Natuurlijk Flevolandtocht was een plaatje

Op zaterdag 12 april j.l. organiseerde de Stichting Perípatoo uit Lelystad voor de negende keer de Natuurlijk Flevolandtocht. Acht keer startte deze tocht vanuit het gebouw van Omroep Flevoland nabij de Larserweg. Een prachtige startlokatie die bovendien goed bereikbaar was per openbaar vervoer. Helaas kwam vorig jaar aan die samenwerking en moest Perípatoo, waarvan ik secretaris ben, op zoek naar een nieuwe startplek. Dit werd uiteindelijk Paviljoen De Waterlely op het Natuurpark Lelystad. Dit paviljoen is gelegen direct achter het bezoekerscentrum en ligt aan het water. Toen ik zaterdagmorgen het gebouw betrad was ik meteen verkocht: zo’n mooie startplek hebben we nog nooit eerder gehad. Dit gevoel werd nog eens versterkt door de nevel die rond zeven uur ’s-ochtends nog over het water en park hing. Helaas hebben te weinig wandelaars van dit schouwspel en van het Natuurpark kunnen genieten. Veel wandelaars kozen voor een andere wandeltocht in het land, waarvan de meesten naar Geldermalsen gingen om deel te nemen aan de Rode Kruis Bloesemtocht.

Jaap zet de route uit

Jaap zet de route uit

Mijn voorbereiding van de Natuurlijk Flevolandtocht begon eerder die week. Na eerst de pijlen te hebben genummerd, ging ik op woensdagochtend samen met André Loos, Jan de Jong en Jaap Franke op pad om de route uit te zetten. Ik nam samen met Jaap de routes vanaf de Dronterweg naar het Natuurpark en terug voor mijn rekening. André Loos had dit keer de route gemaakt en had er dit keer enkele verrassende stukken in opgenomen. Eerst gingen we vanaf de beoogde rustpost op de Dronterweg terug naar de stad, om de route in het Woldbos uit te zetten. Via de Landerijen en het Flevohout ging de route naar de zuidkant van het Natuurpark om daarna langs de wilde zwijnen, pater davidsherten en de ottertjes terug te gaan naar De Waterlely. Daar aangekomen hielden Jaap en ik even rust en zagen we dat het pand die dag in gebruik was als vergaderlokatie. Daarna gingen we het eerste deel van de route uitzetten. Onderweg gingen we even ieder een deel van de route uitzetten, omdat er ook aparte stukken voor de kortere afstanden moesten worden gepijld. Verrassend vond ik vooral het graspad dat liep langs de vroegere lokatie van de Prehistorische Nederzetting. Zelf dacht ik dat dit deel al lang onderdeel van de vuilstort was geworden. Het is werkelijk een van de mooiste paden in het Natuurpark en loopt van de uitkijkbult naar het pad dat vroeger naar het scheepswrak liep. Het scheepswrak De Zeehond heeft in 2008 wel plaats moeten maken voor de vuilstort en is nu te zien nabij Bataviastad. Rond 3 uur kwamen de uitzetters elkaar weer tegen op de Dronterweg en konden we naar huis.

Uitzicht vanuit het startbureau

Uitzicht vanuit het startbureau

Op zaterdagmorgen merkte ik al snel dat het niet druk zou worden. Ik zag een aantal bekende wandelaars die voornemens waren om de 40 kilometer te gaan doen, maar dat waren er niet zoveel als andere jaren. Om half 8 begonnen Jaap en ik met een fietsronde om te controleren of de pijlen er nog hingen. We gingen daarna richting Dronterweg om daar te assisteren bij het opzetten van de verzorgingspost. Na nog eens op en neer te zijn gefietst werd ik gebeld door Omroep Flevoland, die mij om foto’s vroeg om te plaatsen bij een nieuwsbericht. Ik stelde voor om zelf naar het omroepgebouw te gaan, zodat ze zelf een keuze konden maken uit de door mij gemaakte foto’s. Het bezoek van aan het omroepgebouw was ook een kennismaking met de oude startlokatie. De kantine die acht jaar lang in gebruikt werd voor de wandeltocht, was leeg en donker.

Gelukkig waren er nog trouwe wandelaars.

Gelukkig waren er nog trouwe wandelaars.

’s-Middags begonnen we met het afbreken van de route. We begonnen nabij de post op de Dronterweg. André was bezig met de lus van de 40 kilometer en wij beiden begonnen daarna met het stuk tussen de Dronterweg en de rust bij de Manege Lelystad. Daarna gingen we in het Natuurpark afbreken. Rond vijf uur was alles wat we drie dagen eerder hadden geplakt weer verwijderd. In totaal hadden er 162 wandelaars deelgenomen aan de tocht, die werd gehouden onder ideale weersomstandigheden. Hopelijk hebben we er volgend jaar veel meer. Dan zitten we in ieder geval niet op dezelfde dag als de Rode Kruis Bloesemtocht. Die trok dit jaar 30.660 wandelaars.

Kijk voor meer foto’s op mijn webalbum.

Geef een reactie

