Een Zuigerplastocht met veel groen

Na de laatste Zeearend Wandelmarathon werd ik door Henk-Jan van der Klis betiteld als een weinig avontuurlijke routebouwer. Helaas had ik toen geen andere keus dan om gebruik te maken van betonpaden. In het Kotterbos is Staatsbosbeheer momenteel aan het werk, waarbij enkele mooie wandelpaadjes plaats hebben moeten maken voor een waterpartij en voor de oprit van een nieuwe fietsbrug. Met de Zuigerplastocht in het vooruitzicht besloot ik een parkoers uit te zetten dat het tegendeel zou zijn van de ZWM: veel onverharde paden en veel bos. De deelnemers aan de tocht kregen een route voorgeschoteld die, hoewel deze grotendeels door en nabij de stad was uitgezet, nauwelijks een stedelijke uitstraling had. Via Twitter stelde ik mijn volgers en die van Perípatoo op de hoogte van mijn vorderingen bij het maken van de route en dit was voor Henk-Jan van der Klis reden om nogmaals vanuit Balkbrug naar Lelystad af te reizen. Zijn bevindingen zijn te lezen op zijn website.

Een mooie route betekent echter ook veel meer werk bij het uitzetten met pijlen. Op woensdagavond 12 juni begon ik samen met Ron Diepenbroek met dit werk. Na twee zomeravonden en een halve dag waren op vrijdagmiddag alle routes gepijld. Toen op zaterdagmorgen 15 juni de wandelaars het Buurthuis De Joon binnenstroomden, verwachtte ik dat het voor mij als parkoerswachter een rustige dag zou worden. Ik had mijn nieuwe fotocamera meegenomen en besloot ook filmpjes te maken. Voor dit doel fietste ik met de 40-kilometerlopers mee. Al snel bleek echter dat er enkele pijlen weg waren, die ik dan ook direct weer opnieuw aanbracht. Later hoorde ik op de rustpost dat er ook op een ander deel van het parkoers enkele pijlen weg waren. Dit bleek echter de voorbode voor meer ellende. Rond elf uur – op dat moment werden we getroffen door een korte maar felle regenbui – hoorde ik dat in het Zuigerplasbos veel wandelaars aan het ronddolen waren. Na de regen ging ik direct poolshoogte nemen. Ik constateerde dat er over de lengte van 2 kilometer alle pijlen waren verdwenen en dat de onverlaat de wandelaars op een dwaalspoor zette door een bordje op een andere plek in de grond te steken. Dit is geen gewoon vandalisme, maar sabotage. Ik heb de route opnieuw gepijld, waardoor de wandelaars weer verder konden. Op zondagmorgen heb ik dit deel van de route opnieuw gefietst en zag toen dat de schade nog groter was. Nadat ik ook deze ‘restschade’ had hersteld, konden we – Ron Diepenbroek en ik – beginnen met het afbreken van het eerste deel van de route.

Rond het middaguur kreeg ik een telefoontje met de mededeling dat juist op hetzelfde stuk van het parkoers waar ik zaterdag bezig was nieuwe pijlen te plaatsen, de pijlen weer zouden zijn verdwenen. Gelukkig bleek dit loos alarm te zijn. Op zondagmiddag 5 uur waren we klaar met het afbreken van de routes. De Zuigerplastocht trok dit jaar 271 deelnemers: 161 op de zaterdag en 110 ’s-zondags. Gelukkig trok de hoogste afstand ‑ de 40 kilometer ‑ genoeg wandelaars, waardoor het zin had om deze route te beschrijven en uit te zetten.

De Zuigerplastocht liet dit jaar veel sporen na op het internet. Niet alleen Henk-Jan van der Klis schreef een verslag en publiceerde foto’s, ook Albert en Meintsje Westra – beter bekend als de Troch Rinnen – publiceerden een verslag en een verzameling foto’s. Ook Jan en Janny de Vries uit Swifterbant waren weer van de partij en publiceerden hun foto’s in hun webalbum. Een andere fotoserie vond ik op mijnalbum.nl. Het team Flevorunners uit Biddinghuizen was ook dit keer weer van de partij met hun actie RunforKika95. Deelneemster Marina de Vries schreef over de tocht: ‘Het was een mooie wandeling met veel afwisseling, zo liep je door een bos en dan weer langs water en dan weer door een woonwijk, heel leuk en het weer werkte ook goed mee. Al met al een prachtige dag.’

Zelf was ik niet in de gelegenheid om veel foto’s te maken. Wel heb ik een filmpje gemaakt en geplaatst op Youtube.

Geef een reactie

