Stralend weer tijdens Kennedymars Hilversum

Lange tijd heeft het er niet naar uitgezien dat SV De Lat in 2016 nog een Kennedymars zou organiseren. Sinds enkele jaren had de vereniging, die voor de lange afstandslopers vooral bekend is vanwege de monstertocht Amsterdam-Leeuwarden, een gemankeerd bestuur en vorig jaar hadden het net door Z.M. geridderde echtpaar Gerard en Evelyn van Blaricum te kennen gegeven het stokje te willen overdragen. Gelukkig stonden eerder dit jaar enkele mensen op om het bestuur weer aan te vullen en daarmee ook de organisatie van de Kennedymars op zich te nemen. Voorzitter van SV De Lat is sindsdien André Loos uit Lelystad, een oud-vrijwilliger van Perípatoo, waarmee ik in het verleden enkele malen lange afstandstochten heb gelopen.

IMG_0926a spoorbrugZoals eerdere edities ging ik ook dit keer met de trein op weg naar de kantine van de Gooise Atletiek Club (GAC). Gelukkig was ik op tijd van huis vertrokken, want de treinreis verliep niet vlekkeloos. In Almere bleek de trein naar Utrecht niet te rijden en daarom moest ik overstappen op de trein naar Weesp, om daar weer een trein naar Utrecht te pakken. Tot Hilversum verliep de treinreis prima. Onderweg zag ik de nieuwe spoorbrug liggen, die juist die nacht over de A1 zou worden gereden. In Hilversum wachtte ons een nieuwe verrassing. De trein reed niet verder naar Sportpark, er was een defect aan de bovenleiding. Samen met enkele andere wandelaars ging ik daarom te voet verder. Langs het spoor konden we zien wat er aan de hand was. De voeding van de bovenleiding stond in brand.

IMG_0936a GaaspIn de kantine van de GAC schreef ik me in voor mijn vierde wandeltocht, sprak met enkele wandelaars en ging daarna naar buiten om me voor te bereiden op de start. Kort voor de start hield André Loos een korte toespraak en wenste ons om vijf vóór tien een goede wandeling toe. Met maar 180 deelnemers (er was op dat moment ook een nieuwe Kennedymars gaande in Hoornaar) begon ik aan de wandeling noordwaarts, eerst via het centrum van Hilversum en daarna door Bussum en Naarden. Onderweg liep kwam ik Richard de Laet uit Dronten tegen. Twee jaar geleden liep ik tijdens de Kennedymars van Emmeloord een stuk met hem samen totdat hij in Nagele besloot te stoppen. Anderhalve week geleden kwam ik hem daar weer tegen. Dit keer had hij Emmeloord wel uitgelopen. Richard, die lang in Amsterdam had gewoond, verbaasde zich onderweg om vele mooie plekjes die we onderweg tegenkwamen. Nabij Muiderberg hadden even een goed zicht op de nieuwe spoorbrug die over de snelweg A1 werd gereden. Via Muiden en de Amsterdamse woonwijk IJburg kwamen we in Diemen aan voor onze eerste grote binnenrust. Om me te wapenen tegen de te verwachten hitte nam ik mijn drinkbus uit mijn weekendtas en even daarna konden we weer verder.

IMG_0953a LoenenDe route liep ook nu weer langs de Gaasp richting Driemond en dan langs de Gein richting het Amsterdam-Rijnkanaal. Waar het vorig jaar tegen de wind inbeuken was, liepen we nu lekker onder de schaduw van de populieren langs het kanaal. Via Vreeland kwamen we na 55 kilometer uit bij het Cultureel Centrum ’t Web voor een tweede grote rust. Daar haalde ik de pijpen van mijn afritsbroek en wisselde ik van schoenen en sokken. Ook het laatste deel van de tocht verliep voorspoedig. De zon was wel erg warm, maar dat deerde niet. Even voor het einde nam Richard nog een eindspurt om exact om 2 uur binnen te zijn. Ik volgde een minuut later. Brigitte en Lucas arriveerden net om mij op te halen.

IMG_0959a plassenDat de hitte zijn tol eiste bleek binnen. Een wandelaarster die op het einde net achter mij liep, ging onderuit wegens oververhitting. Gelukkig waren er EHBO’ers aanwezig die adequaat handelden. In de kantine zat ook een wandelaarster uit Kennedymars Hilversum 2016Almere, die met de trein was gekomen en een lange reis voor de boeg had, omdat er in Almere geen treinen reden. We boden haar aan om haar thuis af te zetten. Thuis gekomen ging ik eerst eens rustig zitten om naar het einde van de Giro d’Italia te kijken. De finish was in Nijmegen en delen van de route kwamen mij als Vierdaagseloper zo bekend voor. Net als voorgaande keren was de Kennedymars van Hilversum een prachtige en goed georganiseerde tocht. Aan de route valt niet veel te verbeteren. Het enige minpunt vond ik de drukte op de weg van Nieuwersluis naar Breukelen. Maar wil je van de schoonheid van de Vecht genieten, dan moet je die drukte maar voor lief nemen.

Meer foto’s in mijn webalbum. Bekijk ook de route.

Een Reactie op “Stralend weer tijdens Kennedymars Hilversum

  1. Pingback: De Kennedymarsen van 2016 | Mari Smits·

Geef een reactie

