Kennedymars Zwolle terug in het honk

Op vrijdagavond 23 mei j.l. ging ik met de trein op weg naar Zwolle om voor de tweede keer deel te nemen aan de Kennedymars van de Zwolse Wandelverenigingen. Dit keer was de start niet in de binnenstad; het Partycentrum Proosdij, dat gevestigd was in de voormalige Bethlehemkerk, bestond niet meer. Nu is er een sushi-restaurant gevestigd, zo werd mij verteld. En aangezien het de organisatie niet was gelukt om een andere geschikte locatie te vinden, was de start dit keer in het Wandelhonk van de drie Zwolse Wandelverenigingen aan de Veemarkt.

Toen ik te voet op weg ging naar de startlocatie ontmoette ik enkele wandelaars, waaronder Carlo. Met hem had ik in Klarenbeek drie rondes van 20 kilometer opgelopen. Dit keer ging hij eerst samen met zijn echtgenote de nachtmarathon lopen om daarna als Kennedymarsloper verder te gaan. Aangekomen bij het Wandelhonk bleek het daar al behoorlijk druk te zijn. De inschrijving was gevestigd in een tent voor het gebouw; bovendien waren er buiten ook banken neergezet. Dit was ook wel nodig want binnen was de zaal al vol met wandelaars. Mijn indruk was dat het dit jaar wel iets drukker was dan vorig jaar. In totaal zouden er 175 wandelaars op de 80 kilometer van start gaan.

???????????????????????????????

Om kwart voor tien verzamelde iedereen zich buiten om naar de luide stem van de stadsomroeper te luisteren. Aan hem was (opnieuw) de taak toebedeeld om de lopers met de bel weg te sturen. Even voor tienen gingen we van start voor de eerste ronde. Via een stuk binnenstad en door een tunnel gingen we op weg naar de spoorbrug bij Hattem. Daar was na 9,5 kilometer de eerste post, een kopje thee of bouillon met een krentenbol. Na de rust liepen we door het historische centrum van Hattem en daarna over de oude IJsselbrug terug naar Zwolle. Omdat we dit keer geen rondje binnenstad deden, sloegen we aan de Zwolse kant van de brug linksaf en liepen we over enkele donkere weggetjes. Even na het passeren van een voetgangerstunnel dreigden we verkeerd te lopen. Enkele wandelaars voor ons kwamen reeds terug en toen zagen we dat we niet aan het einde rechtsaf moesten, maar even daarvoor naar de Jhr. Strick van Linschotenlaan. Voor hen die verkeerd liepen was er echter niets aan de hand; zij kwamen even verderop automatisch weer op de goede route. Rond half twee was ik voor de eerste keer terug in het wandelhonk.

De tweede ronde van 21 kilometer liep ook dit jaar richting de nieuwbouwwijk Stadshagen. We liepen door verschillende donkere stukken en hoorden de kikkers in de omliggende plassen fanatiek kwaken. We liepen om de Milligerplas en later over de Zalkerdijk. Een groot deel van deze lus liep ik samen met een vrouw uit Zwolle, die bezig was met het voltooien van de nachtmarathon. Om tien voor zes was ik klaar met de tweede lus. Inmiddels was het licht geworden en kregen we een betere indruk van de omgeving.

???????????????????????????????

De derde lus ging noordwaarts naar de Langenholte. Deze lus bevatte enkele stukken bos, waaronder het Westerveldse bos, een voormalige vuilnisbelt. We liepen vooral over de dijken langs het Zwarte Water en de Overijsselse Vecht. Via de Agnietenberg en een grasstrook langs de A28 keerden we terug naar de bebouwing van Zwolle, waarbij we nog eens om het stadion van de trotse bekerwinnaar PEC Zwolle werden geleid. Via de binnenstad ging de route terug naar het Wandelhonk. Om tien uur was ik terug van de derde lus.

???????????????????????????????

???????????????????????????????De laatste lus ging langs het Almelos Kanaal oostwaarts richting de Wijthmerplas en het aangrenzende golfterrein. Vorig jaar werden we vanaf de start langs de ene zijde van het kanaal de stad uitgeleid. Gelukkig was de route nu dusdanig aangepast, zodat we pas ter hoogte van de spoorlijnen naar het noorden en naar Emmen dit lange rechte stuk het kanaal bereikten. Daarvoor werden we door enkele mooie parken gestuurd. Aan het einde van een lang fietspad over het golfterrein kwamen we aan bij de laatste rustpost. Vanaf dat punt was het nog acht kilometer naar het einde. Via de Wipstrikallee en een stuk Almelos Kanaal naderden we de binnenstad en daarna ging het in rechte lijn terug naar het Wandelhonk. Om vijf minuten over twee, exact dezelfde tijd als vorig jaar, was ik terug op het startbureau. Na een biertje te hebben gedronken liep ik terug naar het station om op weg huis te gaan. Het weer was dit jaar werkelijk ideaal. Droog en een aangename nachttemperatuur. Van de voorspelde regen overdag voelde ik slechts even een paar drupjes. Regenkleding was overbodig. Hoewel de tocht goed georganiseerd is en er zeker mooie stukken in het parkoers zitten (met name in de derde lus), was niet alles even mooi. Het feit dat er vier lussen werden gelopen bracht met zich mee dat er veel door stedelijk gebied moest worden gelopen. Of ik volgend jaar weer zal deelnemen, kan ik nu niet zeggen. Mijn voorkeur om meer buiten stedelijk gebied te willen lopen zou een reden kunnen zijn om Zwolle eens over te slaan. Er zijn nog zoveel andere Kennedymarsen in het land.

Bekijk ook de foto’s in mijn webalbum.

Kennedymars Zwolle 2014

Bekijk ook de routes: lus 1, lus 2, lus 3, lus 4.

Geef een reactie

