Zeearend Wandelmarathon bleef slecht weer bespaard

Op zaterdag 18 mei j.l. was ik als vrijwilliger van de Stichting Perípatoo uit Lelystad in de weer om de 5e Zeearend Wandelmarathon in goede banen te leiden. Twee dagen eerder had ik tezamen met één van de boswachters van Staatsbosbeheer de route uitgezet. Tijdens de wandeldag zelf verrichtte ik verschillende activiteiten. ’s-Ochtends was ik vooral in de weer bij het verzorgen van een rustpost, terwijl ’s-middags de uitgezette routes weer moesten worden opgeruimd.

Zeearend Wandelmaraton 2013Toen ik om iets na 7 uur in het startbureau, ingericht in de schuur van Staatsbosbeheer aan de Knardijk arriveerde, duurde het niet lang voordat de eerste wandelaars arriveerden. Toen ik om kwart voor acht vertrok om drie vrijwilligsters thuis op te halen, was het behoorlijk druk in het startlokaal. Later hoorde ik dat er in totaal 76 wandelaars waren gestart op de marathon, slechts één minder dan vorig jaar. Vooraf had ik er weinig vertrouwen in, want de weersvoorspelling gaf aan dat het op zaterdagmorgen aanhoudend zou regenen. Uiteindelijk bleef het bij enkele druppel en kon de regenjas in de tas blijven. Voor de vrijwilligers van Perípatoo was het andere koek. Toen ik ’s ochtends op de Oostvaardersdijk de rustpost deed was het daar behoorlijk koud. De koffie vond bij de wandelaars gretig aftrek.

Zeearend Wandelmarathon 2013Uiteindelijk werd het geen onaardige wandeldag. In totaal deden namen er 169 wandelaars deel aan de wandeltocht, 10 minder dan vorig jaar. Vorig jaar deed een grote groep van de Veiligheidsregio Flevoland mee, dit keer moesten we het hebben van de individuele wandelaars. Gezien de slechte weersvoorspelling geen onaardig resultaat. Aan het eind van de middag werden vier dames met bloemen binnengehaald. Zij waren bezig met hun training voor de Vierdaagse van Nijmegen en hadden met de voltooiing van de Wandelmarathon een flinke stap vooruit gezet in hun trainingsschema.

Na afloop van een door mijzelf mede georganiseerde wandeltocht ben ik altijd benieuwd naar de weerslag daarvan op internet. Zo publiceerden Jan en Janny de Vries uit Swifterbant wederom hun wandelfoto’s. Volgens deze trotse grootouders (op de dag van de Natuurlijk Flevoland werd hun kleinzoon Thomas geboren, twee dagen na de Zeearend Wandelmarathon hun eerste kleindochter Mariska, gefeliciteerd!!) was het ‘een mooie wandeling waar de lange rechte einden nog niet eens erg storend waren’.

Henk-Jan van der Klis publiceerde een uitgebreid verslag met foto’s. Hij was blij dat hij niet in de regen hoefde te lopen, maar was minder te spreken over de vele betonpaden. ‘Deze 42km Zeearend wandelroute dingt naar het hoogste percentage verharde weg. Mooie omgeving, maar weinig avontuurlijke routebouwer’, zo twitterde hij. Als parkoersbouwer voel ik mij natuurlijk direct aangesproken. Dit jaar werd ik geconfronteerd met de graafactiviteiten van Staatsbosbeheer in het Kotterbos bij Almere. Een pad dat ik al enkele jaren gebruik (nabij de uitkijkbult bij het spoor) was weggegraven. Ik had dit jaar weinig andere keus dan een betonpad door het bos. Verder is het nu eenmaal zo dat in Flevoland steeds meer schelpenpaden vervangen worden door betonpaden en dat Staatsbosbeheer sommige graspaden niet meer onderhoudt (bezuinigingen). Als komend jaar het Kotterbos weer op orde is ga ik natuurlijk weer op zoek naar andere onverharde paadjes en probeer ik het beton zoveel mogelijk te vermijden.

Zelf heb ik ook enkele foto’s op het web gezet.

Geef een reactie

