Laatste winterserietocht in Wijchen

Op zondag 8 maart 2015 organiseerde WSV Paschalis in Wijchen de vijfde en laatste winterserietocht van het seizoen 2014-2015. Omdat we dit weekend in Nijmegen waren, nam ik de gelegenheid waar om 20 kilometer te gaan lopen. Toen ik 20 jaar geleden in Nijmegen woonde, liep ik meerdere tochten van Paschalis in het winterseizoen. De trofeeën op mijn boekenkast herinneren nog hieraan. Deze wandelingen waren altijd goed georganiseerd en – wat voor Nijmeegse begrippen uniek is – de routes werden steeds vernieuwd.

???????????????????????????????Om half 9 ging ik vanuit het jeugdhuis in Woezik van start. De route ging oostwaarts door één van de weinige agrarische gebieden in Wijchen-Noord. We liepen onder meer door een nog vrij nieuw wandelpad tussen de weilanden. Even later sloegen we net voor de spoorwegovergang in de Woeziksestraat linksaf om daar de spoorlijn richting Nijmegen te volgen. We liepen onder de A73 door en passeerden de spoorlijn via een fietstunneltje. Daarna staken we de weg tussen Nijmegen en Grave over en vervolgden het parkoers over het fietspad langs te streekweg. We passeerden daar het woonwagenkamp, dat tegenwoordig de uitstraling heeft van een kleine villawijk. Vervolgens ging de route door het stadspark Staddijk, een park dat in de loop van 20 jaar duidelijk een meer natuurlijke uitstraling heeft gekregen. Nabij de woonwijk Aldenhof, waar ik 20 jaar geleden woonde, staken we de weg over en gingen we op weg naar de Hatertse Vennen. Ondertussen liep ik op met Harrie en Margreet uit Malden, die ook vroeger in deze wijk hadden gewoond.

???????????????????????????????

Bij de Diervoort gingen we het natuurgebied de Hatertse Vennen in. In de Kerstvakantie was ik hier al geweest en toen viel me op hoe dit gebied het afgelopen jaar flink onder handen is genomen. Veel bomen zijn gerooid en de vennen liggen nu in een open gebied. Na enkele klimmetjes kwamen we uit bij het Buitencentrum St. Walrick, waar de grote rust was ingericht. Vanaf dit punt liepen de wandelaars op de 30 kilometer een rondje extra om daarna voor de tweede keer te gaan rusten. Na een kop koffie en een boterham ging ik verder voor de tweede helft van de tocht. We liepen eerst een stuk terug richting de Diervoort om daarna via het bos uit te komen bij de zuidkant van het Wijchens Ven. Aan het einde van het fietspad kwamen we uit bij Alverna. In plaats van dit dorp binnen te lopen, ging de route nu noordwaarts richting het recreatiegebied De Berendonck. Op de Panhuisweg was een rustpost van WIOS’81 ingericht.

???????????????????????????????Na een kop koffie ging ik weer verder. Het is verkiezingstijd en onderweg kwam ik al enkele verkiezingsborden tegen van het CDA, met de tegenstrijdige leuk ‘Fris en vertrouwd’. Wat schetste mijn verbazing? Kort voor de uitgang van het recratiegebied stond de partij campagne te voeren. De wandelaars kregen daar een appel aangeboden. Ook de dame die op de verkiezingsborden stond deelde appels uit. Ik vertelde haar dat ik hun leus tegenstrijdig vond, waarbij ik haar het etiket fris toekende. Met een appel in de hand staken we bij het meubelcomplex van Eltink de Graafseweg over. Kort voor de spoorwegovergang namen we een zandpad parallel aan de spoorlijn. Bij de Gagelvenseweg staken we het spoor over en gingen we vervolgens vrijwel in rechte lijn terug naar het Jeugdhuis in Woezik. Om half één was ik weer terug van een mooie tocht die werd gelopen onder prachtig weer. Van de voorzitter van Paschalis begreep ik dat er ruim 1300 wandelaars van start waren gegaan. Een knappe prestatie.

Meer foto’s zijn te vinden in mijn webalbum.

Paschalis 8-3-2015

Geef een reactie

