Mooie Kennedymars met twee gezichten

Op vrijdagavond 27 maart ging ik op weg naar Klarenbeek, om daar deel te nemen aan de tweede Kennedymars van WS78. Ik stapte op de trein in Dronten en arriveerde om half 9 in de kantine van SC Klarenbeek. Daar hoorde ik van enkele wandelaars uit Lelystad dat ze net op het station in Dronten waren en dachten ‘die gaat ook naar Klarenbeek’. Ik stond al op het perron, anders had ik een lift gehad. Na me eerst aangemeld te hebben ging ik me voorbereiden op de tocht (andere schoenen aan en veiligheidshesje aan) en dronk nog twee bekers koffie.

IMG_3816w

Johan Hertgers vraagt om een moment stilte

Om half tien klom vice-voorzitter Johan Hertgers op een tafel om enkele mededelingen te doen. Allereerst werd gemeld dat er op de verste punten op de vier routes er extra controleposten zouden zijn, dit om afsnijden te verkopen. Een Kennedymars is immers 80 kilometer en als je een stempeltje wilt om Kennedywalker te worden moet je die kilometers ook echt hebben gelopen. Dan vroeg hij om een moment van stilte. In januari was ons medelid Jaap Haalboom overleden. Hij had zich toen al ingeschreven voor de Kennedymars. Dit gold ook voor Koos van der Maden, die als gevolg van een noodlottige val zich in een kritieke toestand bevond. Voor zijn leven werd gevreesd. Saillant detail was dat hij juist in Klarenbeek zijn 100e Kennedymars had willen lopen. Verder werden er vijf wandelaars gehuldigd die een nieuwe mijlpaal hadden bereikt in de rangorde als Kennedywalker.

Om tien minuten voor tien gingen we naar buiten om te beginnen aan de eerste lus van de tocht. Ik liep de tocht dit keer met Carlo Post uit Utrecht. Al snel werd duidelijk dat de wandeltocht een spiegeling was van de editie van vorig jaar. We begonnen met de tweede lus van vorig jaar, maar dan in omgekeerde richting. Dit betekende dat we eerst westwaarts gingen richting de A50 en daarna naar het bedrijventerrein nabij Apeldoorn en dan naar Wilp-Achterhoek. Onderweg waren er twee rustposten ingericht in verenigingsgebouw Samuel en later in de kaasboerderij. Na 20 kilometer keerden we voor de eerste keer terug in de voetbalkantine.

???????????????????????????????
De tweede lus ging zuidwaarts. Eerst ging de route noordwaarts richting de spoorlijn Apeldoorn-Zutphen en kort voor de spoorwegovergang sloegen we rechtsaf en gingen we over een fietspad richting het buurtschap Klein-Amsterdam. Na de rust sloegen we tweemaal linksaf om daarna een lus te maken en daarna terug te keren naar dezelfde rustplaats. Later hoorde ik dat een groep wandelaars op het kruispunt rechtdoor waren gegaan en naar de kantine terugliepen. Daar kregen ze te horen dat ze een stuk hadden gemist en werden ze vervolgens weer terug op de route gezet. Uiteindelijk hadden zij ruim 6 kilometer extra gelopen… Tijdens deze wandeling merkte ik dat het buiten wel erg koud was. Het was helder weer en in maart betekent dit dat de temperatuur dicht bij het vriespunt kan uitkomen. Na 40 kilometer keerden we terug in de kantine om daar een boterham te eten. Daar zag ik dat Janny de Vries was achtergebleven. Ze had last van haar voet en dus moest Jan alleen verder. Gelukkig zag ik later dat Janny wel de laatste lus heeft gelopen.

???????????????????????????????

Bij de start voor de derde lus (tevens eerste lus voor de dagwandelaars) was het inmiddels licht geworden. Er hing een grondnevel die gelegenheid bood tot het schieten van mooie plaatjes. Het eerste deel van de tocht week af van het laatste deel van de vorige editie. De route ging nu over asfalt, wat zeker prettig was voor de snelle lopers. We liepen richting Gietelo en daarna richting de uiterwaarden van de IJssel over het landgoed De Poll. Karakteristiek voor dit landgoed zijn vooral de bomendijkjes. Ook gingen we door de weilanden nabij slot Nijenbeek. De route na de tweede rust week duidelijk af van die van vorig jaar. We liepen nu een stuk door het landgoed Beekzicht. Na de het passeren van het station Klarenbeek sloegen we linksaf en kwamen in het kabouterbos van Klarenbeek. Op het einde liepen we een stuk dat we ook vorig jaar aan het einde van de tocht hebben gelopen. Om tien over tien arriveerde ik de voetbalkantine voor wederom een grote rust.
Het laatste deel van de route liep ik met mijn echtgenote Brigitte en mijn zoon Lucas. Hierdoor ging het tempo een flink stuk naar beneden en moest ik regelmatig even stil staan om hen op te wachten. De route ging nu naar het westen richting Loenen. Na het oversteken van het Apeldoorns Kanaal was de eerste rust in de kantine van Camping De Bosgraaf. Daarna passeerden we de spoorlijn Apeldoorn-Dieren en kwamen we langs de Loenense waterval; de grootste van Nederland maar op wereldniveau werkelijk een lachtertje. Na een laatste rustpost nabij Oosterhuizen gingen we over een fietspad terug naar Klarenbeek. Vorig jaar liepen we hier nog over een graspad langs de sloot, maar op de laatste kilometers zit ik niet meer te wachten op een oneffen parkoers.

???????????????????????????????
Veel later dan normaal, rond kwart voor vier, bereikte ik de finish. Bij het afmelden vernam ik van Gerrie van den Brink dat Koos van der Maden tijdens de tocht, die zijn honderdste Kennedymars had moeten zijn, is overleden. Ik wil dan ook deze tocht, die gelopen werd bij prachtig weer (zon en maximumtemperatuur van ca. 20 graden) opdragen aan de nagedachtenis van Koos. De tocht had daarom voor mij en voor veel wandelaars, die Koos kenden, twee gezichten.

Kijk voor meer foto’s op mijn webalbum.

Bekijk ook de routes: lus 1, lus 2, lus 3, lus 4

WS78 36-11 Klarenbeek

Geef een reactie

