Ronde van Amsterdam: van Diemen naar Landsmeer en terug

Normaal zou ik op de eerste zaterdag van juli naar Someren gaan om daar de Kennedymars te lopen. Dit keer weerhielden werkzaamheden aan het spoor bij Den Bosch mij ervan om aan deze tocht, die ik reeds 15 keer heb volbracht, deel te nemen. Ik koos dit keer voor een tocht dichter in de buurt, namelijk de 24e Ronde van Amsterdam, georganiseerd door SV De LAT.

Om even voor acht uur vertrok ik vanuit het Gebouw De Schakel in Diemen. Op het startlokaal was het rustig. De 55 deelnemers op de 60 kilometer waren natuurlijk al lang onderweg, evenals veel 40-kilometerlopers. Het was prachtig weer, zodat extra drinken voor onderweg en een pet geen overbodige luxe was. Het eerste deel van de route voerde richting het Amsterdam-Oost. In Diemen was de route gemarkeerd met vette krijtpijlen, maar aan de andere kant van het viaduct over de A10 ontbraken deze. Dit leidde tot enige verwarring op een kruising van fietspaden na een brug. Gelukkig zag ik op tijd een oude LAT-pijl van vorig jaar en kon ik gelukkig na enige tijd constateren dat ik goed zat. De route ging verder naar het Science Park. Daar zag ik dat ondanks de verstedelijking een konijn trachtte stand te houden. Na dit gebouwencomplex van de Universiteit van Amsterdam sloegen we linksaf en gingen op weg naar het Flevopark en daarna Zeeburg. We liepen over de Zeeburgerkade en passeerden de het gebouw van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG). Via de C. van Eesterenlaan ging de route daarna richting de Oostelijke Handelskade. Allemaal bekende plekken die ik al vaker heb gezien, maar nog nooit tijdens een wandeltocht.

Vanaf de Zeeburgerkade liep ik op met een wandelaar uit Houten, die over een week na afwezigheid van acht jaar wil gaan starten voor zijn tweede Vierdaagse van Nijmegen. Na 8,8  km namen we aan de achterzijde van het Centraal Station het veerpont naar Amsterdam-Noord. Wat me na de oversteek vooral opviel was de rust in dit noordelijk stadsdeel van Amsterdam. Na ruim 11 km had de organisatie een rust ingericht. Na een beker koffie en een boterham vervolgde ik tocht en passeerde een groep fel gekleurde wandelaars van de uitvaartonderneming Coöperatie PC. Even verderop passeerden we Landsmeer, maar voordat we daar zouden gaan rusten, maakten we eerst een ronde door het natuurgebied Het Twiske. Het contrast met Amsterdam kan niet groter zijn. Hier genoot ik met volle teugen van de serene rust. Een witte ophaalbrug en een windmolen maakten het plaatje compleet.

Na terugkeer in Landsmeer nam ik in Café De Ruif een kop koffie en een appelgebak. Na het vullen van de camelbag met vers water gingen mijn wandelmaat en ik verder. We liepen een stuk op met een jongedame uit Volendam, die dit jaar voor het eerst Nijmegen wilde gaan lopen. Via de Van Beekstraat kwamen we terecht bij het Noordhollands Kanaal, die we met een veerpont overstaken. Via het idyllische plaatsje Zunderdorp naderden we de rand van Amsterdam-Noord. Onderweg werd ik ingehaald door Jos Beers, die zijn 20 extra kilometers erop had zitten. Van de drukte van de start was echter nog niets te merken, want eerst liep de route nog enkele kilometers langs de buitenrand van de stad, met uitzicht op het weidegebied rond Ransdorp.

Kort na de laatste rust op 32 kilometer was het ook abrupt gedaan met de landelijke stilte. We liepen de Schellinkwouderbrug op, maar moesten nog even wachten totdat het scheepvaartverkeer de brug had gepasseerd. Aan de andere kant van de brug was het alleen maar druk. Met Amsterdam een de ene kant en de nieuwbouwwijk IJburg aan de andere kant liep ik nog steeds samen met mijn medewandelaar uit Houten richting de finish. Bij het station van Diemen moesten we lang wachten voordat de spoorbomen weer omhoog gingen. Met enige verbazing zag ik dat op het spoor een roodkleurige Hondekop-diesel passeerde. Door het lange wachten bij de spoorwegovergang lukte het net niet om voor half 4 binnen te zijn. Na een biertje te hebben gedronken met mijn oude wandelmaatje Rolf Craanen, die ondanks zijn knie erin geslaagd was ook de 40 kilometer te voltooien, ging ik terug naar het station.

Voor meer foto’s van de wandeltocht, kijk op mijn webalbum. Kijk ook naar de route.

Geef een reactie

