Zwoegen door de duinen

Op zaterdag 11 april 2015 nam ik deel aan de Bos-, duin- en strandtocht van SV De LAT in Castricum. Deze tocht van De LAT stond al enkele jaren op mijn lijstje, maar door het samenvallen met de Natuurlijk Flevolandtocht van Perípatoo, waarvan ik bestuurslid ben, kwam het er nog niet van. Aangezien de tocht van Perípatoo dit jaar een week eerder werd gehouden, kon ik nu wel afreizen naar Castricum. Na een relatief korte treinreis van 1 uur en 10 minuten stond ik even na half 9 in de kantine van VV Vitesse ’22 om me in te schrijven voor een tocht van 40 kilometer. De voetbalkantine kwam me bekend voor, aangezien WS78 hier al eens eerder een wandeltocht had georganiseerd. Binnen kwam ik Carlo Post tegen, waarmee ik de eerste tochten van het voorbije seizoen van WS78 had opgelopen. Carlo liep vandaag met zijn vrouw Klasien Knol en ging al eerder van start. Ik ben ze onderweg nog wel tegengekomen en merkte dat ze het die dag kalm aandeden.

???????????????????????????????

Om 9.40 uur ging ik van start. Kort na de begraafplaats Onderlangs merkte ik dat de geheugenkaart van mijn fototoestel vol was. Ik had geen andere keuze dan om het kaartje te formatteren en opnieuw te beginnen met foto’s maken. We liepen eerst over een goed begaanbaar bospad, langs Kijk-Uit en over de Camping Bakkum en daarna door de duinen. Op een uitkijkpunt kwam ik Chris en Ans Woerden tegen. Beiden liepen de 25 kilometer. Het was even gezellig om bij te kletsen. Ze waren vrijwilliger geweest bij de Kennedymars van WS78 en waren (net als veel wandelaars) zeer content met de nieuwe startlokatie in Klarenbeek. Na 13 kilometer naderden we de wagenrust in Egmond aan Zee. Ook daar kwam ik bekenden tegen, mijn stadgenoten André Loos en Liesbeth Broos, die vorige week nog hadden meegeholpen bij de organisatie van de Natuurlijk Flevolandtocht.

???????????????????????????????

Kort vóór de rust was het gaan druppelen en na de rust werd het behoorlijk nat. Na een wandeling richting de kust sloegen we bij een parkeerplaats rechtsaf en gingen de duinen weer in. Volgens de routebeschrijving stond ons 3,3 kilometer strand voor de boeg, maar vanwege de zandsuppletie was het parkoers gewijzigd. We kregen nu een waar ploeterstuk door het losse duinzand voor in de plaats. Terwijl de door mijn GPS gemeten afstand onder die van de routebeschrijving lag, kwam deze er nu bovenuit. Van het strand bleef slechts een kleine kilometer over. Bij Beachclub Offshore gingen we weer omhoog om bij Hotel Victoria in Bergen aan Zee te rusten.

???????????????????????????????

Waar de wandelaars op de 60 kilometer en de ultralopers na de rust verder noordwaarts gingen, liep ik via de Zeeweg oostwaarts. Toen ik weer in het duingebied terecht kwam, werd het weer wat vriendelijker. Ik trok mijn regenjas uit en nam de wind voor lief. Na 28 kilometer was ik weer terug op de rustpost van André en Liesbeth. Net als op de heenweg begon het ook nu weer te druppen en na de rust harder te regenen. We volgden nu eerst een aRoute Castricum 40 kmsfaltweg, waarbij we heen en weer een uitkijkpunt moesten beklimmen. Daarna volgden we lange tijd een bospad net achter de bebouwing van Egmond. Onderweg zag ik voor het eerst dit jaar een tulpenveld in bloei. Toen we de laatste wagenrust passeerden was het juist opgehouden met regenen. De lucht trok open en het leek alsof het niet eens geregend had. Tegen vijf uur kwam ik de voetbalkantine weer binnen.

De verhalen dat deze wandeltocht een hele mooie en ook hele pittige tocht was, zijn volkomen waar. Ondanks de regen heb ik genoten van deze mooie maar ook zware wandeltocht. De moeite waard om nog eens over te doen als mijn wandelagenda dat toelaat.

Bekijk ook mijn foto’s. Bekijk hier in detail de route.

 

Geef een reactie

