De Wasmerentocht op herhaling

Op zaterdag 18 januari 2014 nam ik deel aan de zevende wandeltocht van WS78 van het seizoen 2013-2014. Startplaats was dit keer het Albertink Thijmcollege, nabij station Hilversum Sportpark. Twee weken eerder, toen ik met de trein op weg was naar Utrecht-Lunetten, passeerde ik reeds dit station en besefte ik hoe gunstig deze startlocaties was gelegen. Helaas kwam er op woensdag 15 januari een kink in de kabel. In Hilversum was een trein ontspoord en de verwachting was dat het herstel nog tot na het weekend zou duren. Ik ging me daarom ook noodgedwongen voorbereiden op een autorit. Op vrijdagmorgen kwam het bericht door dat de treinen op zaterdagmorgen acht uur weer zouden rijden. Gelukkig bleek later dat de werkzaamheden al om twee uur ’s-nachts voltooid zouden zijn en dat het dus wel mogelijk zou zijn om met de trein te reizen.

Om tien over acht stapte ik uit de trein en liep met een groep wandelaars naar de school. Vanaf het perron in de richting van Utrecht was slechts een klein stuk. Via de achteruitgang kwamen we binnen en werden we verwelkomd door Willem Ruis. Het was nog rustig en ik had nog volop de gelegenheid om een kop koffie en een broodje te nuttigen. Om kwart voor negen ging ik naar buiten. Voordat de stoet zich in beweging zette, vroeg Willem om een moment stilte voor het twee weken geleden overleden medelid Jaap Haalboom. Daarna zette de stoet zich in beweging. Ik liep vandaag op met Ed Hendrich, die sinds enkele jaren deels in België woont en na de wandeltocht – mede dankzij het Fyra-debacle – een lange reis naar huis moet maken.

De route liep zuidwaarts, eerst over het Laapersveld en later over de Hoorneboegse Heide, Na 10 kilometer bereikten we Hollandsche Rading, waar bij de heer H. Floor – voor zover bekend geen familie – de soeppost was ingericht. Kort voor deze rustpost begon ik mij te realiseren dat de route mij erg leek op de tocht die ik eerder – en wel op 11 december 2004 – ook al bij WS78 had gelopen. Toen ik later Erik Dikken hierover sprak, bevestigde hij dat zijn vader Henk inderdaad de oude route uit 2004 had gebruikt. Alleen rond de 30 kilometer was het parkoers veranderd. Hoe dan ook, het verminderde het wandelplezier niet. Het was een mooie route met veel bos en hei.

De Stulpkerk in Lage Vuursche

De Stulpkerk in Lage Vuursche

Na 18,7 kilometer arriveerden we in Dorpshuis ‘De Furs’ in Lage Vuursche, een rustplaats die ik ook kende van WS78-wandelingen vanuit Bilthoven en Utrecht-Overvecht. Terwijl Ed in de rij ging staan voor de koffie zocht ik naar twee vrije zitplaatsen. Na een koffie met appelgebak vervolgden we onze route. We kwamen langs de Stulpkerk, waar afgelopen jaar de uitvaart van prins Friso had plaatsgevonden en de zwaar beveiligde hoofdingang van kasteel Drakensteyn. Na een wandeling rond het met hoge hekken afschermde kasteelpark, vervolgden we onze route. We naderden Hilversum en anders dan in 2004 gingen we nu onder de A27 door om nabij het klooster van de zusters Augustinessen van St. Monica te rusten. Na de fruitpost –wel dezelfde als in 2004 – liepen we langs de Wasmeren. Volgens het infobulletin hebben deze watertjes de afgelopen jaren een grondige schoonmaakoperatie ondergaan. Aan de horizon waren de twee markante torens van Hilversum te zien: de TV-toren en de toren van de St. Vituskerk. Twee kilometer voor het einde liepen we de bebouwde kom binnen. Bij de spoorwegovergang besloot Ed direct naar de trein te gaan. Ik leverde daarom zijn controlekaartje in bij het startbureau.
Het moet gezegd: Henk Dikken heeft ons een prachtige wandeltocht voorgeschoteld. Omdat het ook nog eens prachtig weer was, heb ik er dan ook met volle teugen van genoten. Aan de tocht namen 384 wandelaars deel.

Bekijk ook mijn fotoalbum. Klik HIER
Bekijk ook de route in detail. Klik HIER

WS78 36-7 Hilversum

Een Reactie op “De Wasmerentocht op herhaling

  1. Hallo Mari
    Ik vond het erg leuk om samen met jouw te wandelen.
    Het was een prachtige tocht en goed wandelweer
    Afgelopen za heb ik je niet gezien.
    De ochtend was van wege de regen en wind erg afzien.
    De middag was droog en een schoon wandelparcour.
    Zie ik je volgende de week in Voorschoten?
    Gr Ed

Geef een reactie

