Vierdaagse Nijmegen 2013

Maandag 15 juli 2013
Gisteren ben ik aangekomen in Nijmegen om voor de 24e keer te gaan deelnemen aan de 4daagse. Vanmorgen ben ik naar de Wedren gegaan om mijn controlekaart en rode polsbandje op te halen. Zoals ieder jaar kom je op het startterrein vele bekenden tegen. Zo dadelijk ga ik de stad in en vanmiddag naar de vergadering van de Gouden Kruisdragers in het Kolpinghuis. Afgaande op het weer van nu belooft het een warme editie te worden. Heel anders dan de stortbuien van vorig jaar.

Dinsdag 16 juli 2013.
Vanmorgen om vijf voor vier weggeschoten door minister Edith Schippers. Vandaag werd een warme wandeldag, maar gelukkig niet te warm. Wel zag ik enkele wandelaars die bevangen werden door de hitte. Om 14.15 u. was ik terug van mijn tocht van 52 kilometer. Op het finishterrein werd ik geïnterviewd door Fons de Poel van het KRO-programma ‘Het gevoel van de vierdaagse”. Vanavond te zien op Nederland 1 tussen 7 en 8 uur.

Woensdag 17 juli 2013
Het interview van Fons de Poel van de KRO was blijkbaar niet interessant genoeg om uit te zenden. Het feit dat je de 24e keer de Vierdaagse loopt (eigenlijk 25 als het ‘rampjaar’2006 meetelt) levert geen nieuwswaarde op. Volgende keer maar een gevatte opmerking maken. Zoiets van ‘een lopend buffet, alleen de tafels staan zo ver uit elkaar’. Vanochtend ben ik om 4.20 u. gestart en ik was vanmiddag na een tocht door Wijchen en Beuningen om klokslag 14.00 uur terug.

Donderdag 18 juli 2013
De derde wandeldag werd dit jaar de warmste dag. Al om 9.00 uur begon de zon te branden. Op deze dag kwam ik onderweg verschillende bekenden tegen. Ook stond ik in Breedeweg een moment stil bij het feit dat een jaar geleden de plaatselijke onderwijzer Mari Smits was overleden. Het is toch bijzonder om te beseffen dat je loopt door een dorp wat ooit het werkterrein was van een naamgenoot. Uiteindelijk was ik om half 3 terug van een tocht van 49 kilometer.

Vrijdag 19 juli 2013
Vandaag de laatste dag. Vandaag stond er meer wind en was het met name tijdens de intocht half bewolkt. Ook vandaag verliep de tocht voorspoedig. Op het Keizer Karelplein de hand geschud van de burgemeester van Nijmegen, mijn vroegere studievriend Hubert Bruls. Om 14.35 bereikte ik samen met mijn wandelmaat Stan Morre het afmeldbureau 50A. Ik keek met meer dan normale belangstelling naar de doosjes met de beloning voor 25 voltooide Vierdaagses. Dat perspectief komt nu heel dichtbij, nu ik mijn 24e Vierdaagse voltooid heb.

Een anekdote tot slot. Sinds enkele jaren maakt de Vierdaagse kennis met de bomenzager Jan van Vulpen. Deze man was ooit meermalen uitgeloot voor de tocht en ontdekte toen dat promotie voor zijn werk hem naamsbekendheid en klanten opleverde. In 2011 begon hij met een uitgebreide campagne met bordjes en stickers. Je kon niet meer om het fenomeen Jan van Vulpen de bomenzager heen. Dit jaar zag ik weinig stickers maar hij deelde wel bordjes en stickers uit. Vandaag las ik in De Gelderlander dat deelnemers die stickers plakten een gele kaart van de organisatie kregen en bij herhaling een diskwalificatie riskeerden. Ik vroeg vandaag ook om een bordje als soevenier, maar het werd in mijn tas gestopt en ik werd gewaarschuwd om het niet zichtbaar te dragen.
Onderweg trof ik ook een wandelaar aan met de tekst: ‘Stop Jan. Alle bomen gaan eran!’

Kijk ook naar mijn fotoverslag van de 97e Vierdaagse van Nijmegen. Ook heb ik een video gemaakt.

Een Reactie op “Vierdaagse Nijmegen 2013

Geef een reactie

