Winterwandeling bij Paschalis in Wijchen

Toen ik twintig jaar geleden nog in Nijmegen woonde, liep ik vaak de winterserietochten van WSV Paschalis in Wijchen. Hoewel het niet altijd de mooiste parkoersen waren (rond Wijchen heb je vooral lange rechte wegen), was het meestal wel gezellig. Sinds ik in 1997 naar Lelystad ben verhuisd, loop ik nog slechts af en toe een gewone wandeltocht in de omgeving van Nijmegen. Dit keer was de aanleiding om bij Paschalis te gaan lopen een familieverjaardag vlak in de buurt van het startbureau, dat is gevestigd in het welbekende Jeugdhuis in Woezik.

Op weg naar Wijchen werden we geconfronteerd met mist. Het had ’s-nachts gevroren en op de Veluwe hingen enkele mistbanken. Toen ik rond half 11 van start ging op de 20 kilometer was scheen echter de zon volop. Dankzij de lichte nevel leverde dit prachtige foto’s op. Het parkoers ging eerst door de Saltshof, een nieuwbouwwijk rond Woezik. Daarna staken we de A326 over en doorkruisten een deel van het Leurse bos. Dit was ook meteen het mooiste deel van de route en ook het enige onverharde deel. Toen we via een tunnel weer terugkwamen in de bebouwde kom van Wijchen, werd ik verrast door de recente bouwactiviteiten. Tussen de A326 en de Randweg Noord was een nieuwbouwwijk verrezen met de naam Hof van Hagevoort. De naam Hagevoort associeer ik vooral met Almere, waar het de naam was van de inmiddels gesloopte graansilo aan de Hoge Vaart. In Wijchen zal de naam wel ontleend zijn aan een oude veldnaam, vermoed ik.

Na de spoorwegovergang ging de route rechtsaf richting Niftrik. Onderweg kwam ik een prachtig kunstwerkje tegen bij een fysiotherapiepraktijk. Net voor de kerk sloegen we rechtsaf en gingen op de dijk richting Hotel-Restaurant-Café Hoogeerd, waar kon worden gerust. Na een kop koffie vervolgde ik de route langs de Loonse Waard. Bij het Gemaal Van Citters II ging de route linksaf richting Wijchen. Via Wijchen Zuid en het Wijchens Meer kwamen we uiteindelijk in Wijchen-Noord uit. Vlakbij de spoorlijn had WIOS’81 een rustpost ingericht. Na nog eens 5 kilometer lopen was ik om kwart over twee terug in het startbureau.

Tijdens deze winterserietocht liep over diverse wegen die ik normaal in de omgekeerde richting loop tijdens de 50 KM-lus van de Vierdaagse van Nijmegen. Nu zonder drukte had ik nu meer oog voor details, waardoor het puur genieten was.

Bekijk ook mijn fotoalbum. Klik HIER
Bekijk ook de route in detail. Klik HIER

Paschalis jan 2014

Geef een reactie

