Kennedymars Zwolle voor de derde keer

Vooraf had ik weinig trek om ook dit jaar naar Zwolle af te reizen om aan de Kennedymars deel te nemen. Na twee jaren kende ik de parkoersen wel en bovendien vond ik met name de laatste lus geen aanbeveling. Een route langs industrieterreinen en langs een hoofdweg terug naar het einde. Aangezien ik in juni geen niet in de gelegenheid ben om nog Kennedymars een te lopen (andere verplichtingen) besloot ik toch maar op vrijdagavond 22 mei 2015 af te reizen naar Zwolle. Start was ook dit keer het voor mij welbekende Wandelhonk. Ik was er twee dagen eerder nog geweest voor een vergadering en nu was ik er dus weer als wandelaar.

IMG_7445aOndanks de stroomstoring op het spoor in Almere verliep mijn treinreis voorspoedig. Ik had erop gerekend een intercity te nemen, maar kon nog net mee met een vertraagde stoptrein. Onderweg vroeg een conductrice mij of mijn reis toch nog redelijk was verlopen. Nou, als ik eerder op mijn bestemming aankom dan voorzien, dan is dat zeker het geval. Na het inschrijven in de tent buiten het Wandelhonk ging ik eerst eens binnen kijken. Daar sprak ik met stadgenoot André Loos, met wie ik in een ver verleden wel eens Kennedymarsen heb gelopen en ook één keer (in 2007) de Z tot Z-tocht. André was vol goede moed, maar hij moest al snel onderkennen dat uitlopen er niet inzat. Tegen kwart voor tien stonden we klaar voor vertrek. Het startschot werd dit keer gegeven door regiovoorzitter Dick Achterkamp, die dit keer zijn gladiatorpak thuis had gelaten.

De eerste lus ging ook dit keer richting Hattem. Anders dan voorgaande twee jaren liepen we de route nu in de omgekeerde richting. In het begin passeerden we onder meer de Veerallee, een straat die ik kende uit mijn historisch onderzoek naar de geschiedenis van de Nederlandse emigrantenvestiging Holambra in Brazilië. Hier stond 110 jaar geleden de uitspanning Zomerzorg van de familie Hogenboom. Hun zoon Charles vertrok later naar Indië en in 1951 naar Brazilië. Anno 2015 is er in deze straat geen horeca meer te bekennen. De Veerallee is nu een straat met woningen voor de gegoede bevolking van Zwolle. Richting Kampen liep ik een stuk op met Han Oude Heuvel, die liep met een blessure. Hij kondigde aan dat hij onderweg vaker zou rusten. Om die reden ben ik na de rust in Hattem mijn eigen weg gegaan, maar later bleek dat hij net vóór mij de Kenneymars had voltooid. Toen ik op weg ging naar de spoorbrug keek ik op mijn GPS, die aangaf dat ik 6,3 km p/u liep. Een mooie snelheid.

IMG_7455aOok de tweede lus liep dit jaar in omgekeerde richting. We liepen eerst naar de loopbrug over het Zwolle-IJsselkanaal. Daar was juist een groep wandelaars bezig een mededeelnemer te helpen zijn rolstoel over de brug te helpen. De route liep nu westwaarts over de Zalkerveerweg. Na de rust op 27,5 kilometer merkte ik dat ik helemaal alleen liep op het fietspad op de Veecaterweg. Een heerlijk moment om te genieten van de nachtelijke stilte. Daarna ging de route door het dorpje ’s-Heerenbroek op weg naar de Zwolse nieuwbouwwijk Stadshagen. Elk jaar dat je hier deze Kennedymars loopt zie je de stad verder oprukken. Ook kom je hier enkele nog nutteloze bouwkundige werken tegen. Zo liepen we door een nieuwe fietstunnel richting de Jac. P. Thijsselaan. Bovenop de tunnel was nog geen weg te bekennen. De route door de nieuwbouwwijk was niet zo bijzonder. Op het einde van de lus kwamen we de lopers op de 3e lus al tegen. Terug in het Wandelhonk kwam ik enkele uitvallers tegen. Naast André Loos was ook Alfred Kling gestopt. Toen ik wegging zag ik buiten ook Marijke en Peter zitten. Zij hielden het dit keer gezien na de nachtmarathon.

Toen ik om 6 uur aan de derde lus begon was het inmiddels licht geworden. Deze lus is wel de mooiste. De route was nagenoeg gelijk aan die van het vorige jaar. We liepen over het Westerveldse bos (een oude vuilnisbelt) en later de Agnietenberg. Daartussenin konden we volop genieten van het polderlandschap en de uiterwaarden van het Zwarte Water en de Overijsselse Vecht. Via de wijk Berkum, langs het stadion van PEC Zwolle en het centrum ging de route opnieuw terug naar de startlokatie. Tijdens deze lus was het gaan miezeren. Kort voor het einde ging het over in regen en was het dus nodig om een paraplu op te steken. Even na half 10 was ik terug van deze derde lus.

IMG_7471aOm 10 uur begon ik voor mijn laatste lusje van 18,5 kilometer. Deze was ten opzichte van voorgaande jaren ingrijpend gewijzigd. En wel in gunstige zin. Voorgaande jaren liepen we langs het Almelose Kanaal en de Nieuwe Wetering, nu volgden we een groenstrook langs de N337, die we constant hoorden, maar niet zagen liggen. Toen we eenmaal de stad uit waren kwamen we weer op bekend terrein. Ook nu gingen we richting Wijthmener Plas, maar nu lieten de we plas links liggen en volgden we een mooie weg richting de laatste rust. Vorig jaar liepen we nog over een eindeloos lang pad over het golfterrein. Na de rust volgden we eerst een bekende route langs het spoor van de Vechtdallijnen. Dit keer volgden we niet de Ceintuurbaan, maar liepen eerst een stukje langs het Almelose Kanaal en dan via het park achter het provinciehuis naar het centrum. Even over half 2 kwam ik voor de laatste keer binnen in het Wandelhonk.

Route Kennedymars Zwolle 2015Zoals gezegd had ik vooraf niet zo’n zin in de Kennedymars van Zwolle. Gelukkig was de laatste lus nu stukken beter. Het was gezellig onderweg en ook de inzet van de vele vrijwilligers van de Zwolse Wandelverenigingen was top. Als ik dan toch één minpuntje mag noemen: zorg dat er voldoende broodjes aanwezig zijn als je een broodje kroket wilt bestellen. Of heeft de organisatie het aantal deelnemers van de nachttocht onderschat?

Voor meer foto’s kijk dan in mijn webalbum. Bekijk ook de route.

2 Reacties op “Kennedymars Zwolle voor de derde keer

  1. Pingback: De vijf beste Kennedymarsen | Mari Smits·

Geef een reactie

