Een halve tocht in Weesp

Zaterdag 16 januari was ik weer eens in de gelegenheid deel te nemen aan een wandeltocht van WS78. Weesp is lekker dichtbij en voor mij perfect met de trein te bereiken. Toch waren voor mij de vooruitzichten niet gunstig. De laatste tijd heb ik behoorlijk last van verkoudheid en met name hoesten en in het midden van de week was ik ook even ziek. Ik had me daarom voorgenomen om maar te kijken hoe ver ik zou gaan. In de introductie van de tocht op de website las ik dat de route richting Naarden en Bussum ging en dat in Bussum niet ver van het station de grote rust was gepland. Mocht 40 voor mij te veel zijn, dan kon ik daar afhaken en de trein naar huis nemen.

IMG_9943 WeespOm tien voor half negen arriveerde ik op het station Weesp. Met een groepje wandelaars liep ik westwaarts de Sportparklaan af in de richting van de sportvelden aan de westzijde van Weesp. De start was in de hooggelegen sportkantine van SC Weesp. Binnen werden de door velen nog nieuwjaarswensen uitgedeeld. Ik schreef me in bij Gert Hozee, die starttafel P-Z voor zijn rekening neemt. Na een beker koffie ging ik naar beneden om me klaar te maken voor de start.

IMG_9976 NaardermeerOm exact 9 uur gingen we weg. We liepen eerst over een zandpaadje het sportpark af en daarna langs de noordzijde van het spoor. Daarna volgde een wandeling door het hart van Weesp, een plaats met mooie grachten en ook smalle steegjes. Na een ophaalbrug passeerden we het Fort aan de Ossenmarkt, een van de forten van de Stelling van Amsterdam. Daarna sloegen we linksaf en gingen we eerst langs de Vecht noordwaarts om daarna oostwaarts te lopen in de richting van het Naardermeer. Ik liep een stuk op met Dirk en sprak onder meer over de aankomende 4daagse van Nijmegen. Onderweg liepen we ook langs de Meermolen, die ik vaak vanuit de trein heb kunnen bewonderen. Ook de nieuwe brug (of viaduct) die later dit jaar over de A1 moet worden geplaatst, is goed te zien. Nabij het Naardermeer werden door de parkoersbewakers enkele parkoerswijzigingen doorgevoerd. De oorspronkelijke paden waren bij nader inziens te drassig om te gebruiken. Enkelen waagden zich er toch aan en liepen stug door over de gras- en modderpaadjes.

IMG10008 NaardenNa de soeppost volgde een redelijk begaanbaar pad langs het Naardermeer. Daarna volgde een rondwandeling over de vesting van Naarden. In Naarden zelf liepen we langs het arsenaal van Jan des Bouvrie, het huis van Comenius, de kerk en het stadhuis. Onderweg vielen op de muren enkele gedichten te bewonderen. Na nog een stukje vesting liepen we Naarden op weg naar Bussum. Nabij het station moesten we lang wachten bij de beruchte spoorwegovergang. Mijn tocht eindigde (voorlopig) bij de sportkantine van BFC. Gedurende de laatste kilometers merkte ik dat de verkoudheid van de afgelopen week mijn conditie behoorlijk had aangetast. Ik heb de routebeschrijving bewaard en wil het laatste deel van het parkoers op een ander moment gaan nalopen.

Meer foto’s kun je bekijken in mijn webalbum.

Geef een reactie

