Wandeltocht langs markante Vierdaagseplekken

Op zaterdag 13 februari 2016 organiseerde WS78 haar achtste wintertocht in het seizoen 2015-2016. Startplaats was dit keer de Jan Massinkhal in Nijmegen. Omdat deze tocht werd aanbevolen door de Vereniging van Gouden Kruisdragers (“Powered by GKD”) en omdat er ook dit keer de mogelijkheid was om een 20 kilometertocht te lopen, werden er op voorhand veel wandelaars verwacht. Toen ik even na half negen arriveerde was het zowel buiten als binnen hartstikke druk. De parkeerwachten wisten zich geen raad met de auto’s en ook binnen was het wringen om bij de juiste starttafel te komen. Gelukkig hoefde ik zelf niet lang te wachten en kon ik me alweer snel naar buiten wurmen. Buiten werden we toegesproken door Johan Hertgers en door iemand van de Gouden Kruisdragers, maar wat ze zeiden werd me niet duidelijk.

IMG_0361a Goffertpark
Klokslag 9 uur mochten we van start voor deze tocht die me langs vele bekende plekjes in mijn oude woonplaats Nijmegen zou voeren. We sloegen rechtsaf en gingen eerst op weg naar de Goffert. Aan de vijvers die we passeerden konden we IMG_0385a Kronenburgerparkzien dat het die nacht flink had gevroren. Het wit uitgeslagen gras gaf de Goffertweide, waar in het verleden menig rockband heeft opgetreden, een idyllische aanblik. Via de Wezenlaan en de Groenestraat vervolgden we onze route richting het Willemskwartier, één van de bekendste volksbuurten van Nijmegen. Via de Dobbelman – waar ooit de gelijknamige zeepfabriek stond – liepen we daarna richting het station. Over de Schaeck Mathonsingel en de Nassausingel liepen we daarna richting het Kronenburgerpark. Tussendoor passeerden we het Kolpinghuis, de vaste vergaderlocatie van de Gouden Kruisdragers. Na het park doorkruisten we de benedenstad. Op de Waalkade was goed te zien dat het water in de rivier hoog staat. Daardoor was de nieuwe aftakking aan de Lentse kant voor het eerst volgelopen.

IMG_0417a 4daagse 2006Na de Waalkade gingen we via de trappen tussen het Valkhof en de Lindenberg omhoog naar de binnenstad. Via Mariënburg, door het Arsenaal en de Ziekerstraat bereikten we de Oranjesingel. Hier steken de Vierdaagselopers in juli twee keer de singel over om zich af te melden op de Wedren. Langs de Wedren, nu een parkeerplaats, liepen we langs het park waarin zich ook enkele Vierdaagsemonumenten bevinden. Daarna gingen we rechtsaf de Athlonestraat in. Tot mijn schrik bemerkte ik dat onze favoriete Turkse winkel is verdwenen en dat we deze zomer voor een goedkoop biertje wel naar een andere plek moeten uitwijken.

IMG_0434a UniversiteitNa deze deceptie vervolgde ik mijn route via het Galgenveld en langs het Bisschop Hamerhuis liepen we naar de Sint Annastraat. Op nummer 490, tegenover de Houtlaan, was de soep- en koffiepost ingericht. Daar zag ik dat de wandeltocht in totaal 849 wandelaars trok. Een mooi succes voor de organiserende verenigingen! Na de uiensoep ging ik samen met Marcel Dekker verder op de 40. We staken de Annastraat over en liepen door het bos langs de Houtlaan en daarna over het universiteitsterrein. Voor mij een deja-vu, want hier heb ik gestudeerd en een aantal jaren gewerkt. Na het oversteken van de Heijendaalseweg liepen we door het park Brakkenstein. Hier ben ik bij mijn weten maar één keer geweest en dat is jammer. Met name de rotspartij midden in het park is de moeite waard.
Na het oversteken van de d’Almarasweg begonnen we aan onze boswandeling. Allereerst staken we het weidegebied aan de rand van de stad over, en daarna vervolgden we onze route aan de andere kant van de spoorlijn naar Venlo. Eerst volgde een stukje Biesseltsebaan en daarna het bos aan de linkerzijde van deze kiezelweg met fietspad. We liepen door dit bos tot aan de Maldensebaan, waarna we terugkeerden naar de Biesseltsebaan. Daarna volgden we de voormalige spoorlijn naar Duitsland. Nabij het Jachtslot Mokerheide naderden we de spoorlijn naar Venlo, maar daar gingen we het bos weer in om langs de Heumense Schans te lopen. Daarna passeerden we de spoorlijn nabij het nieuwe station Mook-Molenhoek.

IMG_0449a Bos
In Molenhoek was de grote rust in het dorpshuis De Wieken. Ik nam daar een koffie met gebak en babbelde wat met Marijke en Peter en Alfred. Na deze rust keerden we terug in het bos, dit keer aan de westkant van de spoorlijn. In het bos ligt nu het grote opvangkamp voor asielzoekers. We kwamen in het bos wel enkele recreërende vluchtelingen tegen, maar verder viel daar weinig van te merken. Het bospad werd af en toe doorbroken door een ondiepe plas, die veel wandelaars deed herinneren aan Ermelo. Dit keer viel het gelukkig mee. Het was immers prachtig weer. Bij de Scheidingsweg moesten we lang wachten voordat we konden oversteken. Na een klein stukje bos kwamen we terecht in de wijk Brakkenstein en keerden we daarna weer terug naar de koffiepost.

IMG_0487a Huis Hatert
Na de koffie liepen we door de Van Peltlaan, een weg waar we tegenwoordig in juli drie keer lopen. Langs de weg kwam ik tegen een tuinhek een welbekend plakkaat tegen van een in het Vierdaagselegioen zeer omstreden boomzager. Aan de overzijde van de Jacobslaan doorkruisten we nog een stuk bos. Na een manderijntje bij een boerderij aan de Hatertseweg van Malden, liepen we via Hatert en de Vossendijk terug naar de Massinkhal. Bij het afmelden kreeg ik van de Gouden Kruisdragers een schoenlepel aangeboden. Een mooie attentie!
Deze wandeltocht voerde langs vele voor mij als oud-inwoner van Nijmegen bekende plekken. Door de vele kilometers stad was deze tocht volgens velen ongetwijfeld niet WS-waardig, maar is dat zo erg dan? Deze tocht past daarom ook goed in de trend om de stad juist op te zoeken. Gelukkig werden de kilometers asfalt en stoep ruimschoots gecompenseerd door bospaden. Kortom, ik heb genoten van deze tocht die zowel voor de Vierdaagseloper en zeker voor mijzelf een feest der herkenning was.

WS78 Nijmegen 2016Meer foto’s kun je bekijken in mijn webalbum. Bekijk ook de route in detail.

Geef een reactie

