Grote grazers lieten zich niet zien

Over veel films wordt gezegd dat het boek beter was. Om hierop te parodiëren: als je op 9 november 2013 deelnam aan de Grote Grazerstocht van WS78, dan zag je in de Oostvaardersplassen veel vogels (met name ganzen), maar de grote grazers (heckrunderen, konikpaarden en edelherten) lieten zich niet zien. Wat betreft was de film (De nieuwe wildernis) beter. Uiteindelijk was dit het enige minpuntje van een verder geslaagde wandeldag. Het was prima wandelweer en 290 wandelaars hebben daar volop van kunnen genieten.

Dit keer was ik zelf geen deelnemer aan de wandeltocht; ik was dit keer namelijk de ontwerper (parkoersbouwer). De voorbereidingen voor de tocht zijn al enkele jaren geleden begonnen. Deze begon met het vinden van een startplaats. Om in Almere een wandeltocht te kunnen uitzetten in de nabijheid van de Oostvaardersplassen gingen we op zoek naar een geschikte locatie nabij het NS-station Almere-Oostvaarders. Eerder kwamen het Buitenhoutcollege, een partycentrum en ook buurthuis De Cartoon in beeld. De Cartoon viel af omdat het niet op zaterdag open was. Contacten met de welzijnsstichting De Schoor leverde een ander alternatief op: nabij het station was namelijk een nieuw buurthuis in aanbouw, dat de naam Evenaarhuis kreeg. Dit nieuwe buurthuis kwam daarop ook terecht als startplaats in het Landelijk Wandelprogramma 2013. Toen Evenaarhuis zijn deuren opende, bleek het echter te klein te zijn om de WS78-wandelaars te ontvangen. We werden daarop doorverwezen naar De Cartoon. Dit buurthuis was inderdaad een zeer geschikte locatie met een horecadeel voorin en een zaal achterin, waar de inschrijftafel kon worden ingericht.

IMG_2680

Nu de startplaats eenmaal vaststond, kon ik beginnen met het maken van een route. Omdat er geen horecagelegenheid in de buurt is die in korte tijd 300 wandelaars kan bedienen, besloot ik om het buurthuis ook als rustplaats te gebruiken. Dit betekende dat de route uiteen zou vallen in twee delen. Het eerste deel liep via de Stripheldenbuurt naar de overzijde van de Lage Vaart en via de Trekweg naar de Praamweg. Na de soeppost op de Reigerweg in de gemeente Zeewolde, voerde de route door de Reigerplas, een zandafgraving ten behoeve van de aanleg van de A6, die zich samen met de Ooievaarsplas had ontwikkeld tot een natuurgebied. Daarna ging de route richting de Oostvaardersplassen. In de bocht van de Praamweg ligt een uitkijkpost met een mooi overzicht over het gebied. Het is een populaire plek voor vogelaars. Daarna ging de route naar het Kotterbos. Sinds enkele jaren is Staatsbosbeheer bezig om dit bos opnieuw in te richten. Het ATB-paadje bleek ineens dood te lopen op een zandheuvel, die moet gaan dienen als oprit voor een nieuwe fietsbrug over de vaart. Iets verderop in de route (nabij de uitkijkheuvel bij het spoor) was in de winter van 2012-2103 nog niets aan de hand, maar in de lente werd hier ineens een pad weggegraven. Bij het voorlopen in juni van dit jaar besloten we daarom maar langs de bosrand te lopen. Bij het uitzetten van de route op vrijdag 8 november bleek dit provisorische pad echter dichtgegroeid te zijn, maar was er dankzij ATB-ers een nieuw pad te zijn ontstaan richting de bult. Wij (Martie Dolman) en ik besloten daarom om de route opnieuw aan te passen en de uitkijkbult alsnog in de route op te nemen. Bij het uitzetten van de route bleek dat de storm van twee weken geleden op verschillende plaatsen flink had huisgehouden. Op verschillende plekken in het bos moesten we om of over omgevallen bomen heen.

IMG_2688

Na de grote rust ging de route richting de natuurboulevard langs de Oostvaarderplassen. Dit vijf kilometer lange deel van het parkoers biedt het beste zicht op het natuurgebied. Ik kom er regelmatig en zie er vaak veel konikpaarden of edelherten staan. Dit keer, zowel bij het uitzetten als op de wandeldag zelf, lieten de grazers zich dus niet zien. Na het verlaten van het natuurgebied moest ik op zoek naar een locatie voor de inrichting van een koffiepost. Helaas bleek de stadsplattegrond van Almere niet te kloppen, waardoor we via het Commelinpad heen en terug moesten naar de kassen van een rozenkweker. Deze bood ons aan om over zijn akker te lopen, zodat er geen heen en weer nodig was. Helaas is ook hier een graafmachine actief geweest en bleek een dam die het Wout Wagtmanspad scheidde van de akker te zijn doorgegraven. Nu was er dus geen andere keuze dan om heen en weer te lopen naar de rustpost. Na de koffiepost liep de route door fiets en wandelpaden in de groenstroken van Almere-Buiten. Uiteindelijk leverde dit een parkoers op van 40,3 kilometer. Door in de eerste lus een afsnijding te maken, kon er ook een route van 25 kilometer worden aangeboden.

IMG_2699

Op vrijdag heb ik samen met Martie Dolman op de fiets de route uitgezet. Op enkele plaatsen, zoals in het Kotterbos, moesten we improviseren. Twee kilometer voor het einde kreeg de fiets van Martie een lekke band. De laatste kilometer werd dus lopen. Tijdens de wandeldag zelf begon ik ’s-ochtends met het markeren van de aanlooproute vanaf het station. Voor de zekerheid heb ik dit ook gedaan vanaf het buurthuis Evenaarhuis. Om kwart over acht – de eerste wandelaars druppelden toen binnen – ben ik begonnen om de route nog eens te controleren. Op kritieke punten heb ik toen krijtpijlen op het asfalt gezet. Onderweg passeerde ik de soeppost, het buurtcentrum, de koffiepost en de fruitpost. De wandelaars die ik onderweg tegenkwam liepen de 25 kilometer en later op de route de snelste 40-km-lopers. Nabij de fruitpost ben ik even doorgestoken richting de Oostvaardersplassen om even te kijken naar de wandelaars die nog een stuk terug op de route zaten. Na het passeren van de laatste fietsbrug over de Buitenring had ik pech. Dit keer geen lekke band, maar mijn ketting liep eraf. Nu moest ik naar het einde lopen.

De Grote Grazerstocht was de vierde wandeltocht die ik voor WS78 heb gemaakt. Gelukkig was het dit keer aangenaam weer, zowel bij het uitzetten van het parkoers als op de wandeldag zelf. Het contrast met de tocht die ik eerder dit jaar samen met Dennis van Reeden in Dronten in de barre kou heb uitgezet, kon bijna niet groter zijn. Ondanks wisselende weersvoorspellingen werd het een prachtige wandeldag en voor hen die vreesden voor teveel modder: dit viel reuze mee.

WS78 36-3 Almere

Van de tocht heb ik enkele foto’s gemaakt. Bekijk ook de route.

Bewaren

Geef een reactie

