Aankomst in Brazilië

image

De huurfiat van Brigitte

Gisteren, zaterdag 31 augustus, arriveerden we in Brazilie voor onze rondreis. De reis verliep via Parijs. We vlogen met Air France. Het was erg krap in de Economy klasse, maar het was te doen. Na 11 uur vliegen naderden we uiteindelijk Sao Paulo. Om 6 uur ’s ochtends zijn we geland op Guarulhos, het internationale vliegveld van Sao Paulo. Na de gebruikelijke handelingen als de koffers ophalen en geld wisselen gingen we op weg naar de autoverhuur. We werden met een shuttlebusje naar de andere kant van het vliegveld gebracht. Daar moest natuurlijk alles nog administratief worden geregeld en dat met een jongedame die geen woord over de grens sprak. Gelukkig begreep ik wel wat ze bedoelde en kwamen we er wel uit. Mari als extra chauffeur kostte een klein vermogen, dus ben ik in dit land de enige die met de huurauto, een Fiat, mag rijden. Om 8 uur vertrokken we met Brigitte achter het stuur, op weg naar Holambra. Het eerste deel van de rit voerde langs de grote stinkrivier van Sao Paulo, de Tiete. Het is daar altijd een grote kunst om de juiste rijbaan aan te houden, maar met de Braziliaanse Tomtom en mijn lokale wegenkennis lukte dat prima. Al ver van tevoren stond er op de borden Anhanguera, de naam van een van de beide snelwegen naar Campinas. Uiteindelijk reden we Sao Paulo uit via de Bandeirantes, de andere snelweg naar het noorden.

imageNa twee uur rijden bereikten we Holambra. In het centrum stopten we bij wat ons hotel zou zijn, genaamd Vila da Holanda. Daar werd ons verteld dat wij niet daar moesten zijn, maar bij de andere vestiging die gelegen was aan de weg richting Artur Nogueira. Deze dependance, 2 kilometer buiten Holambra, is een waar paradijs. Het is een verzameling appartementjes gelegen rond een ondiep zwembad en omringd door palmbomen. Een mooie plek om de eerste Braziliaanse zonnestralen op te doen en dat hebben we dan ook.

’s Middags gingen we op weg naar het centrum van Holambra. We dronken en aten wat bij restaurant Casa Bela, dat voorzien is van een verzameling in felle kleuren geschilderde trapgeveltjes en een in Nederlandse klederdracht gestoken Braziliaanse. Op het terras gezeten zag ik (Mari) al enkele bekenden voorbij komen, waaronder Annemarie van der Knaap en haar man Gerard Vrolijk en later ook Jan-Willem van der Boon en Jessica Drost. Jan-Willem was drie jaar geleden ook de eerste oude bekende die ik bij mijn aankomst op Holambra I direct tegenkwam. Daarna gingen we op bezoek bij de weduwe van Henk Klein Gunnewiek. Henk had ik drie jaar geleden nog gezien, maar hij was toen al ziek. In september 2011 is hij overleden. Drie jaar terug merkte ik al dat veel van de oude emigranten die ik tijdens mijn verblijf in 1988-89 veel heb gesproken, inmiddels zijn overleden. De bekenden die ik nu zou aantreffen waren dan ook de jongeren van toen.

Aan het einde van de middag gingen we op weg naar het museum. Ons was verteld dat dit aan het einde van een Expofloradag de ontmoetingsplek was van de Nederlanders van Holambra. Dank zij de hulp van Jan Eltink kwamen we er naar binnen en daar spraken we inderdaad met diverse bekenden. Na op het terras van Casa Bela een prima maaltijd te hebben genuttigd gingen we terug naar ons parkhotel.

Meer foto’ s zijn te zien op mijn webalbum

Een Reactie op “Aankomst in Brazilië

Geef een reactie

