Geslaagde laatste Julianatocht in Tsjechië en Polen

Van zaterdag 28 april tot Koninginnedag 30 april 2013 deden we (mijn vrouw Brigitte en ik) voor de tweede keer mee aan de Julianatocht. Dit evenement werd georganiseerd door de naar Tsjechië geëmigreerde landgenoten Bert en Mien van Kampen, die in het dorp Vernerovice een camping onder de naam Aktief exploiteren. Toen wij vorig jaar voor het eerst aan de tocht deelnamen, kregen we te horen dat deze in 2013 voor de negende en laatste keer zou worden gehouden. Omdat het ons zo goed was bevallen en we zeker nog eens aan de wandeltocht wilden deelnemen hadden we geen andere keus dan om dit jaar weer van de partij te zijn. Hetzelfde dachten ongeveer 200 andere wandelaars, met als resultaat een verdubbeling van het deelnemersaantal.
Op vrijdag 26 april reden we met de auto voor het slechte weer uit oostwaarts. Het was in Duitsland en Polen warm en zonnig, maar dit veranderde Penzion Metujede dagen erna. Gedurende ons verblijf in Tsjechië en Polen was het fris en grijs, maar gelukkig bleef het tijdens de wandeldagen droog. Om half 7 ’s-avonds arriveerden we bij het pension in Teplice nad Metuje. Wij hadden de 955 kilometer die TomTom vooraf had aangegeven in 12 uur en een kwartier afgelegd. Aangekomen in het pension hoorden we dat we eigenlijk pas om 8 uur werden verwacht. De bus met wandelaars die ook in het pension zouden verblijven, was verlaat, zodat ook het diner was verplaatst naar 9 uur. Na ons in onze kamer geïnstalleerd te hebben gingen we om 9 uur kijken of er wat te eten viel. Van de bus was toen nog weinig vernomen. Op ons verzoek kregen we het eten alvast voorgeschoteld. Om 10 uur arriveerde de bus. We begrepen direct wat de oorzaak was van de late aankomst. De bus had een fikse boete gekregen omdat deze niet beschikte over het juiste Poolse tolkastje. Begeleid door de Poolse politie moest chauffeur Klaas zo’n kastje gaan kopen, wat leidde tot een vertraging van 2 uur. Verder hadden ze ook onderweg (net als wij trouwens) last gehad van files in Duitsland.
Op zaterdag 27 april gingen we onder leiding van Bert op weg naar het Mariakerk KrzeszowPoolse Krzeszow, een dorp met een prachtig gerestaureerd kloostercomplex met twee barokke kerken. In de bus gaf Bert uitleg over de bewogen geschiedenis van het gebied waarin zij woonden. Tot 1945 was het gebied Duits. In het Tsjechische deel woonden de Sudetenduitsers, die in 1938 hadden bijgedragen aan de Duitse bezetting van Tsjechoslowakije en de annexatie van Sudetenland. Het Poolse land dat wij doorkruisten was tot 1945 Duits grondgebied. Het heette toen Silezië. Aan beide kanten van de Tsjechisch-Poolse grens werden tussen 1946 en 1948 de Duitsers Jozefkerk Krzeszowhardhandig verdreven en vervangen door respectievelijk Tsjechen en Polen. In het klooster van Krzeszow (tot 1945 Grüssau) werden de Duitse kloosterzusters vervangen door Benedictinessen die afkomstig waren uit het voormalig Oost-Polen (nu Oekraïne). Aangekomen in Krzeszow werden we na een koffietafel in het klooster rondgeleid in de hoogbarokke Mariakerk en de vroegbarokke Jozefkerk. Beide kerken zijn recent gerestaureerd. Vorig jaar glimden de koperen daken nog van nieuwigheid. Na de bezichtiging van de kerken en de grafkelder aan de achterzijde van de Mariakerk werden we door de zusters vergast op een heerlijke lunch. Na afloop van de excursie togen we naar het dorpshuis van Vernerovice, waar de aanmelding voor de Julianatocht plaatsvond.
Op zondagmorgen 28 april werden we om half 6 ’s-ochtends met fluitjes gewekt. Na het ontbijt gingen we met de bus mee en konden we even na 7 uur Strooikaaskerk Vernerovicebeginnen aan de wandeltocht. Het weer was grijs en af en toe wat miezerig. De route leidde deze dag westwaarts. Net buiten het dorp, aan de rand van het bos passeerden we het Strooikaaskerkje van Hans en Marjolein. Dit stel uit Leiden kocht zo’n tien jaar geleden deze in onbruik geraakte kerk en ze zijn sindsdien bezig om het gebouw op te knappen. Rond de kerk staan ook enkele oude trekkershutten. Na een klim in het bos bereikten we na 7 kilometer de rust in Pension St. Florian, gevestigd in een prachtig opgeknapte boerderij in Zdonov. Daarna ging de route verder op Adrspachweg naar Adrspach. Dit is een park met grillige rotsformaties. Vorig jaar konden we in het park de grote route lopen, maar dat was dit jaar vanwege de nog resterende sneeuw niet mogelijk. In plaats daarvan maakten we een korte (maar zeker ook mooie) ronde door het park om er bij de ingang weer uit te gaan. Daarna vervolgden we onze route op weg naar Teplice nad Metuje, waar de grote rust voor de 100 km-lopers werd gehouden in ons eigen pension. Brigitte, die 50 km liep, finishte hier en bleef achter in het pension, maar ik ging verder naar mijn finish in Vernerovice. We passeerden weer het Strooikaaskerkje, waar de deelnemers aan Strooikunst 2013 net bezig waren om zich te installeren.
Op maandag 29 april stond de lange dag (20 of 40 kilometer) naar Broumov op het programma. Het eerste deel van de route leidde door de velden naar deze stad, waar de 20-kilometerlopers op de bus konden stappen. De OPAT-brouwerij Broumov40-kilometerlopers gingen verder, eerst langs de OPAT-brouwerij en dan  naar de steengroeve bij Janovicky. Voorbij de steengroeve liepen vorig jaar de meeste lopers verkeerd, maar dit jaar had ik me beter voorbereid en kon ik eindelijk de goede route lopen. Nadat we het bos uit waren konden we aan de rechterhand de Spicak zien liggen, de berg van 880 meter die we vorig jaar beklommen, maar die dit jaar ook vanwege de lange winter uit de route was geschrapt. Na een rust in de pastorie van Hermankovice, waar de Nederlandse band Par-3 stond te spelen, gingen we op weg naar de stad Mezimesti. Na een laatste stempelpost in deze stad gingen we door de velden terug naar het dorpshuis van Vernerovice.
Op dinsdag 30 april, de dag van de inhuldiging van koning Willem-Alexander, was de dresscode oranje. Slechts een enkeling onttrok zich hieraan. AndrzejowkaVerschillende Westfriese lopers gingen echter verder en dosten zich uit als fanatieke supporters van het Nederlands elftal. Deze laatste dag ging de route van 30 kilometer op weg naar Polen. Via Mezimesti en Viznov gingen we op weg naar de bergen die de Tsjechisch-Poolse grens markeerden. De Spicak zat dan wel niet in de route, maar de klim was nog steeds behoorlijk. Aan het einde van de klim arriveerden we in Andrezejowka (Andreasbäude), de berghut waar koningin Wilhelmina en prinses Juliana in februari 1936 twee weken vakantie hielden. Daar aangekomen hoorden we dat Nederland inmiddels een koning had. Na de koffie ging de route op weg naar het kuuroord Sokolowska. Daar kregen we soep in het parochiehuis nabij het Voormalig sanatorium Sokolowskoorthodoxe kerkje. Na de rust kwamen we langs de ruïnes van het voormalige sanatorium. De route van de 30 kilometer ging daarna verder richting Miereszow, maar hiervoor moest eerst nog een lange weg omhoog en daarna een afdaling over een ongelijk pad worden genomen. In Miereszow kregen we een stempel en ansichtkaart op de trappen van het gemeentehuis. Het laatste deel van de route leidde langs de verlaten grensovergang en de bar Primator. Daar nam ik een heerlijk glas bier op de afloop en ging daarna op weg naar de finish.
Aangekomen bij de finish kon men zich tegoed doen aan gebraden worst, bier (uiteraard) en om half 6 werd het overheerlijke buffet van een naburige hotelschool geserveerd. Na het eten volgde er muziek van een lokaal orkest voor feesten en partijen, een demonstratie zumbadansen en muziek van een Nederlandse dj. Het feest eindigde met een dankwoord van Jan Grijsen en het zingen van het lied voor Bert en Mien. Ik heb dit lied met mijn fotocamera gefilmd en voor de liefhebbers op Youtube gezet.

Op woensdag 1 mei vertrokken we ’s-ochtends om 7 uur uit ons pension. Dankzij de Dag van de Arbeid konden we op de Duitse Autobahne goed opschieten en arriveerden we om 18.00 uur in Lelystad. De Julianatocht was ook deze laatste keer meer dan de moeite waard. We zullen dit Nederlandse feestje in het verre Tsjechië gaan missen. Bert en Mien bedankt!!!

Klik hier voor de foto’s die ik dit jaar (en ook vorig jaar) heb gemaakt van de Julianatocht.