Natte Kennedymars van Klarenbeek

Vrijdagavond 20 maart 2015 ging ik met de trein op weg naar Klarenbeek om daar voor de derde keer de Kennedymars van WS78 te lopen. Bij het overstappen in Zutpen in de boemel van Arriva trof ik andere wandelaars die hetzelfde van plan waren. Onderwerp van gesprek waren vooral andere Kennedymarsen. Aangekomen op het station Klarenbeek stond daar een echte Amerikaanse schoolbus klaar die ons naar de sportkantine van SC Klarenbeek zou brengen. De bus was overvol en naast mij ging Mike daarom maar in het gangpad liggen.

???????????????????????????????

Aangekomen bij de sportvelden bleek dat daar het nodige was veranderd. De oude voetbalkantine was gesloopt en vervangen door een hypermodern Multifunctioneel Centrum. Via de trap kwamen we terecht in een grote sportkantine waar dit keer de start van de Kennedymars was gevestigd. Na het aanmelden ging ik eerst mijn schoenen verwisselen om daarna mijn tas te parkeren op de tribune van de sportzaal. Tijdens de koffie sprak met enkele wandelaars die gebruik hadden gemaakt van het speciale Kennedymarsmenu van een lokaal restaurant. Even later kwam ook Henk-Jan van der Klis binnen, waarmee ik dit keer een groot deel van de tocht ging lopen. Allengs werd het steeds drukker in de zaal en steeds warmer. Tijd dus om de jas uit te trekken. Tegen half tien zag ik in de kantine ook burgemeester Jos Penninx van Voorst arriveren. De burgemeester, getooid met ambtsketting, was aanwezig bij de huldigingen die aan de tocht vooraf gingen. Zoals gebruikelijk werden wandelaars naar voren geroepen die 5 keer (of een veelvoud daarvan) kennedymarsen hebben gelopen.

???????????????????????????????

Henk-Jan van der Klis

Even voor tien uur ging ik naar buiten om daar te wachten tot de start. Na het maken van enkele foto’s liep ik samen met samen met andere lopers naar de uitgang van het sportcomplex. Daar floot de burgemeester ons weg en konden we aan de tocht beginnen. De eerste route ging net als vorig jaar weer noordwaarts, maar dan in omgekeerde richting. Onderweg kwam ik Henk-Jan tegen en daarna ben ik tot halverwege de derde lus met hem opgetrokken. Onderweg was niet zoveel nieuws te zien, afgezien een grote troffel die ik in een tuin aantrof. Na de eerste rust in de kantine ging de route zuidwaarts richting Klein-Amsterdam. Ook deze en de volgende routes liepen we ten opzichte van vorig jaar in omgekeerde richting. Hier was één parkoerswijziging doorgevoerd op het verste punt. We liepen daar een over een onverhard pad door een bos. Juist in dit stuk had de organisatie een controlepost ingericht die voor veel wandelaars moeilijk was te vinden, waardoor velen hun controle misten. Het was deze keer aardedonker, aangezien er geen maan te zien was. Bovendien was het onderweg gaan regenen. Gelukkig kon nog met een paraplu worden volstaan. Vooraf was door vice-voorzitter Johan Hertgers gewaarschuwd voor een splitsingspijl, maar voor de meeste wandelaars leverde het vinden van deze aanwijzing geen probleem op.

IMG_6942a

Bij de start van de derde lus werd het weer licht. De route ging nu oostwaarts richting de IJssel. Al vrij snel kwamen we in het bos terecht en lieten we het asfalt achter ons. Tot dusverre lukte het me vrij aardig om Henk-Jan bij te houden, maar op een onverharde ondergrond lukte me dat niet meer. Duidelijk is dat hij veel meer ervaring heeft met onverharde paden. Op weg naar Slot Nijenbeek, dat dit keer in de steigers stond en niet in het parkoers was opgenomen, besloten we ieder onze eigen weg te gaan. De rust op deze lus was nu enkel onder het afdak bij de Familie Albers, waar we werden vergast op een pannenkoek op de heenweg en een broodje gebakken ei op de terugweg. Tegen half elf was ik weer terug in de kantine, waar ook mijn echtgenote Brigitte en mijn zoon Lucas waren gearriveerd om de laatste 20 kilometer mee te lopen.

IMG_6957a

Toen ik de routebeschrijving las, zag ik dat er in de laatste lus een grote parkoerswijziging was opgenomen. Dit keer was de eerste rust onderweg ingericht op het station van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) in Beekbergen. Voor mijn zoon natuurlijk heel leuk. Toen we naar buiten gingen bleek het te zijn opgehouden met zacht regenen. Het werd tijd voor noodponcho’s. Na deze te hebben aangetrokken konden we dan ook echt op pad gaan. De route voerde via een betonfietspad en een slootrand richting de A50 en het Apeldoorns Kanaal. In Lieren was zoals gezegd de rust ingericht in het stationsgebouw van de VSM. Na een koffie en een broodje maakten we een rondgang over het spooremplacement. In een wagon was de controle ingericht. Het was opgehouden met regenen en zowaar kwam zo af en toe de zon door. De zon werd nu op zijn tijd nog afgewisseld door een korte regenbui. Door de regen waren veel onverharde paden nat geworden en werd het hier en daar soppen. In het bos was zoals gebruikelijk nog een rust ingericht in de kantine van Camping De Bosgraaf. Na deze rust was het nog zeven kilometer naar het einde. Om kwart over vier kwamen we gedrieën binnen.

???????????????????????????????

Samen met Lucas aan de wandel

Zoals veel andere wandelaars had ook ik me verkeken op het weer. Na een periode van droog weer kregen we te maken met wisselvallig weer met de nodige buien. Maar dit kon de meesten niet deren. WS78 heeft er ook dit keer een mooie Kennedymars van gemaakt, die inmiddels bij veel wandelaars een vaste plek in hun agenda heeft veroverd.

Bekijk ook de route en de foto’s op mijn webalbum.

Route WS78 Klarenbeek

2 Reacties op “Natte Kennedymars van Klarenbeek

  1. Pingback: De vijf beste Kennedymarsen | Mari Smits·

Geef een reactie

