De dag van Melderslo

Afgelopen zaterdag 20 augustus j.l. nam ik voor de derde keer deel aan de Kennedymars van Melderslo. Ik liep deze tocht eerder in 2007 en 2008 en toen was het nog een nachtmars. Na de vorige zeer natte editie besloot de organisatie mee te doen aan de recente trend om kennedymarsen overdag te organiseren en werd de start daarom vervroegd van 22.10 uur in de avond naar 5.00 uur in de morgen. Voor wandelaars die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer is het onmogelijk zo vroeg aan de start te verschijnen, maar gelukkig bood Melderslo een overnachting met ontbijt aan in het lokale gemeenschapshuis, MFC De Zwingel.

IMG_1902a MeldersloOp vrijdagavond ging ik vanuit Lelystad op weg naar Limburg. Onderweg passeerde ik met de trein de oude spoorbrug over de A1, die enkele uren later werd gesloopt. Naast deze oude brug (beter gezegd: viaduct) lag de nieuwe klaar, die tijdens de Kennedymars van Hilversum over de snelweg werd geschoven. Om half 10 arriveerde ik op station Horst-Sevenum en werd ik samen met twee andere wandelaars opgepikt en naar De Zwingel gebracht. Daar waren acht andere wandelaars aanwezig. We rolden onze matjes en slaapzakken uit, dronken we nog een biertje en gingen toen slapen. Na vijf uren slapen op een harde ondergrond stonden we om vier uur ’s-nachts langs onze slaapplek. Na het opruimen van de slaapzak en matje ging ik ontbijten en tegen kwart voor vijf liepen we naar de start.

IMG_1912a MeldersloDe eerste ronde (15 km)
In de tent was het vol met wandelaars, maar – zoals verwacht – waren er amper toeschouwers te bekennen. We werden weggeschoten door de organisatie en gingen op weg voor een rondje van 15 kilometer rond Melderslo. Al snel vond ik aansluiting bij Roel en Ineke, twee wandelaars die ik regelmatig tijdens wandeltochten tref. De route liep allereerst door de bossen rond de oude kasteelruïne Huys ter Horst. Vervolgens volgden we de A73 zuidwaarts en kwamen we over wegen die ik nog kende van eerdere edities van de Kennedymars. Terug in Melderslo aten we een broodje en maakten we een sanitaire stop.

Melderslo-Swolgen (36 km)
IMG_1934a Wout PoelsNa de rust gingen we verder in noordelijke richting. Waar de route in de vorige jaren tegen de klok inliep en de Maasdorpen van zuid naar noord passeerden liepen we nu van noord naar zuid. Allereerst liepen we naar Meerlo maar passeerden niet het dorp Tienray. De route liep eerst door het buurtschap Klein Oirlo om daarna verder te gaan naar Meerlo. Daar was de tweede rust. We gingen even zitten en dronken en aten wat. Vervolgens gingen we naar Blitterswijck, een dorp dat ik nog ken van een verblijf in het naburige bungelowpark. Nabij de kerk is het lokale café gewijd aan de wielrenner Wout Poels. Aan de linkerkant van het café (niet op de route gelegen) is een fiets en muurschildering van deze meesterknecht van Tourwinnaar Chris Froome te bewonderen. Na het maken van wat foto’s liepen we verder en vervolgden de route langs het bungalowpark op weg naar Swolgen. Na 36 kilometer was hier de eerste post met de tassen.

Swolgen-Lottum (45 km)
Na Swolgen liepen we verder zuidwaarts. Kort vóór Broekhuizervorst stonden bij een bushalte de ouders van Roel te wachten. Zij logeerden op een bungalowpark in Arcen en kwamen ons een hart onder de riem steken. We werden vergast op suikerbrood, stukken meloen en een blikje cola. Na deze extra post liepen we verder door Broekhuizervorst en Broekhuizen. In het laatste dorp maakten we een sanitaire stop in het lokale café. Waar de route vroeger vooral de hoofdweg door de dorpen volgde, liepen we nu door de uiterwaarden van de Maas. Aan de overkant van de rivier was onder meer de brouwerij van Hertog Jan te zien. Onderweg kwamen we talloze velden met rozen tegen, maar ook akkers met afrikaantjes. Een wandelaar vertelde ons dat de afrikaantjes tot doel hadden de grond te zuiveren na de rozenteelt. In het rozendorp Lottum liepen we langs kasteel de Borggraaf, een rozentuin en dan om de kerk heen. Toen we de rustpost naderden begon het net te regenen. Omdat het maar een klein buitje was konden we wachten tot het weer droog werd.

IMG_1960a rozenLottum-Californië (54 km)
Na Lottum liepen we een eind op met een Belgische wandelaar. We hadden het over de Olympische Spelen die voor Nederland een stuk succesvoller waren dan voor België. Roel en Ineke liepen wat sneller en ik liep met de Belgische wandelaar een stuk op totdat hij afhaakte. Daarna lukte het me om Roel en Ineke weer bij te halen. Het stuk langs de spoorlijn Venlo-Nijmegen is één van de mooiste delen van het parkoers. Na het passeren van het spoor liepen we over de Californische Baan westwaarts. Ineens voelde ik de hak van mijn rechtervoet zo opspelen dat ik moest afhaken. Bij de volgende post (Camping Californië) besloot Ineke zich te laten masseren en nam ik daarom de gelegenheid waar om mijn voeten te laten intapen. Na deze behandeling dronken en aten we nog wat. Tot de rust liepen we duidelijk in de middenmoot; na deze rust raakten we wat achterop.

IMG_1985a CalifornieCalifornië-Melderslo
Na de rust liepen we in een gestaag tempo verder. Mijn GPS gaf aan dat we nog steeds een goed looptempo hadden (ca. 5,9 km per uur), wat betekende dat onze achterstand vooral te wijten viel aan de lange stops onderweg. In Sevenum dronken we wat en liepen daarna weer gestaag verder. De route liep westwaarts, over een nieuw geasfalteerde weg langs de spoorlijn naar Eindhoven. Na het passeren van de spoorlijn begonnen we aan de terugweg naar Melderslo. In Hegelsom (na ca. 70 km) namen we nog een uitgebreide rust, waarna we doorliepen naar het einde. Toen we Melderslo naderden begon het te schemeren. Om kwart over negen kwamen we over de finish. Toen we ons meldden bij de informatiestand begon het ineens flink te waaien en te regenen. Het publiek dat langs de kant stond verdween al snel in de feesttent. Na een biertje ging ik mee met iemand van de organisatie die me in Venray afleverde bij het station.

Te weinig sfeer
Tijdens de rit naar Venray vroeg ik mijn chauffeur naar de motieven om over te gaan naar een dagtocht. Mij werd duidelijk dat men daarmee hoopte meer wandelaars te trekken, maar dit bleek nog niet te zijn bewaarheid. Integendeel, er waren juist minder wandelaars. Van de sfeer bij de start die ik vroeger meemaakte was niets over. Natuurlijk konden we als wandelaars nu bij daglicht meer van de omgeving genieten maar dat is maar één van de aspecten die een wandeltocht aantrekkelijk maakt. De verzorging vooraf (het vervoer, het overnachten en het ontbijt) was uitstekend en kan een goede reden zijn om nog eens terug te komen. Desondanks mis ik de nacht met zijn eigen charme.

Links:

3 Reacties op “De dag van Melderslo

  1. Pingback: MELDERSLO KENNEDY MARS. | ikwandel2·

  2. Hoi Mari, leuk om je verslag te lezen. Sfeer, zoals bij de Kennedymarsen die ’s avonds beginnen, denk aan Someren, Hilversum of Haaksbergen, met publiek, is er in de dagversies (Hengelo, Cuijk, sinds 2016: Fryslan en Melderslo) niet. Verzorging en tijd besteed aan de diverse rustpauzes tekenen je verslag en zijn positief. Ook hier is elke Kennedymars weer anders. Misschien is dat wel een makke voor de frequente marslopers: je gaat vergelijken en klagen ligt op de loer. Je hebt immers uren de tijd om daarover bij te praten 🙂

  3. Pingback: De Kennedymarsen van 2016 | Mari Smits·

Geef een reactie

