Rondjes lopen in Epe

De Herfstkleurentocht in Epe is sinds jaar en dag een wandeltocht die veel wandelaars trekt. Blijkens de speciale krant die de organiserende vereniging WIOS Epe sinds enkele jaren rondstuurt, trok de tocht in 2013 over twee dagen 1177 wandelaars. Dat de tocht jaarlijks mag rekenen op veel deelnemers is niet verwonderlijk. De start is namelijk in Kampeerboerderij De Berghoeve, gelegen aan de rand van het bos, wat garant staat voor mooie parkoersen.

???????????????????????????????

Op zondag 5 oktober ging ik rond 8 uur van huis weg om 30 kilometer te lopen. Op de weg vanuit Nunspeet naar Epe kwam ik al borden van de organiserende vereniging tegen. Toch raakte ik nabij het Wildpark Wissel de weg kwijt en koos ik ervoor om de aanwijzingen van de Tomtom te volgen. Het apparaat navigeerde me naar de Veenweg, maar de kampeerboerderij lag nog 500 meter verder dan het punt waarop hij meldde dat ik mijn bestemming bereikt had. Vrijwilligers van de organiserende vereniging stuurden me naar een brede bosweg om te parkeren.

???????????????????????????????

Via de achteruitgang kwam ik bij het hoofdgebouw van de kampeerboerderij, waar het startbureau was ingericht. Ik schreef mij in voor de 30 kilometer en kreeg een routebeschrijving in mijn handen gedrukt. Na een kort babbeltje met de bondsofficial van de OWB ging ik op weg voor de eerste ronde van 10 kilometer.
De eerste ronde ging via de achteruitgang door het bos en bevatte naast een klein stuk heide op het einde ook langs de campings en bungelowparken van Epe-Wissel. Onderweg kwam ik voorbij een boerderij met een gedenksteen die herinnerde aan de ruiming van de koeien en schapen tijdens de MKZ-crisis van 2001. Later zou ik nog twee keer een dergelijke gedenksteen tegenkomen. Na 10 kilometer keerde ik terug op het startbureau voor een rust. Binnen trof ik enkele wandelaars uit Lelystad aan, waaronder Jaap Franke, die net terug was van zijn wandeling naar Santiago de Compostela. Hij deelde me enkele ervaringen en vertelde dat hij zijn camino eerder voltooid had dan hij vooraf had gepland.

???????????????????????????????

Het Polen-meldpunt 2012

Ook de tweede ronde startte vanuit de achteruitgang van de kampeerboerderij. Dit keer ging mijn route eerst over de Boerweg en later langs de heide. Via de Vierhouterweg, de Oranjeweg en de Langeweg kwam ik weer terug op de Boerweg. Onderweg kwam ik een kunstwerk tegen, gemaakt door de lokale kunstenaar Hans Keizer. het Polen-meldpunt. Na een kop koffie en een kop erwtensoep ging ik daarna op weg voor mijn laatste ronde, die liep door het landelijk gebied van Epe. Hoewel deze route veel asfalt bevatte, was ook deze route aantrekkelijk. De routes waren goed te volgen, dankzij de witte (rechtdoor), gele (linksaf) en rode (rechtsaf) pijlen. Ik was nu genoodzaakt om op deze pijlen te lopen omdat de routebeschrijving enkele storende fouten bevatte. Ook de beschrijvingen die wel klopten hadden vaak weinig waarde. Wat betekent RA Boerweg, als er nergens een staatnaambordje te zien is en men op een breed bospad loopt? Ook beschrijvingen als ‘RA bordjes volgen tot’ zijn ook niet erg duidelijk. Kortom, het is een geluk dat de route vrij goed gepijld was, anders waren veel wandelaars het spoor bijster geweest.

Toen ik voor de laatste keer de kampeerboerderij naderde, zag ik de voorzitter buiten rondlopen. Het aantal deelnemers was die zondag niet zo denderend. Het was grijs weer en er viel die dag een spatje regen. Ongetwijfeld zijn er op zaterdag veel meer wandelaars geweest; toen was het nog warm en zonnig. Na zes uur wandelen (inclusief rust) stapte ik voor de laatste keer het startbureau binnen. Het was een mooie tocht die zeker veel wandelaars verdient. Alleen de routebeschrijving moet beter.

Bekijk ook mijn foto’s in mijn webalbum. Bekijk ook de routes: lus 1, lus 2, lus 3.

Herfstkleurentocht 2014

N.B. Kort voor het schrijven van dit verslag kwam ik erachter dat de kampeerboerderij de locatie was waar enkele weken geleden een student tijdens een introductiewerk zwaar gewond is geraakt. Een dag later is het slachtoffer aan zijn verwondingen overleden. Bizar te ontdekken dat de startlocatie van de wandeltocht kort geleden een ‘plaats delict’ was.

Geef een reactie

