Kennedymars met tegenwind

“Sometimes it snows in april”, zo luidt een nummer van de onlangs overleden Prince. Dit gold zeker voor de laatste week van april 2016, waarin felle buien, harde wind en koude temperaturen het weerbeeld beheersten. Op dinsdagochtend 26 april had het inderdaad gesneeuwd in het oosten van het land en in andere delen van Nederland viel veel regen. De verwachting leek dat dit weerbeeld zich ook op Koningsdag zou voortzetten. In deze omstandigheden vroeg ik mij af (en met mij ook andere wandelaars) of het wel verstandig was om naar Emmeloord af te reizen om daar deel te nemen aan de Kennedymars. Ondanks het afraden van het thuisfront besloot ik van start te gaan met als argument dat het niet aaneensluitend zou regenen en dat het hoogstens zou gaan om buien.

IMG_0858a EmmeloordRond half negen was het nog rustig in het startbureau, dat dit keer was gevestigd in de kantine van AV NOP. Toen ik mij inschreef kreeg ik startnummer 59 toebedeeld; uiteindelijk zouden er “slechts” 75 wandelaars komen opdagen, waaronder de snelste (Jos Beers) en de langzaamste (Henk Bartelds), die tegelijk arriveerden om zich ook aan te melden. Rond half 10 was het druk in de kantine en werden we voorgesteld aan de nieuwe voorzitter van de organisatie. We werden verzocht buiten onze tassen te plaatsen in de gesloten aanhanger, die de bagage naar Nagele zou brengen. Even na kwart voor tien ging ik naar buiten om plaats te nemen achter het startspandoek op de atletiekbaan. Het was droog en ook de lucht leek op te klaren. Het was de bedoeling dat de tulpenkoningin en de tulpenprinces het startschot zouden doen, maar het wapen weigerde. Nadat we klokslag 10 uur toch het startsein hadden gekregen, gingen we van start voor deze tocht waarvan we niet wisten hoe deze zou eindigen.

IMG_0865a EmmeloordEmmeloord-Nagele (0-36 km)
Als snel verlieten we Emmeloord en gingen we over het fietspad op weg naar Luttelgeest. Ik liep alleen en ik zag dat het helder weer was en voorlopig geen neerslag in zicht. Even voor 12 uur arriveerde ik bij de eerste post in De Bosfluiter. Daar nam ik een krentenbol, een beker warme chocolademelk en een banaan. Na de rust liep ik mee met Mitchell, Marijke en Peter, waarmee ik het grootste deel van de tocht op zou lopen. Na Luttelgeest volgde Marknesse en Kraggenburg, waar de rust was ingericht in Hotel Van Saaze, de hoofdsponsor van de Kennedymars. Vanwege de gladde planken op het terras kostte het wat moeite om de zaal binnen te komen. Behalve het standaard eten en drinken, konden we ons hier tegoed doen aan lekkere warme hapjes. Toen ik weer  buiten stond merkte ik dat de ruiten van de auto’s waren bevroren.

Onderweg naar Ens zagen we dat het weer aan het omslaan was. De sterrenhemel verdween langzaam maar zeker onder een dikke wolkendeken. Net voordat we Ens binnenliepen begon het zachtjes te regenen. Tijd voor een Time Out in de gelijknamige kantine. Hier werden we getracteerd op kleine gehaktballetjes. Na de rust begon het direct fel te regenen. Zou dit dan het begin zijn van het voorspelde slechte weer? Gelukkig werd de harde regen al snel weer minder en hield het weer op met regenen. Op weg naar Nagele kregen we nog twee korte regenbuitjes over ons heen, maar dat was het dan. Om kwart voor vijf naderden we Nagele, waar ook dit jaar de rust was gehuisvest in het nieuwe dorpshuis Het Rietveld. We werden daar getracteerd op soep en hadden de gelegenheid om schoenen en kleding te wisselen. Ik besloot mijn dikke gele jas te vervangen door mijn nieuwe zwarte regenjas.

IMG_0873a UrkNagele-Urk (36-48 km)
Na de rust vroeg ik me direct af of ik er wel goed aan had gedaan om van jas te wisselen. De koude wind blies door mijn jas heen, maar verderop de route merkte ik dat dit toch een goede keus was. Immers, als wandelaar heb je het vanzelf warm en dan is een jas met een wintervoering toch te veel. We liepen nu naar Tollebeek over een vernieuwd fietspad. Onderweg wees Marijke ons nog op een boerderij waar zij in jaar kinderjaren vaak had gespeeld. In Tollebeek, na 41,4 kilometer, was er een rust bij het mechanisatiebedrijf B. Naaktgeboren. Deze rust was de laatste binnenrust voor de dijk. Pas in Creil, na 65 kilometer zou de volgende zijn.

IMG_0881a UrkNa Tollebeek gingen we dit keer niet naar Espel maar sloegen we linksaf naar Urk. Marijke vertelde me smakelijk hoe ze vroeger de Urkers op de kast kon jagen door te verklaren dat ze “in Urk” woonden en niet “op Urk”. Langs de weg maakten we kennis met de rijkdom van deze vissersplaats. We liepen langs enkele dure villa’s en zagen dat de nieuwbouwwijk van Urk voornamelijk bestond uit ruime twee-onder-een-kap-woningen. We liepen tussen het dorp en het Urkerbos over de Staartweg. Bij de rotonde met de Vormtweg sloegen we rechtsaf en direct linksaf om via een schelpenpad op weg te gaan naar de dijk. Bij de dijk aangekomen hadden we een mooi zicht op het oude eiland Urk. Aan de andere kant zagen we de lange dijk die we nu 10 kilometer lang moesten gaan volgen.

Urk-Creil (48-65 km)
De dijk was in meerdere opzichten een beproeving. Allereerst de lengte. Tien kilometer lang zagen we niets anders dan een groene dijk aan de rechterzijde en links het IJsselmeer. Aan beide zijden van de dijk staan rijen windmolens. Ze draaiden hard en we hadden de wind flink tegen. Onderweg moesten we diverse wildroosters passeren en ook de schapenpoep ontwijken. Het viel me al op dat Marijke ineens weinig spraakzaam was, ze had last van een blaar en probeerde desondanks toch door te zetten. Onderweg begon het heel even te regenen. Gelukkig zette het niet door en de volgende bui trok voor ons de Noordoostpolder in.

IMG_0885a DijkNa 52 kilometer lopen arriveerden we bij een wagenrust aan de binnenzijde van de dijk. Er was een EHBO-tent en een caravan met daarin eten en drinken. Deze post was een welkome afwisseling van de tocht over de dijk, maar niet meer dan dat. Na enige tijd gingen we weer verder, tegen de wind in over het fietspad aan de buitenkant van de dijk. Af en toe kwam een wagentje van de organisatie voorbij met daarin iemand die informeerde hoe het ging en die ook trachtte een verloren pet te slijten. Kort vóór de Rotterdamse hoek kwam eindelijk een einde aan onze beproeving. Er stonden twee auto’s van de organisatie, waarvan één met EHBO-ers. Marijke liet zich aan haar blaar behandelen en de rest bleef braaf wachten. Na deze post volgden nog vijf kilometer door het buitengebied van Creil met daarbij uitzicht op de tulpenvelden. In Creil was de controlepost in Dorpshuis de Binkel. We kregen daar een broodje knakworst, wat een welkome afwisseling was op het standaard assortiment van de andere rustposten.

IMG_0891a TulpenCreil-Emmeloord (65-80 km)
Na Creil ging de route verder naar Espel, een stuk van vijf kilometer. Kort voor Espel vroeg Peter of we hier nog gingen rusten of dat we zouden doorlopen naar het einde. Aangezien er na Espel nog 10 kilometer te gaan was, gaf ik de voorkeur aan rusten. Een kop koffie ging er wel in. De controlepost werd bemenst door een Brabantse varkensboer die in Espel woonde maar ook goed bekend was in de Peel. Na de rust lukte het me niet meer om Marijke, Peter en Mitchell bij te houden. Ik liet ze gaan en liep in mijn eigen tempo het laatste stuk. Om 14.20 u kwam ik aan bij de finish. Na een flesje cola werd ik door iemand van de organisatie naar het busstation gebracht.

Een zware tocht
Routekaartje KM Emmeloord 2016
Twee maanden eerder liep ik mijn vorige Kennedymars tussen Winterswijk en Arnhem, die ik betitelde als de zwaarste Kennedymars. Wat weersomstandigheden betreft, was deze tocht minstens zo zwaar. Weliswaar kreeg ik geen modderpaden of klimmetjes voor de kiezen, maar de koude, harde tegenwind maakte het tot een zware tocht. Ook het parkoers maakte deze tocht extra zwaar. Normaal worden Kennedymarsen zodanig ingericht dat de wandelaars in het begin lange stukken lopen van meer dan 10 kilometer en op het einde stukken van 6 à 7 kilometer. In Emmeloord was het dit keer juist andersom. Vrouwelijke deelnemers moesten het 24 kilometer stellen zonder een fatsoenlijk toilet. En dat terwijl de posten in de eerste helft van de tocht elkaar vrij snel opvolgden. Voor Tollebeek (41 km) hadden we al vijf binnenposten gehad, daarna volgden er nog drie posten, waarvan slechts twee binnenposten. Wat dat betreft vond ik de editie 2014 beter. Het gezicht op het water is zeker mooi, maar het is ook een flinke beproeving voor de gemiddelde loper.

Aan de inzet van de vrijwilligers heeft het niet gelegen. De tocht was perfect georganiseerd, maar ze mogen best eens bij wandelaars of organisatoren van andere Kennedymarsen te rade gaan waaraan een goede Kennedymars moet voldoen. Voor mij zijn dat een goede verdeling van de rustposten en variatie in eten (dus ook boterhammen ham of kaas op de tassenpost). Twee jaar terug kreeg ik als aandenken een metalen plaatje met de Noordoostpolder en de Poldertoren. Dit keer moesten we het stellen met een zeepje in de vorm van een tulp. Wat minnetjes naar mijn smaak. Op Facebook las ik wat reacties die deze tocht – zonder er ooit aan te hebben deelgenomen – betitelden als saai. Toegegeven, er zijn mooiere tochten.

Meer foto’s staan in mijn webalbum. Bekijk ook de route in detail.

2 Reacties op “Kennedymars met tegenwind

  1. Mari, weer goed verslag van het karakter van de tocht en de weerslag op jou. Hopelijk doet de organisatie wat met je opmerkingen. De polder blijft plat en recht, dat kunnen ze niet wijzigen. Het aantal rusten, toiletvoorzieningen, catering en ook zeker het aantal lange, rechte trajecten. Door een compactere route bij de meer afwisselende stukken NOP te houden (Urk, Schokland, combi met Vollenhove, hoek van Kuinre of Lemmer) i.p.v. een poging zoveel mogelijk van de dorpen rond Emmeloord aan te doen, is veel te winnen. Ik zag nog een spelfout: Dzee ipv Deze.

  2. Pingback: De Kennedymarsen van 2016 | Mari Smits·

Geef een reactie

