Op de mooie paarse heide

Elk jaar wordt in de gemeente Ede in de tweede helft van augustus de Heideweek georganiseerd, een feestweek met uiteenlopende evenementen. In het eerste weekend van deze week organiseert WSV Blauw-Wit de Heidetocht, een wandeltocht met afstanden tot en met 20 kilometer. Voor veel wandelaars die een maand eerder de Nijmeegse Vierdaagse hebben voltooid en die rustig aan het wandelen weer willen oppakken een mooie tocht om weer te beginnen. Dit gold dit jaar ook voor mijzelf. Lang had ik nog last van enkele zwakke plekken onder mijn voeten, die maar langzaam herstellen. Omdat ik vanwege een familieverjaardag in Nijmegen verbleef, besloot ik op zondag 23 augustus samen met mijn zoon Lucas de 15 kilometer te lopen.

Lucas en ik schrijven ons in. Foto: B. Meurs

Lucas en ik schrijven ons in. Foto: B. Meurs

Even na half 11 arriveerde ik samen met Lucas in het clubhuis van Blauw-Wit aan de Thomaslaan. Bij de start ontmoette ik Bertus Meurs, die net 80 kilometer van de Omloop van Goeree had gelopen. Na een nacht rust had hij nog geen genoeg van het lopen en besloot hij daarom in zijn woonplaats Ede de Heidetocht te lopen.
Na het inschrijven liepen we via de Thomaslaan en De Ruyterlaan liepen we Ede uit om daarna de Rijksweg en Kernhemseweg over te steken. We liepen over het landgoed Kernhem en staken vervolgens de spoorlijn naar Barneveld over. We liepen door het bos en kwamen onder meer langs de Algemene Begraafplaats, een plek waar we anderhalf jaar geleden onze medewandelaar Jaap Haalboom hebben moeten achterlaten. Bij de rotonde passeerden we de Apeldoornseweg. Verkeersbegeleiders van de organiserende vereniging hielpen ons bij het oversteken. We liepen een stuk op met Bertus, waarbij Lucas hand in hand liep met ons beiden. Bertus maakte onderweg meer foto’s (zijn foto’s zijn hier te vinden), waarna Lucas en ik onze weg vervolgden. Na nog een stuk bos kwamen we eindelijk uit op de heide. Daar kwam ik Jaap Hartkoorn tegen die Tilly kwijt was. Gelukkig kwamen de echtelieden elkaar later weer tegen bij de wagenrust van Blauw-Wit.

IMG_8246a Heide

Bij deze wagenrust, die we tijdens de tocht twee keer passeerden, namen we soep en koffie en aten we een broodje. Na de rust gingen we echt de hei op, die volop in bloei stond. Dit was een schitterend gezicht. Lucas en in genoten met volle teugen van deze prachtige omgeving. Na 11,8 kilometer lopen keerden we terug bij de rustpost, waar we nu een beker fris bestelden. We spraken twee wandelaars die in juni nog de Zuigerplastocht hadden gelopen en liepen daarna terug naar het einde. Teruggekomen in het startbureau dronken we nog een glas cola en aten onze broodjes op.

IMG_8220a Blauw WitDe Heidetocht is altijd een mooie tocht om het naseizoen mee te beginnen. Het was prachtig en warm weer en daarom was het dubbel genieten. Blauw-Wit had de tocht goed uitgezet en de route was toch anders dan de voorgaande keren. Rond kwart voor drie gingen we op weg naar de auto en terug naar Nijmegen.

Wil je meer foto’s zien? Kijk dan op mijn webalbum.

Geef een reactie

