Twee vorstelijke wandelingen

Uitgeverij GegarandIMG_0232a Maarteneerd Onregelmatig geeft tegenwoordig met enige regelmaat mooie wandelgidsen uit met wandelingen rond een bepaald thema. Op het moment is een gids in voorbereiding onder de titel “Vorstelijk wandelen” van de hand van Sietske de Vet en Ad Snelderwaard. Ter voorbereiding daarvan gaan zoals altijd de uitgevers zelf op pad om de tochten te controleren. Afgelopen weekend waren zij actief in de provincie Utrecht. Eerst liep Maarten Metz samen met zeven medelopers de route vanuit Lage Vuursche, twee dagen later was Lourens Vellinga met een groepje van twaalf wandelaars op pad vanuit Baarn.

Voor de wandeling vanuit Lage Vuursche spraken we af op het station Hollandsche Rading. Voordat we met twee auto’s naar de start reden, namen we eerst een kop koffie in de lunchroom Perron Peet, die is gevestigd in het voormalige stationsgebouw, dat tot 2010 ook nog dienst heeft gedaan als bankgebouw. Rond half twaalf reden we naar Lage Vuursche. We parkeerden nabij het restaurant De Paddenstoel aan de Vuursche Dreef. Daar gingen we op weg naar het dorp. Nadat we nabij het Koos Vorrinkhuis van het NIVON de laatste medeloopster hadden opgepikt, begonnen we echt aan onze wandeling. Deze vorstelijke tocht liep grotendeels door het bos. Veel natuur dus, maar vooral meer van hetzelfde. Onderweg stopten we voor een lunch bij het Hilversumse Wasmeer, waar het geluid van de A27 duidelijk te horen viel.

IMG_0252a Stulpkerk

Na 10 kilometer kwamen we terug in Lage Vuursche. Als eerste liepen we naar de Stulpkerk en bezochten daar het graf van prins Friso. Dit graf bevindt zich achterin op het kerkhof, in een hoek van de hekken van Drakensteyn, het kasteel van zijn moeder, prinses Beatrix. Na dit bezoek liepen we nog een lus van drie kilometer rond kasteel. Van Drakensteyn is weinig te zien. De begroeiing en ook de oerlelijke afrastering beletten de wandelaar om een glimp op te vangen van het privédomein van onze voormalige koningin. Na afloop dronken de meesten nog een glas bier en aten een pannenkoek in één van de restaurants in het dorp.

IMG_0270a LourensTwee dagen later liep ik samen met Brigitte en Lucas mee met Lourens Vellinga. We spraken af bij het station Baarn, dat wil zeggen het station van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM). Binnen is een deur te zien die toegang moet bieden tot een koninklijke wachtkamer. Op de wandeling kwamen zoals gezegd 12 personen af. We liepen allereerst in de richting van het voormalige eindstation van de spoorlijn naar Utrecht, dat nu dienst doet als restaurant en waar mogelijk op 30 april a.s. de wandelgids zal worden gepresenteerd. Vanaf de achterzijde van dit station liepen we het Baarnse Bos in. Via de Grote Kom liepen we naar de Naald, een obelisk die eer bewijst aan het aandeel van prins Willem Frederik (de latere koning Willem II) voor zijn rol bij de slag bij Waterloo. Via de Koningslaan liepen we in de richting van paleis Soestdijk. In de tuin troffen we een aantal moderne kunstwerken aan, die onderdeel zijn van Kunstpark Soestdijk, een openluchttentoonstelling die binnenkort opengaat. Wij liepen langs de straatkant noordwaarts, om nabij de marechausseekazerne linksaf het bos in te gaan.

IMG_0304a SoestdijkIn het bos konden we direct merken dat het afgelopen tijd veel heeft geregend. De route was hier en daar behoorlijk modderig. Onderweg wilden we eigenlijk aanleggen theehuis ’t Hooge Erf, maar dit bleek al vol te zitten. Dus liepen we na een korte plaspauze verder. Via het bosgebied de Hooge Vuursche kwamen we terecht op het landgoed rond kasteel Groeneveld. Daar legden we aan en namen we op het terras een versnapering. Na een korte wandeling richting Baarn gingen we rond half 5 ’s-middags uiteen. De vorstelijke tocht is al met al een mooie wandeling met voldoende afwisseling en ook diverse vorstelijke hoogtepunten.

De komende tijd zijn de jongens van Gegarandeerd Onregelmatig nog op andere plaatsen aan de wandel om meer routes uit de nieuwe gids “Vorstelijk wandelen” uit te proberen. Meedoen loont, want je wordt uitgenodigd voor de boekpresentatie en krijgt de gids ook gratis. Opgeven kan via de website.

Meer foto’s bekijken? Kijk dan in mijn webalbums Lage Vuursche en Baarn.