Een korte nacht bij het Observatorium Robert Morris

IMG_1238a RegenOp maandag 20 juni 2016 stond weer een poldertocht op het programma. Dit keer kozen de polderlopers voor om rond Lelystad te blijven. Er werd rond 11 uur ’s-ochtends verzameld bij het Observatorium Robert Morris, een land art project ten noordoosten van de stad. Gezien de barre weersomstandigheden die voorspeld werden besloot ik niet de volle 40 kilometer te lopen, maar pas ’s-avonds aan te haken, maar wel mee te gaan om te kamperen.

IMG_1247a PolderlopersOndanks het slechte weer ging er toch een grote groep van die ochtend van start. Na een lunch bij de Kentucky Fried Chicken werd afgeweken van de geplande route om tenminste over verharde paden naar Lelystad-Haven te lopen. Na een tussenstop bij Yacht Club Lelystad, waar een startpils werd genuttigd, arriveerde de groep rond half acht bij Restaurant De Houtrib. Op dat moment ging ik lopend van huis weg maar kreeg onderweg nog een laatste regenbui over mij heen. Rond half 10 gingen we met 13 personen lopen, eerst noordwaarts over de dijk naar het voormalige visvijvergebied en daarna via het Visvijverbos naar het Observatorium. In dit gebied ben ik al jaren niet meer geweest. Met het beperkte zicht viel me wel op hoe het toekomstige industriegebied zich aan het ontwikkelen is tot een natuurgebied, waar kennen we dat van? Wel bevindt zich midden op het terrein de biologische afvalverwerker Orgaworld.

IMG_1265a ZonsopkomstRond middernacht kwamen we aan bij het Observatorium en na het opzetten van de tent gingen de meesten wat drinken rond het kampvuur. Twee polderlopers hadden geen ervaring met het opzetten van hun tent en waren nog bijna een uur bezig voordat ook hun tent naast mijn pop-up-tentje stond. Rond twee uur ging ik naar mijn tentje om even te slapen. Enkele anderen bleven nog zitten tot het vuur echt gedoofd was. Rond kwart over vijf (zonsopgang) werd ik wakker en kleedde me snel aan om van de opkomende zon te kunnen genieten. Kort daarna arriveerde ook koffieman Theun Vellinga. Na de koffie ruimde ik mijn tentje op en werd ik door Niels thuis afgezet. Daarna probeerde ik nog de gederfde nachtrust in te halen, wat niet echt wilde lukken.

Geef een reactie

