De vijf beste Kennedymarsen

Dertig jaar geleden, in 1986, was ik bezig mij voor te bereiden op mijn eerste Vierdaagse van Nijmegen. Samen met een vriend liep ik wekelijks een wandeltocht van dertig of veertig kilometer in de buurt van Nijmegen. Toen ik eens in een weekend bij mijn ouders op bezoek was suggereerde een oom van mij om eens deel te nemen aan een Kennedymars in Venray, die dat jaar voor de derde keer werd georganiseerd. Toen ik op een zaterdagavond in mei bij de lokale schouwburg aan de start verscheen, had ik me voorgenomen om tenminste 50 kilometer te lopen, de afstand die ik dagelijks in Nijmegen moest gaan afleggen. Door de lange wachttijd bij de massage was ik uiteindelijk om kwart over vier binnen, na 8 uur en een kwartier te hebben gelopen. Een jaar later liep ik wederom Venray (nu om half twee binnen) en voor het eerst Someren. Daar liep ik de tocht in de door mij nadien nooit meer geëvenaarde tijd van 14 uur en 20 minuten.

In de twintig jaar daarna liep ik vaak maar één of twee Kennedymarsen per jaar; meestal Someren en daarnaast nog twee keer Venray en één keer Sittard. Vanaf 2008 loop ik doorgaans vijf Kennedymarsen per jaar en wel in het hele land. Van de grote tochten heb ik tot dusverre Waalwijk nooit gelopen. Hetzelfde geldt voor enkele andere kleinschalige marsen. De top 5 is dus een persoonlijke impressie, gebaseerd op mijn ervaringen in de afgelopen acht jaren. Bij de vaststelling van mijn persoonlijke top 5 heb ik gelet op verzorging, parkoers en de inrichting van de tocht (een tocht met vier lussen valt sowieso af, een met twee lussen is ook minder aantrekkelijk).

1. Hilversum
IMG_7400aDeze Kennedymars heb ik tot dusverre drie keer gelopen, waarvan de laatste keer in 2015. SV De LAT heeft een aantrekkelijk parkoers uitgezet, goede verzorging en ook de tassenservice was altijd prima. Plaatsen als Naarden, Muiden, Vreeland en Loenen aan de Vecht maken het parkoers erg aantrekkelijk. Ook het pad door het natuurgebied voorbij Tienhoven is heel mooi. Het zou jammer zijn als deze tocht door het stoppen van Gerard en Evelyne van Blaricum van de wandelkalender zal verdwijnen.

2. Someren
???????????????????????????????Deze Kennedymars, die ik inmiddels 16 keer heb uitgelopen (voor het laatst in 2014), is een klassieker. In de loop van dertig jaar heb ik verschillende parkoerswijzigingen meegemaakt. Elke keer wist men de wandelaar een mooi parkoers voor te toveren. De grote plus van Someren is de gezelligheid onderweg. ’s-Nachts het kroegvolk, en ’s-ochtends mensen die in hun voortuin koffie zitten te drinken. Het is een feest om dit evenement als wandelaar mee te maken.

3. Velp
IMG_9061a KM VelpDeze Kennedymars liep ik afgelopen jaar (2015) voor het eerst. Het enige minpunt vond ik de kapel van waaruit werd gestart. Het is jammer dat de wandelaars uit het hoofdgebouw van de Hogeschool Larenstein werd verbannen. De verzorging lag vooral in handen van lokale brandweerkorpsen. Grote plus qua parkoers waren zowel de dijk langs het Pannerdens Kanaal in het begin als het parkoers vanaf Doesburg over de IJssel en over de Posbank.

4. Hengelo
Lange tijd was Sittard de enige Kennedymars die als dagtocht wordt gelopen. In 2014 kwam daar Hengelo bij. Organisator Peter Levink slaagde er die keer in om een perfect georganiseerde tocht neer te zetten in een mooie omgeving. Alleen het parkoers langs de voormalige vliegbasis Twente was wat minder, maar ik heb begrepen dat dit afgelopen jaar is veranderd. Een ander minpunt was dat er nog geen tassenvervoer was. Een mooie plus was het arrangement met het lokale hotel, waardoor we voor een schappelijke prijs voorafgaand en na de tocht in Hengelo konden overnachten.

5. Leerdam.
DSCF0217 LeerdamOok een mooie tocht door het mooie rivierengebied. Het belangrijkste minpunt is de terugkeer naar het startlokaal halverwege. Vooral de doorkomst door de rustige dorpjes die ik voorheen kende van de veel te drukke Rode Kruis Bloesemtocht maakt deze Kennedymars bijzonder. Zelf liep ik deze tocht in 2011.

 

Ook gelopen Kennedymarsen (in alfabetische volgorde)
Driesum-Wouterswoude/Friese Kennedymars (1 keer in 2008). Slechte verzorging.
Emmeloord (1 keer in 2014). Goede verzorging, combinatie met een dagtocht van 40 km zou het lopen kunnen veraangenamen.
Haaksbergen (7 keer tussen 1999 en 2015). De eerste jaren dat ik deelnam een perfecte tocht; in 2008 vier lussen, nu twee. Ander minpunt de start om 20.00 (2 uur minder licht).
Klarenbeek (3 keer tussen 2013 en 2015). Perfecte organisatie (WS78). Vier lussen.
Melderslo (2 keer, 2007 en 2008). Prima parkoers, verzorging was matig.
Odoorn (1 keer in 2004). Twee lussen, onderdeel van de Drentse Wandelvierdaagse.
Sittard (1 keer in 1995). Dagtocht.
Venray (4 keer tussen 1986 en 1990). In 2001 gestopt.
Zwolle (3 keer tussen 2013 en 2015). Vier lussen, veel stad. Goede verzorging.

3 Reacties op “De vijf beste Kennedymarsen

  1. Een top-5 is een top-5 en ik kan (nog) niet meepraten over Leerdam. Klarenbeek en Haaksbergen scoren bij mij qua landschap ook hoog. Haaksbergen heeft met de vroege start en eerste kilometers door Haaksbergen zelf het voordeel van de gezelligheid op straat. En ik wil een lans breken voor de Friese Kennedymars. Mijn ervaring in 2015 is toch echt anders dan de jouwe uit 2008. Zie mijn verslag op http://www.henkjanvanderklis.nl/2015/08/eerste-lustrum-op-kennedymars-fryslan-2015/

    • Wat Haaksbergen betreft: de gezelligheid bij de start is een pluspunt. En wat Friesland betreft vond ik het destijds vooral de verzorging slecht. Ik zag trouwens dat er dit jaar geen Friese Kennedymars wordt georganiseerd.

  2. Pingback: De Kennedymarsen van 2016 | Mari Smits·

Geef een reactie

