Een natte Zeearend Wandelmarathon

Op zaterdag 16 mei 2015 organiseerde de Stichting Perípatoo uit Lelystad voor de zevende keer de Zeearend Wandelmarathon. Net als voorgaande jaren waren er parkoersen uitgezet langs en rond de Oostvaardersplassen. Een dag eerder was ik reeds samen met Jan de Jong op pad om de routes te pijlen. Daartoe zette ik Jan eerst met de auto af op de Oostvaardersdijk, zodat hij aan de kant van Almere kon beginnen met het uitzetten van de route van de 42 kilometer. Daarna reed ik naar het buitencentrum van Staatsbosbeheer aan de Knardijk om het begin van de 42 kilometer te doen en daarna de 21 kilometer. Het was op vrijdag prima weer en we schoten goed op met het uitzetten van de routes. Rond 1 uur ’s middags waren we klaar en toen kon ik me gaan wijden aan de verdere voorbereiding.

IMG_7426aOp zaterdagmorgen was het rond 6 uur nog droog. Toen ik even voor 7 uur arriveerde in de startlocatie van SBB begon het net te regenen. Gezien het slechte weer had ik weinig verwachtingen wat betreft het deelnemersaantal. Het aantal marathonwandelaars was inderdaad minder (53 tegen 72 vorig jaar), maar uiteindelijk bleek het totaal aantal deelnemers reuze mee te vallen: 208 deelnemers tegenover 223 in 2014, toen het schitterend weer was.

’s-Ochtends was ik eerst vooral bezig in het startbureau. Omdat de catering nog niet present was begon ik met koffiezetten, maar toen eenmaal een kan koffie klaar was, bleek de catering te zijn gearriveerd. Tussendoor hielp ik Jaap Franke met het te voet uitzetten van de route in de ‘driehoek’ achter het buitencentrum. Ik ging verder met koffie en warm water maken en vertrok daarna rond 10 uur naar de Oostvaardersdijk, waar ik samen met Brigitte een rustpost verzorgde voor de 42-kilometerlopers vanuit de gehuurde bus. Het was koud en winderig op de dijk. Daar anderhalf uur te moeten stilstaan was bepaald geen pretje. De wandelaars hadden vooral behoefte aan iets warms: koffie, thee of soep. Frisdrank werd er niet verkocht. Diverse wandelaars schuilden even achter de bus tegen de gure wind.

IMG_7429aNadat de laatste wandelaars voorbij waren (rond 10 voor 12) reed ik terug naar het buitencentrum en begon ik met het afbreken van het eerste stukje route in het Hollandse Hout. Toen ik even na 1 uur terugfietste naar het buitencentrum, merkte ik dat het iets warmer werd en de lucht lichter. Het slechte weer was nu voorbij. Later in de middag ging ik te voet de ‘driehoek’ opruimen en daarna een stuk van de route van 10 en 21 kilometer in het Oostvaardersveld. Rond 4 uur arriveerde ik bij de rustpost Praamweg, die toen net werd ingepakt. Na het inleveren van de bus bij Bo-Rent sloten we de wandeltocht af in de filmzaal van het Buitencentrum. We konden terugzien op een geslaagde tocht die ondanks het slechte weer nauwelijks minder wandelaars trok dan vorig jaar.

Meer foto’s op mijn webalbum.

Geef een reactie

