Verrassend mooie eerste Kennedymars van Cuijk

Twee jaar geleden nam ik in Hengelo deel aan een nieuwe Kennedymars, georganiseerd door Peter Levink. In navolging van Sittard werd deze tocht overdag gelopen, dus er werd om 5 uur ’s-ochtends gestart. Het was een mooie tocht, waarbij Peter werd bijgestaan door zijn jonge neef Remy. In navolging van het succes van zijn oom besloot Remy daarna om ook in zijn nieuwe woonplaats Cuijk een nieuwe Kennedymars op te zetten. Al in een vroeg stadium hield Remy de wandelaars via sociale media op de hoogte van zijn plannen en zo slaagde hij erin om op zaterdag 21 mei 2016 bijna 500 Kennedylopers aan de start te krijgen. Daarmee wist deze tocht wat het aantal deelnemers betreft al direct de vierde plaats in te nemen na de grote drie (Sittard, Someren en Waalwijk).

IMG_0992a Cuijk startEven na vier uur ’s-ochtends arriveerde ik bij de startlocatie, het Partycentrum De Bond, gelegen direct achter het station van Cuijk. De zaal was al overvol met wandelaars. Na het afhalen van mijn startkaart en het bestellen van een kop koffie, ging ik op zoek naar bekende wandelaars. Ik sprak even met Mitchell Perdon en daarna zag ik Henk-Jan van der Klis arriveren. Voor hem werd dit zijn eerste lange wandeltocht in Noord-Brabant. Na een kort welkomstwoordje ging iedereen naar buiten voor de start. Eén van de wandelaars had een trompet bij zich en blies daarop het Friese volkslied. Nadat hij ook het Nederlandse volkslied had gespeeld konden we beginnen aan de tocht door het Land van Cuijk.

IMG_1003a MaasCuijk-Beers (20,7 km)
Het eerste deel van de route liep ik samen met Henk-Jan. We liepen eerst het bekende Vierdaagseparkoers naar de Maasboulevard. In plaats van de drukte liepen we nu door een lege Molenstraat en over een rustige boulevard. We vervolgden nu de boulevard en konden genieten van een mooie zonsopgang. Voorbij de sportvelden aan de Liefkeshoek verlieten we de Maas en wandelden we door de noordelijke woonwijk de Valuwe. Ik merkte al snel dat het tempo van Henk-Jan me wat te hoog lag en ik besloot daarop de tocht op mijn eigen tempo te vervolgen. Ik kwam hem nog tegen op de eerste rustpost na 10 kilometer en wenste hem daar veel plezier met de rest van de tocht. Na het spoor liepen we door de woonwijk de Heeswijkse Kampen en langs het oostelijk deel van de Kraaienbergse Plassen. Na 10 kilometer arriveerden we in Linden, waar bij de Watersportcamping ’t Loo de eerste rustpost was. Ik gaf mijn startnummer door, at een broodje en verwisselde mijn sokken. Onderweg bleek dat mijn nieuwe sokken teveel schroeiden onder mijn voeten en dat het daarom beter was om de rest op oude sokken te vervolgen.

Na de rust vervolgde ik mijn tocht met twee wandelaars, waarvan er één uit Cuijk kwam en voor het eerst aan een Kennedymars deelnam. We spraken over van alles en nog wat en ondertussen vervolgden we onze route om de plassen, die hier ontstaan zijn door ontgrinding. We liepen ook over een smal graspaadje langs het water. Na 20 kilometer kwam Beers in zicht, ook een bekende plek tijdens de Vierdaagse. In het Wapen van Beers was er opnieuw koffie en brood. Ook kon je daar bij de tassen, maar daar had ik nog geen behoefte aan.

Beers-St. Hubert (39,7 km)
IMG_1030a Tongelaar
Na Beers sloegen we rechtsaf en volgden we het natuurpad De Hulsdonk. Dit pad tussen de akkers bracht ons naar de Elsweg, een bekende straat voor de 50-kilometerlopers van de Vierdaagse. We staken de Graafsedijk over en gingen via onverharde wegen op weg naar kasteel De Tongelaar, een mooi paradijsje in het groen. Na het oversteken van de weg van Mill naar Grave liepen we het recreatiegebied De Kuilen in. Na 29,4 kilometer kwamen we aan bij de rust bij het bezoekerscentrum De Valkhoeve. Hier werden we verrast met appelgebak.

IMG_1031a TongelaarNa De Kuilen liep ik behalve met de Cuijkse wandelaar op met een oom van Cora Spruit. Na wat gesprekken over Jan Smit en de Volendammers kwam het gesprek op Brazilië. De oom van Cora was er zo’n 15 jaar geleden geweest tijdens een excursiereis die toen slechts 1500 gulden kostte. Had ik dat geweten! Hij kende Holambra, maar we kwamen er achter dat hij daar een Nederlandse kolonie in Paraná had bezocht, onderweg naar de watervallen van Iguaçu. In de bossen ten zuiden van Mil moesten we enkele extra kronkels maken. We zagen de wandelaars recht vooruit lopen, maar we moesten even naar rechts om verderop weer op het grote pad uit te komen. De grote rust halverwege was bij Camping Van Rossums Troost op 39,7 kilometer. Hier wisselde ik van schoenen. We kregen er niets te eten of te drinken aangeboden, maar het barpersoneel bood wel de gelegenheid om de bidon te vullen, en dat was hard nodig. Inmiddels was het warm en zonnig geworden en dus was water onderweg meer dan welkom.

IMG_1046a Rossums TroostSt. Hubert-Beugen (58,7 km)
Na de camping liepen we eerst door St. Hubert en daarna over landbouwwegen naar Haps. We volgden een onverhard paadje over het voormalige Duits lijntje, een oude spoorweg die ooit Londen met Berlijn verbond en in 1978 werd opgebroken. Onderweg kwam ik verschillende objecten tegen die nog herinnerden aan deze voormalige spoorlijn. Kort vóór Haps werden we langs de visvijver gestuurd en daarna dwars door Haps. Daar kwamen we ook wandelaars op de korte afstanden tegen. Op de Kalkhofseweg raakte ik mijn loopmaatje kwijt, die mijn tempo niet meer kon volgen. Toen ik hem bij de rust bij de Hapse Molen (op 49, 2 km) nog sprak, gaf hij te kennen daar langer te willen rusten. In de molen was een wagenrust ingericht, waar we werden verrast met soep en broodjes knak.

IMG_1057a MolenNa de rust liepen we terug naar Haps en via de Kerkstraat terug naar het voormalige spoorwegtracé. Via de Parallelweg keerden we terug naar een pad over het voormalige spoor. Vóór de A73 sloegen we linksaf om via een tunneltje aan de andere kant van de snelweg te komen. Na het passeren van het viaduct van de spoorlijn Venlo-Nijmegen sloegen we rechtsaf en volgden we het voormalige verbindingsspoor tussen de twee spoorlijnen. Hier trof ik een andere wandelaar uit Cuijk, de oom van de vriendin van organisator Remy Levink. Hij vertelde me hoe de plannen van de Kennedymars zich het afgelopen jaar hadden gevormd. Hij vertelde dat Remy ook met de gedachte had gespeeld om de Maas over te steken. Dit was hem (terecht) afgeraden omdat in de omgeving van Mook al genoeg wandeltochten worden georganiseerd. Lopend over alle verrassend mooie verharde en onverharde paden in het Land van Cuijk kun je stellen dat dit een wijs advies was.

IMG_1062a BeugenWe liepen verder oostwaarts in de richting van Beugen. Nabij het Natuurgebied De Vilt, een voormalige Maasarm, was een drinkpost ingericht. Remy deelde daar flesjes water uit, waarmee we de laatste kilometers naar de volgende rust konden redden. In Beugen was de rust bij de plaatselijke cafetaria (“Baktaria”) De Aanloop. Daar trof ik Marijke, Peter, Alfred, Erik, Mike en Diny aan op het terras met een bak frites. Deze frites was de traktatie die we kregen van de lokale sponsor. Van Alfred begreep ik dat hij op 40 kilometer was gestopt vanwege een bloedblaar. Vanaf dat punt reed hij van post na post om de rest van de club op te vangen. Het bakje patat en de beker cassis smaakten prima. Iets na vijf uur ging ik weer verder. Wel merkte ik dat het niet realistisch was om binnen 16 uur de finishen. Het zou zeker half 10 worden voordat ik het eindpunt zou bereiken.

Beugen-Cuijk (80,2 km)
Vanaf Beugen liepen we door de uiterwaarden van de Maas tussen de beroemde Maasheggen door. De zon brandde nog boven ons hoofd. Onderweg liepen we onder de verkeersbrug naar Gennep door. Aan de pijlers was te zien dat deze tot 40 jaar geleden ook een spoorbrug hebben gedragen. Na 63,7 km passeerden we de tweede waterpost en vervolgens liepen we door richting St. Agatha. Daar passeerden we het prachtige Kruisherenklooster, waarin nu ook het Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven is gevestigd. Vanuit St. Agatha volgden we de Maasdijk tot aan het pannenkoekenhuis “De 7 dwergen”. Daar liet ik me een pannenkoek goed smaken. Bij de beroemde “Stier van Cuijk” (in 1958 door Cuijk overgenomen van de voorbije wereldtentoonstelling van Brussel) verlieten we de dijk om te beginnen aan de laatste 10 kilometer, die ons onder meer leidde langs het huis van burgemeester Wim Hillenaar, die ons samen met zijn vrouw vanuit de voortuin toejuichte. Via het kerkdorp Vianen en de boomkwekerijen liepen we naar het Hotel Cuijk. Daar trakteerde Van der Valk ons op pasta. Met een klein bordje en een biertje op liepen we terug naar de Maasboulevard van Cuijk. In de Molenstraat kwam Brigitte me al tegemoet. Om 21.50 uur, dus 16 uur en 50 minuten na de start, was ik binnen. Ik sprak nog met enkele wandelaars die ook net binnenkwamen en ging daarna weer terug naar mijn overnachtingsadres in Nijmegen.

IMG_1087a binnenEen ereplaats
Een nieuwe Kennedymars opzetten en bijna niets fout doen is een knappe prestatie, die Remy Levink met zijn team hebben neergezet. De route was mooi en de verzorging meer dan uitstekend. Het enige wat ik zou kunnen noemen is de route van de laatste 10 kilometer. Met de “dom” van Cuijk in het zicht maakten we enkele flinke slingers om bij Hotel Cuijk te komen en om daarna nog het centrum aan te kunnen doen. Deze slingers ontsieren de route enigszins. Ik kan me nog herinneren dat ik ooit Sittard liep en dat ik de laatste kilometers van het centrum werd weggeleid. Als je het eindpunt ziet, dan wil je er naar toe en er niet van worden weggeleid. Wellicht is dit probleem op te lossen door de route om te draaien en vanuit Beers en Linden naar Van der Valk te lopen en de extra kilometers elders (bijvoorbeeld in de buurt van Mill) aan de route toe te voegen.

Route KM CuijkEnkele maanden geleden maakte ik een top 5 van de mooiste Kennedymarsen van Nederland. Met de kennis van nu verdient Cuijk zeker een plek in deze ranglijst. De route door een voor mij wel bekende omgeving was wel zo verrassend mooi, dat het een plek verdient in mijn top 5.

Meer foto’s kun je bekijken in mijn webalbum. Bekijk ook de route in detail.