Nieuwe wandelroute in het Zuigerplasbos

Enkele maanden geleden was ik in het Zuigerplasbos in Lelystad bezig de Zuigerplastocht uit te zetten. Net op dat moment was Staatsbosbeheer bezig met het plaatsen van nieuwe vierkante paaltjes die ik dankbaar kon gebruiken om mijn route te pijlen. Inmiddels zijn deze paaltjes voorzien van moderne lichtblauwe bordjes en was ik eens benieuwd hoe de nieuwe wandelroute er nu uit ziet. Op een verloren moment ben ik daarom naar de parkeerplaats aan het einde van de Bosweg gegaan om daar mijn wandeling te starten. Voor het opnemen van de route gebruikte ik nu eens niet mijn Garmin maar de app Topo-GPS op mijn mobiel.

Blauwe route ZuigerplasDe route ging eerst oostwaarts over het betonfietspad, maar reeds na 250 meter, in een bocht van het fietspad, ging de route rechtuit over een zandpad. Aan het einde van dit pad sloeg ik rechtsaf langs het water, dat ik later via een fietsbrug passeerde om aan de andere kant van de brug rechtsaf te slaan richting een betonnen overgang bij een voormalige stuw. De route kronkelde nu noordwaarts richting de parkeerplaats nabij de Zuigerplasdreef en de spoorlijn. De route liep nu korte tijd over het half verharde pad langs de Zuigerplas en voerde daarna verder noordwaarts richting het Belevenissenbos. Dit speelbos werd doorkruist en daarna liep ik westwaarts richting het gemaal. Voor dit gemaal passeerde ik opnieuw een mooi graspad. Op het punt dat dit pad naar links afbuigt nam ik rechts een schelpenpad en later links een breed halfverhard pad. Onderweg kwam ik geen verharde paden tegen, afgezien van een oud klinkerpad. Op het einde liep ik nog een klein stuk over het betonfietspad richting de parkeerkplaats bij de Bosweg.

Deze nieuwe wandelroute van Staatsbosbeheer is 5,7 kilometer lang en is wat parkoers heel afwisselend: bos, water en open grasvelden. Meer dan 85% van het parkoers is onverhard, maar voor mensen die een hekel hebben aan modder toch goed te lopen.

Geef een reactie

