Kennedymars tijdens de Nacht van Oranje

Van vrijdag 25 op zaterdag 26 april 2014 werden er in Nederland twee Kennedymarsen georganiseerd: die van de Rotterdamse Wandelvereniging (RWV) vanuit Ridderkerk en die van de Stichting Evenementen en Promotie (StEP) vanuit Emmeloord. Op Facebook zag ik dat talloze lange afstandswandelaars kozen voor de eerstgenoemde mars (133 in totaal). Ik koos voor de tocht in Emmeloord vanwege de geografische nabijheid. Met mij gingen 107 andere wandelaars op vrijdagavond 10 uur van start voor een tocht langs de tien dorpen in de Noordoostpolder. Deze wandeltocht wordt georganiseerd in de Nacht van Oranje, die sinds 2010 werd georganiseerd aan de vooravond van Koninginnedag. Dit jaar was de start op De Deel, waar op dat moment ook een grote kermis plaatsvond.

Nee ik moest nog starten!

Nee ik moest nog starten!

Iets na 9 uur arriveerde ik bij de start om mij in te schrijven. Net voor mij schreef Richard de Laat uit Dronten zich in en tien minuten na mij volgde nog Dennis van Reeden, eveneens uit Dronten. In de kleine tent nabij de start zag ik nog enkele bekende wandelaars zitten. Even voor tien uur werden we allemaal naar het startpodium gedirigeerd en weggeschoten. De meute zette zich in gang en ging oostwaarts. We liepen eerst een stuk door een groenstrook die Emmeloord scheidde van de A6 en daarna aan de andere zijde van de snelweg noordwaarts over het Friesepad. Onderweg sprak ik met een wandelaar uit Emmeloord die een pratende GPS bij zich had. Om de 5 minuten liet een dame in het Engels weten hoeveel kilometer hij had gelopen en welke snelheid hij had gelopen. Ik begreep dat dit een App op de smartphone was met de naam Endomondo. Terwijl ik met een andere wandelaar uit Emmeloord opliep, zag ik het in de verte weerlichten. Toen Brigitte mij even na 11 uur vanuit Lelystad belde, wist ze me te melden dat juist daar een onweersgebied aan het overtrekken was en dat deze smalle onweerszone ons rond 1 uur ’s-nachts zou bereiken. Op weg naar Luttelgeest merkte ik dat er ook een wind opstak, een voorbode voor het naderende onweer. Even na 12 u. bereikte ik de eerste controlepost in Luttelgeest, waar de wandelaars werden getrakteerd op een kop gevulde kippensoep.

Na deze rust ging ik weer op weg naar Marknesse. Ineens was het weer windstil geworden en was er van naderend onweer geen sprake meer. Wel voelde ik onderweg een verdwaalde druppel regen. Nadat ik de post in Marknesse gepasseerd was, merkte ik dat ik daar mijn zaklamp had laten liggen. Zolang ik over het fietspad langs de grote weg liep, was dit nog niet zo erg. Lastiger werd het toen we linksaf sloegen en over een donker zandpad in het Voorsterbos liepen. Ik zag bijna geen hand voor mijn ogen en moest daar toch in de gaten houden waar ik liep en welke richting de routebordjes aangaven. Ik was blij dat ik in Kraggenburg arriveerde en weer een hand voor mijn ogen kon zien. Vanuit Kraggenburg ging de route vervolgens in rechte lijn naar Ens.

In Ens trof ik weer Richard de Laat. Omdat ik merkte dat hij ongeveer hetzelfde tempo liep, stelde ik voor om gezamenlijk verder te lopen. Na het passeren van de N50 ging de route eerst noordwaarts en dan westwaarts richting de noordpunt van Schokland. Op Schokland bleek een boerderijwinkel open te zijn. De boer bood ons gratis koffie aan. Ook Richard had Endomondo op zijn mobiel, dus telkens hoorde ik dat we weer een kilometer verder waren. Richard vertelde dat hij niet uitgerust aan de tocht was begonnen. De nacht ervoor had hij maar weinig geslapen omdat hij nog bezig was met een rapport voor zijn werk. Naarmate we Nagele naderden merkte ik ook dat hij het tempo ook niet meer kon volhouden. Nadat we bij de rotonde van Nagele rechtsaf waren geslagen, vertelde hij prompt verloren dat hij net had besloten om in Nagele (na 41 km) te stoppen. Voor het nieuwe dorpshuis Het Rietveld liet hij nog een foto van ons gezamenlijk maken en na het afmelden ging hij naar buiten om daar op zijn echtgenote te wachten. Hij had meer zin om zijn bed op te zoeken.

Schone schijn

Schone schijn

Ik ging daarna verder. De route ging nu naar Tollebeek. Daarbij begon het me op te vallen hoezeer het deelnemersveld uit elkaar lag. In de verte liepen twee wandelaars die ik gebruikte als dankbaar richtpunt. Net voor de controlepost had ik ze bijna ingehaald. Na Tollebeek volgden Espel, Creil en Rutten. Onderweg waren veel bloeiende tulpenvelden te zien. Nabij Creil kwam ik ook langs het Tulpeninformatiecentrum, waar ik een week eerder tijdens de Tulpentocht samen met Brigitte en Lucas 15 kilometer had gelopen. Na Rutten liep ik lange tijd alleen zonder dat ik een wandelaar in zicht had. Ik werd begeleid door twee fietsende dames, die mij moreel opbeurden. Ik suggereerde ze dat de organisatie naast de Kennedymars ook een dagtocht van 40 kilometer moest organiseren. Als de 40 kilometerlopers vanuit Emmeloord naar Tollebeek lopen om daar de route op te pikken, dan zou dat de wandeltocht ten goede komen. Voor de Kennedymars-lopers zou dat het tweede deel van de tocht een stuk gezelliger maken.

Na een laatste post in Bant ging de route linea recta naar Emmeloord. Na het tunneltje sloegen we rechtsaf naar de Oude Espelerweg. Via de Espelerlaan gingen we op weg naar het centrum. Kort voor het centrum sloegen we rechtsaf om een ommetje rond het centrum te maken. Om vijf over half drie, na 16 uur en 41 minuten, kwam ik aan de finish. Toegegeven, de Kennedymars van Emmeloord is zeker niet de mooiste van Nederland, maar de organisatie was perfect en de verzorging was prima. Hoewel ik best een keer de Kennedymars van de RWV in Ridderkerk wil lopen, vind ik die van Emmeloord de moeite waard om nog eens terug te keren.

Kijk hier voor de uitslagenlijst.

Bekijk ook mijn fotoalbum. Bekijk hier de route.

Kennedymars NOP 2014

 

4 Reacties op “Kennedymars tijdens de Nacht van Oranje

  1. Hoi Mari, leuk om te lezen. Endomondo, de pratende app, gebruik ik zelf tijdens het hardlopen. GPS loggen op een smartphone kost nogal wat stroom. Ik verwacht dus echt niet dat de wandelaar de hele 80km heeft kunnen luisteren naar Endomondo. Dan dus liever een apart gps-logapparaat, dat het wel zo lang volhoudt.

  2. Pingback: De vijf beste Kennedymarsen | Mari Smits·

  3. Pingback: Kennedymars met tegenwind | Mari Smits·

  4. Pingback: De Kennedymarsen van 2016 | Mari Smits·

Geef een reactie

