Zeearend Wandelmarathon met nieuwe accenten

Het nieuwe startbureau

Op zaterdag 17 mei 2014 organiseerde de Stichting Perípatoo uit Lelystad voor de zesde keer de Zeearend Wandelmarathon. Tegenover de vijf vorige edities was de tocht op verschillende punten veranderd. Zo werd er dit jaar voor het eerst niet meer gestart vanuit het beheersgebouw van Staatsbosbeheer, maar vanuit het nieuwe Buitencentrum bij de Oostvaardersplassen. Verder moest de route op enkele plaatsen worden aangepast omdat er in enkele aangrenzende natuurgebieden werd gewerkt. Terwijl de herinrichting van het Kotterbos net klaar was, was de herinrichting van het Oostvaardersveld nog in volle uitvoering. Als parkoersbouwer maakte van deze gelegenheid gebruik om de route op de schop te nemen. Hoewel het grondpatroon van de route ongewijzigd bleef – een ronde om de Oostvaardersplassen – had ik ervoor gekozen om hier en daar nieuwe accenten in te bouwen. De belangrijkste veranderingen waren dat alle wandelaars eerst een ronde zouden lopen door het toegankelijke deel van de plassen – net achter het Buitencentrum – en het opnemen van het nieuwe pad door de natuurboulevard Kotterbos in het parkoers.

???????????????????????????????

Op vrijdagochtend ging ik samen met André Loos en Jaap Franke op pad om de route uit te zetten. Nadat we eerst een kop koffie hadden gedronken bij de boswachters, gingen we aan het werk. André nam de route van de 42 kilometer voor zijn rekening. Met de fietsdrager op de trekhaak bracht ik hem naar het Jac. P. Thijssepad aan de kant van Almere. Daarna ging ik vanaf de Kitsweg met de fiets de route van de 21 kilometer op om Jaap de assisteren bij zijn deel van de route. De 21 kilometer liep na het rondje door de plassen een route door de Ooievaarsplas en de Reigersplas. Terug op de Praamweg maakten we het parkoers af dat de 21 en 42 kilometer gezamenlijk zouden lopen. Om half één ’s-middags waren wij klaar. André was toen bijna klaar in het Kotterbos.

De volgende ochtend moest ik samen met Jaap eerst nog te voet het rondje Oostvaardersplaasen – de ‘driehoek’ – te voet uit te zetten. Zelf was ik nog nooit zo vroeg daar geweest en het was schitterend om te zien. Onderweg zagen we ganzen en ook een groep Konikpaarden. Even na acht uur kwamen we de eerste wandelaars tegemoet. Tegen 10 uur stond mijn volgende taak op het programma: samen met André de rust op de Oostvaardersdijk verzorgen. Aan de marathon deden dit jaar 72 wandelaars mee, waaronder een grote groep van de Veiligheidsregio Utrecht-Flevoland. Iets vóór twaalf uur konden wij opbreken en terugrijden naar het startbureau. Nadat we de spullen voor de rustpost hadden afgeleverd bij de rustpost op de Praamweg, bracht André mij weg naar het Jac. P. Thijssepad. Daar trof ik juist de laatste wandelaarster die we een uur eerder van koffie hadden voorzien. Dit betekende dat ik het vooralsnog heel rustig moest doen met opruimen van de pijlen. Onderweg belde Bob Westerveld met de mededeling dat wandelaars in het Kotterbos verkeerd waren gelopen. Ik ben daar toen naar toe gereden om enkele extra pijlen te plakken. Het probleem ter plekke werd veroorzaakt door de oprit van de nieuwe fietsbrug. André had een dag eerder besloten het ATB-paadje niet in het parkoers op te nemen.

Rust op de Oostvaardersdijk

Rust op de Oostvaardersdijk

Daarna ging ik terug om de route van de 42 kilometer op te breken vanaf het gebouw ‘De Oostvaarders’ in Almere. Rond half vier arriveerde ik bij de rustpost nabij de Praamweg. Daar hielp ik mee met het afbreken van de verkooptent en rond half 5 ging ik vervolgens het laatste deel van de route afbreken. Terug in het startbureau hoorde ik van Jan Udding dat er in totaal 223 wandelaars hadden deelgenomen aan de tocht, wat een evenaring van het oude record betekent. De wandelaars waren zeer te spreken over de nieuwe delen van het parkoers. Met name het rondje door de plassen viel zeer in de smaak. Het blijft natuurlijk altijd een probleem. Zeker met mooi weer (18 graden en zon) zou je veel meer wandelaars kunnen verwachten. Voor veel wandelaars staat Lelystad echter niet op het netvlies als aantrekkelijke wandelstad. Ook een natuurfilm als ‘De Nieuwe Wildernis’ lijkt hieraan niet veel te kunnen veranderen.

Voor meer foto’s kijk op mijn webalbum.

Geef een reactie

