Een on-Nederlands mooie tocht

Op zaterdag 11 oktober 2014 nam ik deel aan de Herfstdagtocht van SV De Lat. De start was vanuit clubgebouw “De Triepel” in Berg en Dal. Nou ken ik de omgeving van Nijmegen als geen ander – ik heb immers jarenlang in Nijmegen gewoond en ook deelgenomen aan talloze lokale wandeltochten – maar toch werd ik wederom getroffen door het mooie en afwisselende landschap. Niet voor niets noemde de VVV van het Rijk van Nijmegen dit gebied ‘Het binnenste buitenland’. Een rake typering, voorwaar.

???????????????????????????????

Rond tien voor half negen ging ik op weg voor mijn 40 kilometer. Ik sloeg linksaf en stak vervolgens de Oude Kleefsebaan over om bij het uitzicht op het kleine dorpje Persingen te beginnen aan 10 kilometer klimmen en dalen. De route ging eerst westwaarts richting Ubbergen om daarna naar beneden te gaan en de Elyseese Velden te doorkruisen. De laaghangende zon en de nevel maakten het landschap on-Nederlands mooi. Ondertussen werden we vergast op een aantal pittige klimmen. Toen ik twee jaar geleden ook de tocht liep, vertelde een wandelaar mij dat hij normaal nooit spierpijn had maar alleen als hij deze tocht in Berg en Dal had gelopen. Ik vervolgde mijn tocht via Beek, de Sterrenberg, de Wylerberg en de Duivelsberg. Na het passeren van het gelijknamige pannenkoekenrestaurant staken we de Duitse grens over en liepen we door naar Wyler. Bij het tankstation trof ik Mira Peeters-Bijlsma en Ineke Peijnenburg. Ik liep een stuk met hen op en rustte ook met ze op de boerderijrust van 12 km. Na de rust ging de route door het Nederrijk, net achter het Canadese oorlogskerkhof. Onderweg constateerden we dat ik toch een wat sneller tempo had en dus besloten we ieder zijn cq. haar eigen tocht te lopen. Bij de caférust kwamen Mira en Ineke een kwartier later binnen.

???????????????????????????????

Na het Nederrijk doorkruisten we de weilanden en liepen via de Kamp en de Siep Groesbeek binnen. Nu liepen we een stuk door de Stekkenberg, vroeger naar verluidt een berucht deel van Groesbeek. Via de natuurcamping van Staatsbosbeheer kruiste ik de voormalige spoorlijn naar Duitsland. Ooit ben ik hier met de trein geweest op weg naar München. Nu was er weinig meer van over. De spoorrails waren inmiddels deels verwijderd en op andere plaatsen overwoekerd door struikgewas. Via de Knapheideweg en Kapittelland naderde ik de rust in Café De Breedeweg, een café dat twee jaar geleden nog De Corner heette. Ik nam een kop soep en een bitter lemon en ging daarna weer verder. Via de Knapheideweg en Klein Amerika ging ik op weg naar de St. Jansberg, ook een van de mooiste natuurgebieden in de omgeving van Nijmegen. Ook hier kregen we een steile klim voorgeschoteld. Na 28 kilometer kwamen we aan op de Zevendalseweg, waar een wagenrust was geplaatst. Ik kwam daar Jan en Janny de Vries tegen, twee streekgenoten uit Swifterbant die de 60 kilometer deden. Na deze rust ging ik op weg naar de Groesbeekse bossen. Nabij de Groesbeekse tehuizen was de laatste rustpost gevestigd. Meteen werd ik aangesproken door Peter Levink, organisator van de Kennedymars van Hengelo. Levink was vol lof over mijn lovende bespreking van zijn eerste Kennedymars en kon zich ook goed vinden in de kleine minpuntjes die ik noemde. Zo mag ik het horen; organisatoren die de opmerkingen van wandelaars ter dege ter harte nemen.

???????????????????????????????

Na deze laatste rust gingen we via De But terug naar het einde. Hier trof ik pijlen aan van de Herfstkleurenmars die op zondag zou worden gehouden. Om circa 10 voor 5 was ik binnen. SV De Lat had wederom een prachtige route uitgezet, die evenwel precies hetzelfde was als twee jaar geleden. Anders dan toen werd de tocht – althans zo heb ik het ervaren – niet ontsierd door vandalen die pijlen hadden weggehaald. Wel merkte ik op – en dat was zeker op De Jansberg het geval – dat er wel wat meer tussendoorpijlen mochten zijn. Soms twijfelde ik of ik nog wel op de goede route zat. Een verbeterpunt voor komende jaren. Wat blijft is dat het een ontzettend mooie tocht is, zeker één van de mooiste van Nederland.

Herfstdagtocht 2014Bekijk ook mijn webalbum

en de route.

 

Geef een reactie

