Polderlopen van Amsterdam naar Lelystad

In 1989 namen Maarten Metz en Jelle Andriesse, twee studenten grafische vormgeving, deel aan een excursie naar Flevoland. Ze bezochten daar diverse land art objecten, waaronder het Observatorium Robert Morris nabij Lelystad. Dit bezoek maakte zo’n indruk, dat ze besloten om ter gelegenheid van het aanbreken van de zomer een wandeling vanuit Harderwijk naar Robert Morris te maken om getuige te zijn van de zonsopkomst op de eerste zomerdag. Helaas was het zwaar bewolkt. Een half jaar later probeerden ze het opnieuw en toen was het opnieuw bewolkt. De eerste jaren ging men niet alleen te voet naar het centrum van Flevoland, maar soms ook met de fiets vanuit Arnhem en zelfs een keer per kano. Metz en Andriesse raakten gefascineerd door de schoonheid van de grote lege nachtelijke polder. Het ‘polderlopen’ werd een traditie. Metz verzaakte bijna nooit en heeft inmiddels meer dan honderd poldertochten op zijn naam staan. In 1995 kreeg Metz gezelschap van Lourens Vellinga, mede-uitgever van de wandelgidsen van uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig. Inmiddels heeft Vellinga, die nauwgezet de statistieken van de tochten bijhoudt, meer dan 75 poldertochten naar het Observatorium Robert Morris op zijn naam staan.

Frank Flippo, Gerard Goudriaan en Maarten Metz

Frank Flippo, Gerard Goudriaan en Maarten Metz

Zelf ben ik afgelopen jaar met de beide polderlopers in contact gekomen bij de presentatie van een wandelgids. In september besloot ik eens mee te lopen en heb toen samen met Maarten Metz, Lourens Vellinga en Sjoerd Steenaart een korte avondwandeling gemaakt vanuit Dronten. Deze tocht begon met het bezoek aan een Chinees restaurant, ook een vaste traditie van de polderlopers. Na een biertje bij het kampvuur in de binnenste ring van het observatorium ben ik naar huis gebracht. De heren bleven achter om te kamperen.

IMG_0699a VerzamelenVan Amsterdam naar Almere
Op 18 en 19 maart j.l. stond een monstertocht op het programma, namelijk een tweedaagse wandeling vanuit Amsterdam naar Lelystad. Op 18 maart om 12 uur verzamelden we op het Centraal Station. Enkele polderlopers, waaronder Lourens, Maarten en Sjoerd, stapten ook uit mijn trein. Zij hadden hun auto geparkeerd in Almere-Haven. Zij zouden gaan kamperen bij de Groene Kathedraal. In totaal waren we met elf mensen present.

IMG_0723a AmsterdamNa een korte wandeling over de Oostelijke Handelskade maakten we een stop bij Gerard Goudriaan. Gerard, die ik heb leren kennen tijdens het voorlopen van de vorstelijke wandeling vanuit Lage Vuursche, liet ons vanuit zijn flat op de zevende verdieping genieten van het uitzicht over de het voormalige oostelijke havengebied. Daarna liepen we door om verderop koffie te gaan drinken bij routemaker Ad Snelrewaard. Na de koffie gingen we samen met Gerard en Ad eindelijk op pad naar Almere. We staken via de Nesciobrug het Amsterdam-Rijnkanaal over en liepen over de Diemerzeedijk naar Muiden. Voor de gemeentegrens haakten onze Amsterdamse medelopers weer af en gingen we met elven verder.

IMG_0759a Ome KoOnderweg merkte ik al dat het aangekondigde tijdschema fictief was. In plaats van om drie uur arriveerden we om half vijf bij het café van Ome Ko in Muiden voor onze “startpils”. Na twee biertjes wilden we weer verder gaan, maar we besloten als snel om net buiten Muiden een friet te bestellen bij snackbar De Loper. Met een gevulde maag gingen we verder naar Muiderberg, waar we ‘snel’ weer een pils nuttigden in het strandpaviljoen. Toen we naar buiten gingen namen we weer afscheid van een deelnemer. We vervolgden onze route en klommen via het talud omhoog naar de oude Hollandse Brug, die momenteel wordt voorzien van een nieuw wegdek. Omdat het naar verwachting nog tot 9 uur ’s-avonds zou duren voordat de chinees in Almere Haven in zicht zou komen, besloot ik na de Hollandse Brug af te haken en door te lopen naar het NS-station Almere-Poort. Daar kwam ik rond kwart over acht aan en in Lelystad nam ik op het station nog een Turkse pizza mee om thuis te verorberen.

Van Almere-Haven naar Lelystad
De volgende dag ging ik met de trein naar Almere en daarna met de bus naar Almere-Haven. Daar trof ik de deelnemers van de tweede dag aan in Grand Café De Havenkom. Na een kop koffie gingen we even na half één van start. De route liep eerst door Almere-Haven en onderweg kwamen we het Chinees restaurant tegen, waar de deelnemers van de vorige dag hadden genoten van het culinaire hoogstandje nr. 88. We liepen Almere-Haven uit en kwamen onderweg wandelaars tegen die bezig waren met de Voorjaarstocht van Almeerdaagse. Zo kwam ik “Heopa” Van der Sanden tegen, die momenteel furore maakt als hoffotograaf van de Almeerdaagse.

IMG_0772a Kasteel AlmereOnderweg liepen we ook naar het onvoltooide kasteel van Almere. Tegen mijn vijf medelopers deed ik de bouwgeschiedenis van deze ruïne uit de doeken. Naar verluidt wordt het kasteel over enkele jaren het middelpunt van het pretpark “Witchworld”. Na het kasteel kwamen we terecht in de nieuwbouwwijk Nobelhorst. In deze wijk is geen eenvormigheid te bekennen. In de wijk is valt veelvoud aan bouwstijlen te bewonderen, maar als geheel zal de wijk over enkele decennia ongetwijfeld als “zo jaren tien” worden gekenschetst. We verlieten de wijk door langs de Buurtschuur te lopen, een houten schuur in Zweedse stijl maar met een Franse kap. Deze buurtschuur is eigendom van de bewoners van de wijk en volgens de website voor een appel en een ei te huur.

IMG_0780a NobelhorstTerwijl polderloper Metz achterbleef en een lang gesprek had met een kersverse bewoonster van de wijk, liepen de anderen verder. Er volgde een lange rechte weg, de Kievitsweg, die na het passeren van de A27 overging in de Ibisweg. Op het viaduct over de snelweg hielden we een korte pauze om een boterhammetje te verschalken. Na vele kilometers lopen sloegen we linksaf om de nieuwe fietsbrug over de A6 en de Lage Vaart te nemen. Na de tweede brug namen we op mijn advies een avontuurlijk ATB-paadje en vervolgden daarna onze route over het fietspad tussen de spoorlijn en de vaart. Halverwege troffen we een kennis van Lourens die op de motor ons even gedag kwam zeggen. Na even te hebben stilgestaan bij de Praambult om de Oostvaardersplassen te bewonderen gingen we verder aan de andere kant van de vaart. Onze pleisterplaats naderde: Hajé De Aalscholver. In dit wegrestaurant langs de A6 nuttigden we ons bier (Leffe Tripel).

Lourens Vellinga

Lourens Vellinga

Na Hajé begon het al aardig te schemeren. Na het passeren van de Keersluis in de Knardijk wilde polderloper Vellinga de grasstrook aan de rand van het Hollandse Hout nemen. Ik heb hem weten te overtuigen dat dit niet zo’n goed idee was. Staatsbosbeheer heeft dit deel van het bos onlangs afgerasterd en daardoor zouden we in het donker ongetwijfeld in de problemen zijn gekomen. We volgden nu het betonpad door het zuidelijk deel van het bos, dat nu op de schop gaat om in de nabije toekomst edelherten te kunnen huisvesten. Voordat het echt donker werd gaven de vogels nog een laatste fluitconcert.

Na het passeren van de fietsbrug over de Lage Dwarsvaart liepen we naar Lelystad. Ik liep een stuk op met Wilma Wormgoor, een polderloopster met inmiddels een behoorlijke staat van dienst. In het bos was haar gebleekte haar een markant richtpunt op het moment dat ik door een sanitaire stop achterop was geraakt. Na de Larserdreef sloegen we linksaf en staken we bij de verkeerslichten de Oostranddreef over om via de Nieuwe Waterweg en een fietspad de Voorstraat in Lelystad te bereiken. Daar ging de rest van het gezelschap eten bij Oriënt, het eerste Oosterse restaurant in Flevoland met een open keuken. Ik nam hier afscheid om naar het station te lopen en daarna met de fiets naar huis te gaan.

Mijn medelopers hadden nog 10 kilometer voor de boeg vooraleer zij konden neerploffen bij het kampvuur in Robert Morris en hun tentje konden opzetten. Een volgende keer wil ik er ook mijn tentje neerzetten en genieten van de eindpils bij het kampvuur en het nieuwe seizoen inluiden. Ook al was de afstand voor mij als doorgewinterde wandelaar goed te doen, de vele stops (inclusief bier) maakten de tocht pittig. Ik was blij dat ik na twee dagen thuis was en mijn benen rust kon bieden.

Meer foto’s zijn te bewonderen in mijn webalbum. Een impressie van de route op de site van de polderlopers.

Een Reactie op “Polderlopen van Amsterdam naar Lelystad

Geef een reactie

