Treinen en straaljagers bij WS78

Op zaterdag 28 november 2015 ging ik samen met Brigitte op pad om in Amersfoort deel te nemen aan de wandeltocht onder de naam “Sporen in en om Amersfoort”. We gingen met de auto en parkeerden achter het station. De Tomtom reed ons er feilloos naar toe en we vonden zowaar een plek vlakbij de startlocatie, die was ingericht in de voormalige wagenwerkplaats van de NS. Tegenwoordig is het een speelplek voor kinderen. Binnen stonden skelters waarop de jeugd zich kan uitleven. Het was een ruime hal, die nauwelijks verwarmd was, maar zeer geschikt om ruim 500 wandelaars te kunnen huisvesten. Immers, de parkoersbouwers Ephrem Jacobs en Hermien van den Heuvel hadden dit keer niet alleen een 40 kilometer uitgezet, maar ook een 20 kilometer. Brigitte had het voornemen om deze korte afstand te gaan lopen, maar moest onderweg voortijdig stoppen.

IMG_9611a Verkeerstuin

Binnen trof ik direct Henk-Jan van der Klis aan, die voor deze zaterdag eens zin had om deel te nemen aan een georganiseerde wandeling. Ook spraken we even met Rolf Craanen, een oud-deelnemer van WS-tochten, die 20 kilometer wilde gaan lopen in zijn thuisstad. Tegen 9 uur ging ik naar buiten om te wachten op het startsein van Johan Hertgers. De start was aan de westzijde van het gebouw, waar enkele oude treinwagons te bewonderen waren. Voor het begin van de route moesten we eerst een smalle gang door richting de andere zijde. Het parkoers liep eerst langs de noorduitgang van het station, en na de spoortunnel aan de zuidkant. Ik liep dit deel van het parkoers met Henk-Jan, die voorheen voor de voormalige huurder of eigenaar van enkele gebouwen, de verzekeringsmaatschappij De Amersfoortse, werkzaamheden heeft verricht. Nu staan deze blijkbaar gedateerde kantoorpanden leeg en zijn ze te huur. Na de Koppelpoort liepen we langs de Eem en vervolgens langs mobiele woonunits en het voormalige fabriekspand van Prodent. Even later volgde een wandeling over een houten vlonder over een moerasachtig park. Hier was het zaak om over het konijnengaas te blijven lopen, want anders ging je geheid onderuit. Via de Hooglandseweg naderden we het stadscentrum, maar voordat we de binnenstad werden ingestuurd liepen we eerst over de stadswallen.

IMG_9636a Oude Eem

In de binnenste binnenstad liepen we langs enkele bezienswaardigheden zoals de Kamperbinnenpoort en de Onze Lieve Vrouwentoren, een toren die het door een ontploffing in 1787 moet stellen zonder kerk. Na nog een wandeling langs de stadsmuur verlieten we het centrum en gingen we via de Arnhemseweg op weg naar de oude kazernes, die tegenwoordig dienst doen als wooncomplex. Kort voor de soeppost, die we na 9,8 kilometer bereikten, zag ik langs de weg nog een echte Trabant staan en even na deze rust een Jaguar. Kortom, ook om bijzondere auto’s te zien moet je een wandeling maken.

IMG_9676a Kamp Amersfoort

Na de rust ging ik in mijn eentje verder. Henk-Jan ging net iets eerder weg van de rust. Dit gaf mij ook wat meer gelegenheid om onderweg foto’s te maken. We passeerden Klein Zwitserland, de Stichtse Rotonde, het voormalige Kamp Amersfoort en na opnieuw de Stichtse Rotonde te passeren het Belgenmonument, het grootste monument in Nederland dat herinnert aan de massale opvang van IMG_9687a BelgenmonumentBelgische vluchtelingen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Na het passeren van het spoor naar Utrecht sloegen we linksaf en kregen we een vervelend bospaadje voor de kiezen, wat door ons “het wasbord” werd genoemd. Je moest daar constant een meter omhoog en omlaag. Bij Soestduinen was in het restaurant De Soester Duinen de grote rust. Er was genoeg plek en de bediening was vlot. Na de rust staken we opnieuw de spoorlijn over en gingen we op weg naar twee gebieden die nog niet zo lang zijn opengesteld voor publiek: het landgoed De Paltz en de vliegbasis Soesterberg. Allereerst liepen we langs het hek van dit landgoed. Van daaruit hadden we goed zicht op de grote zandafgraving. Voordat we dit landgoed gingen bezoeken liepen we eerst naar de voormalige vliegbasis Soesterberg. Daar liepen we een ronde langs het nieuwe Nationaal Militair Museum en konden ook de startbanen bewonderen. Van de buitenkant kregen we al een goede indruk van het museum, dat we nog eens moeten gaan bezoeken.

IMG_9710a Soesterberg

Na het museum liep ik verder met Jolanda Schaap, oprichtster en moderator van de Facebookgroep 4-daagse Wandelvrienden. Jolanda was twee weken geleden door Alfred Kling aangespoord om ook naar Amersfoort te komen en een belangrijke motivatie was het bezoek aan de vliegbasis. Onderweg bleek echter dat het parkoers voor haar behoorlijk zwaar was en ze vervloekte Alfred dan ook regelmatig. Met haar liep ik eerst langs de voormalige bunkers en daarna richting het landgoed, waar we een ronde van 2,5 kilometer maakten voordat we bij de koffiepost kwamen. De Paltz is een prachtig gebied waar je ook stevig moet klimmen. Na de koffie gingen we weer de poort uit en vervolgden onze tocht richting de zandverstuivingen De Lange Duinen en De Korte Duinen. Het zand was door de regen van de afgelopen tijd redelijk begaanbaar, maar het was toch pittig om er doorheen te banjeren. Op de camping ’t Monnikenbosch was de fruitpost. We kregen daar een stuk appel en begonnen daarna aan het laatste stuk van het parkoers. Het begon te schemeren en dus was het opletten geblazen. Twee kilometer voor het einde werden we nog naar de uitkijkheuvel Birkhoven gestuurd. Na het passeren van een sportcomplex en de spoorlijn naar Amsterdam volgde er nog een lange wandeling over de Soesterweg. Om vijf minuten voor vijf waren we dan eindelijk binnen.

De wandeling van WS78, die dit keer maar liefst 508 deelnemers trok (waarvan 208 op de 20 kilometer) was afwisselend. Na tien kilometer stad liepen we bijna 30 kilometer door de bossen met als hoogtepunt het bezoek aan de vliegbasis. De startlocatie was goed gelegen. Wat mij betreft kunnen we hier gerust eens terugkomen, maar dan lijkt het me wel beter om deze tocht in oktober te organiseren. Van Brigitte begreep ik dat het lang zitten in de speelhal behoorlijk fris is.

Meer foto’s kun je bekijken in mijn webalbum.

Advertenties

Een Reactie op “Treinen en straaljagers bij WS78

  1. Pingback: Met WS78 sporen in en om Amersfoort wandelen - Henk-Jan van der Klis·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s