Welke Amerikanen kijken naar mijn websites?

Sinds begin 2013 onderhoud ik enkele websites over diverse onderwerpen. Naast deze website, waarop ik vooral verslagen over door mij gelopen wandelingen publiceer, onderhoud ik een site over de geschiedenis van de Nederlandse emigratie naar Brazilië, holambra.nl. Bovendien heb ik site voor mijn professionele activeiten marismits.nl en een webalbum van Picasa met foto’s over wandelen en reizen. Natuurlijk wil ik graag weten hoe het gesteld is met het websitebezoek en dus hou ik de statistieken nauwgezet bij. Als ik op deze site een verslag van een wandeltocht publiceer en ik plaats een aankondiging op Facebook of Twitter, dan vertoont de sitestatistiek van WordPress in de eerste twee dagen na de post een duidelijke piek. Omdat veel wandeltochten jaarlijks worden gehouden, worden oude berichten na een jaar opnieuw bekeken. Ook wordt er na een tocht veel gekeken naar de foto’s op mijn webalbum. De meeste bezoekers komen, zoals te verwachten viel, uit Nederland.

Mijn site over de Nederlandse emigratie naar Brazilië trekt naast bezoekers uit Nederland ook veel bezoek uit Brazilië. Voor het bijhouden van de sitestatistieken gebruik ik Google Analytics en sinds vorig jaar ook Jetpack van WordPress. Een jaar geleden beleefde de site een opvallende piek tijdens het WK voetbal in Brazilië. Na afloop van het WK liep de belangstelling weer terug, om daarna weer gestaag te groeien, met name toen ik begin dit jaar de uitgave van mijn boek over Holambra aankondigde. Jetpack gebruik ik vooral om te kijken naar de bezoeken per gepubliceerde pagina, terwijl Google Analytics laat zien uit welke plaatsen in een land de bezoekers komen. Tot begin dit jaar kwamen de statistieken van beide websitemeters redelijk met elkaar overeen, met dat verschil dat Jetpack per maand meer bezoekers registreerde. Tot zover was er niets aan de hand.

Websitebezoek Jetpack Holambra 20150617

Websitebezoek Analytics Holambra statistiek 20150617Dit veranderde het afgelopen half jaar. Zowel voor mijn website holambra.nl als mijn webalbum van Picasa gingen ineens opvallend te pieken. Het bovenstaande plaatje geeft het bezoek van mijn Holambrasite weer over de afgelopen maand. Zoals te verwachten komen de meeste bezoekers uit Nederland, met Brazilië als goede tweede. Google Analytics komt echter met totaal andere cijfers. Niet Brazilië neemt nu de tweede plek in, maar de Verenigde Staten. Was de VS volgens Jetpack goed voor 8 bezoekers de afgelopen maand, volgens Google moeten de Brazilianen die plek nu met afstand afstaan aan de Amerikanen.

Websitebezoek Analytics Picasa statistiek 20150617Het Amerikaanse raadsel wordt nog groter als ik de webstatistieken van mijn Picasa webalbum bestudeer. Vorig jaar was ik nog gewend dat na een tijdelijke piek rond de publicatie van nieuwe foto’s, die ik had aangejaagd via sociale media, het webbezoek stil viel. Dit jaar is het beeld grondig gewijzigd. Mijn webalbum is in korte tijd uitgegroeid tot de best bezochte site die ik beheer. Ook hier is dit  toe te schrijven aan websitebezoek uit de Verenigde Staten. Nederland is hierdoor teruggedrongen tot de derde plaats, na de VS en de categorie ‘not set’. Opvallend is overigens dat ook andere landen, zoals China en Japan, meer websitebezoek genereren. Van andere gebruikers van Google Analytics begrijp ik dat het Amerikaanse aandeel in de statistieken is toe te schrijven aan crawlers die met enige regelmaat websites indexeren. Dit kan twee dingen betekenen: of je website is interessanter geworden voor derden en er wordt dus vaker naar verwezen of Google Analytics is minder bruikbaar geworden om je websitebezoek te meten. Dat is jammer omdat het op zich een verfijnd meetinstrument is.

Geef een reactie

