Trage Tocht Papenvoort

Na een wandeling in Exloo hadden we nog eens zin om een wandeling te maken uit de nieuwe wandelgids van Rob Wolfs, Dwalen door Drenthe. Het vroor en de bomen zaten vol rijp. Prachtig. We kozen voor de noordelijke Papenvoort-route, welke de boswachterij Gieten-Borger doorkruist, alsmede het beekdal van het Andersche Diep.

IMG_0108 TT PapenvoortOm de startplaats aan de Houtvester Jansenweg te Gasselte, nabij het vakantiehuis ‘An ’t Keienpadtien’ te bereiken moesten we langzaam glibberen over de bevroren binnenwegen. Tegen kwart voor twaalf in de ochtend parkeerden we de auto op de in de gids aangegeven parkeerplaats. Direct na de start staken we de weg over om een smal bospaadje te volgen in de richting van de Gletsjerkuil.IMG_0112 TT Papenvoort Dit is een van de kuilen die over zijn gebleven na het einde van de laatste ijstijd. We liepen om de kuil heen en gingen vervolgens het bos weer in om vervolgens de Houtvester Jansenweg over te steken. Hier troffen we een houten beeld van twee uilen, het werk van een boomzager die hier een boom heeft geveld.

In de gids gebruikt Wolfs de nummers van de stenen die de bospercelen markeren. Op zich heel herkenbaar, ware het niet dat de dezelfde nummers van de stenen op de vier hoeken van een perceel te vinden zijn. Het gevolg was dat we bij het eerste nummer 57 linksaf sloegen en later merkten dat we niet bij de bosrand uitkwamen. Ter hoogte van de klinkerweg zijn we daarom rechtsaf gegaan en dan bij het begin van de bosrand links. Hier kregen we uitzicht op een bijzonder wit winterlandschap, dat we – enkele kortere onderbrekingen daargelaten – konden blijven zien tot aan de Papenvoort. Onderweg troffen we ook wit/rode markeringen van het Pieterpad aan. Twee reeën staken voor onze neus het pad over.

IMG_0144 TT PapenvoortAangekomen bij de asfaltweg gingen we rusten in Bistro aan het Bos, in de gids ook aangeduid met de oude naam Eetcafé Halfweg. Na een relatief dure cappuccino gingen we verder over het fietspad langs de Papenvoort en na het Andersche Diep rechtsaf. We volgden een fietspad langs het beekdal en later doorkruisten we het dal. Een prachtig gebied, al konden we er door de sneeuw niet zien hoe het er de rest van het jaar uitziet. Na nog een tijd het beekdal en de bosrand te volgen, sloegen we rechtsaf en kwamen we langs een perceel heide. Aan het einde daarvan gingen we rechtsaf over een glad fietspad. Na nog een stuk bos waren we na ongeveer 3 ½ uur weer terug bij de parkeerplaats.

Wat de Trage Tocht Papenvoort mooi maakt is de afwisseling van bos met het lopen door een beekdal en op het einde een stukje heide. Hoewel alles bedekt was onder de sneeuw hebben we volop kunnen genieten van deze bijzondere tocht.