2e Kennedymars van Zwolle: koud maar droog

Op vrijdagavond 24 mei 2013 ging ik per trein op weg naar Zwolle om de door de Zwolse wandelverenigingen samen met de stichting Careclowns georganiseerde 2e De Zwolsche PolleKennedymars te lopen. Nu de Hanzelijn in gebruik is, wil ik meer wandeltochten in het oosten van het land gaan lopen. De Zwolse Kennedymars heeft als speciaal voordeel dat in het centrum gestart werd, op korte loopafstand (nou ja..) van het station. De start was dit keer in De Proosdij, een horecacentrum gesitueerd in de oude kapel van het voormalige Bethlehemklooster. Binnen waren nog verschillende kerkelijke attributen te zien, zoals een preekstoel, een orgel (met daaronder deuren die leiden naar het dames- en herentoilet) en koorbanken, die op een verdieping zijn geplaatst.

Toen ik rond 9 uur ’s-avonds binnenkwam was het nog rustig. Ik kom me dan ook op mijn gemak inschrijven en me voorbereiden op de tocht. Ondertussen werd het Start Kennedymarswel drukker en zorgde het dweilorkest De Zwolsche Polle voor de nodige muzikale afleiding. Tussen de muziek door sprak ik met verschillende wandelaars over voorbije tochten en andere ontwikkelingen in het wandelwereldje. Een kwartier voor de start zag ik ook Rinda Scheltens opdagen, die deze nacht een thuiswedstrijd zou lopen. Even voor tienen ging ik naar buiten om mij op te stellen voor de start. Het startsein werd gegeven door Peter Vader, initiatiefnemer van de Careclowns, die als stadomroeper op eigen wijze de lopers een goede wandeling toewenste. Onder begeleiding van De Zwolsche Polle ging iedereen – zowel de Kennedymarslopers als de deelnemers aan de nachtmarathon – van start voor een kort rondje door de binnenstad.

Na terugkeer bij de startlocatie gingen we op weg voor de eerste ronde naar Hattem. De route liep eerst richting het station en daarna gingen we op weg naar De IJssel bij volle maande nieuwe spoorbrug over de IJssel. Ik liep een stuk met Marcel Dekker op en had het uiteraard over verschillende wandelzaken. Het werd een koude maar droge nacht maar de volle maan maakte veel goed. Vooral het gezicht vanaf de spoorbrug was schitterend. Kort voor de eerste rust in Hattem sloegen we net als onze voorgangers linksaf. Al na 100 meter zagen we een massa wandelaars terugkeren. Wat bleek? De eerste wandelaars hadden blijkbaar de pijl rechtsaf niet gezien, waarna iedereen hen volgde. Na de rust liepen we een stuk door het historische centrum van Hattem, waarna de terugtocht naar Zwolle volgde over de IJsseldijk en de verkeersbrug.

De tweede lus ging richting de nieuwbouwwijk Stadshagen. We passeerden de A28 en later de Frankhuisbrug, een merkwaardige brug met aan weerszijden trappen. In Stadshagen gingen we voor de tweede keer verkeerd. We volgden een weg linksaf, terwijl er volgens het routeboekje rechtsaf moest worden gegaan. Op dit punt waren echter geen pijlen, noch een bordje op een lantaarnpaal of boom of een krijtpijl op de grond, te bekennen. De goede route liep daarna langs de Milligerplas en daarna gingen we op weg naar het mooie dorpje ’s-Heerenbroek. Via de IJsseldijk – met natuurlijk prachtig zicht op de volle maan – liep de route weer terug naar Zwolle. Op 37 kilometer was er nog een rustpost nabij de Westenholterallee.

De derde lus leidde ons naar de oostoever van het Zwarte Water. Na 5 kilometer naderden we het Westerveldse Bos. Iets verderop zagen we wandelaars rechtsaf lopen richting de rand van Zwolle, maar de route ging hier linksaf over een wandelpad. In het bos lag een stevige klim. Ik dacht dat het hier om een keileembult ging, maar het bleek een oude vuilnisbelt te zijn. Ook bij de Oude Aa deed zich een afsnijmogelijkheid voor, maar ook die gelegenheid lieten we voor wat het was en liepen netjes onze ronde rond de plas. Na 11 kilometer lopen konden we genieten van een welverdiende rust. Na de rust doorkruisten we nog het bosgebied de Agnietenberg, een plek waar ooit een klooster stond, gewijd aan de Moderne Devotie. Na het passeren van het stadion van PEC Zwolle naderden we wederom de binnenstad.

Om iets over half 11 ging ik op weg voor de laatste lus. De eerste drie lussen waren langer dan 20 kilometer, de laatste was korter. De route volgde lange tijd het Almelose Kanaal. Na het passeren van een brug over het kanaal, gingen we over een fietspad op weg naar de Heinoseweg. Daar sloeg ik als Kennedymarsloper linksaf om via een tunnel de weg te passeren, terwijl de wandelaars op de dagmarathon nog een extra lusje van 4 kilometer moesten afleggen. Aan de andere kant van de Heinoseweg voerde de route ons lang de Wijthmerplas en het golfterrein van de Golfclub Zwolle. Aan het einde van het fietspad door het golfterrein bevond zich de laatste rustpost. Na deze rust was het nog 7 kilometer tot het einde. We passeerden de spoorlijnen richting Emmen en het noorden en kwamen later via de Wipstrikallee de stad weer binnen. Zelf had ik toen wel de pijp leeg. Ik snakte naar het einde. Om iets over 2 uur was ik binnen.

De Kennedymars van Zwolle, die dit jaar voor de tweede keer werd gehouden, was goed georganiseerd met goed uitgeruste wagenrusten, waar voldoende eten en drinken te krijgen was. Speciale vermelding verdienen de chemische toiletten, die op speciale aanhangers geplaatst waren. In deze toiletten was ook water en zeep aanwezig om de handen te wassen. De keuze om een Kennedymars uit te voeren in vier lussen, is uit organisatorisch oogpunt goed te verdedigen (kost minder organisatie), maar heeft met name bij een tocht die vertrekt vanuit een grote stad als nadeel dat er veel kilometers moeten worden gemaakt in de bebouwde kom met de onvermijdelijke industrieterreinen. Wat parkoers betreft is het zeker niet de mooiste tocht, maar een voordeel is wel dat deze tocht goed bereikbaar is met de trein.

Kijk een fotoimpressie op mijn webalbum.

Geef een reactie

