Wandelen in de wereld van Peter Stuyvesant

img_2233a-munnekeburenOp zaterdag 22 oktober 2016 organiseerden de Friese Lange Afstand Lopers (FLAL) de eerste winterserietocht van het seizoen 2016-2017, de Grote Veenpoldertocht met als startplaats de sporthal van Munnekeburen. Na een korte rit vanuit Lelystad arriveerde ik even over acht uur bij de start en kon de auto gemakkelijk parkeren nabij de ingang van het sportcomplex. Binnen trof ik direct Henk-Jan van der Klis, die zich had voorgenomen om 50 kilometer te gaan lopen. Samen met hem dronk ik nog een kop koffie waarna hij om half 9 van start mocht gaan. Ik moest nog even wachten en nam daarom de gelegenheid te baat om met FLAL-oprichter Johan Vellinga na te praten over de Stertochten, de wandelestafettes die wij organiseerden in de aanloop naar de 100e Vierdaagse.Om 9 uur mocht ook ik van start gaan. Langs de school en de talloze auto’s die langs de weg geparkeerd stonden liepen we oostwaarts over de Kerkeweg om vervolgens rechtsaf te slaan en een graspad te volgen langs de Scheene, een van de riviertjes in het veengebied in Zuid-Friesland. Aan het einde van dit pad kwamen we uit bij de Pieter Stuyvesantweg, de doorgaande weg tussen Emmeloord en Wolvega die genoemd is naar de bestuurder van de kolonie Nieuw Nederland aan de oostkust van Amerika. Stuyvesant is in deze omgeving is geboren en opgegroeid. Verderop de route, nabij het dorp Scherpenzeel waar zijn vader dominee was, staat langs de weg een zuil ter ere van deze markante streekgenoot.

img_2260a-stuyvesantNa het oversteken van de weg vervolgde ik de route over de Spangahoekweg. Ik loop op met een stadse Groninger die de omgeving wel mooi vindt maar er absoluut niet zou willen wonen. Langs de weg liggen diverse nieuwe villa’s waarvan er één te koop is (volgens Funda verkocht onder voorbehoud). Onderweg kwamen we ook langs een kleine begraafplaats met een klokkenstoel. Via een straat die eenvoudigweg Gracht heet keerden we terug naar de Pieter Stuyvesantweg. Deze bleven we volgen tot Kuinre met een korte onderbreking bij Slijkenburg, een schans in de Friese waterlinie. Aan het begin van dit kleinste dorp van de gemeente Weststellingwerf staat daarom een kanon.

img_2248a-kuinreDe weg naar Kuinre voerde langs de Linde, een riviertje dat samen met de Tjonger vroeger uitmondde in de Zuiderzee. Bij het naderen van Kuinre werd ik getroffen door de aanwezigheid van drie begraafplaatsen: een katholieke, de oude gemeentelijke en de nieuwe gemeentelijke, elk afgescheiden door een brede sloot. Vervolgens liepen we het dorp binnen. Mijn aandacht werd direct getroffen door het eerste kerkgebouw aan de Hendric de Cranestraat. Deze voormalige katholieke kerk heeft lang te koop gestaan, is de afgelopen jaren verbouwd tot woning en staat sinds kort opnieuw te koop. Een buitenkansje om te gaan wonen en werken in een voormalig kerkgebouw! Via de Hendric de Cranestraat liepen we verder naar de rust in dorpshuis De Botter. Onderweg merkte ik dat het thuisfront belde, maar ik was te laat met opnemen,

img_2255a-kuinreAangekomen bij de rust belde ik terug en toen werd me gevraagd om vanwege drukke werkzaamheden naar huis te komen. Aangezien de route nu toch terug voerde naar het startlokaal voor een rust sprak ik af om terug te lopen naar Munnekeburen en daarna het tweede deel van de tocht (circa 19 kilometer) te laten voor wat het was. De route vanuit Kuinre was behoorlijk saai. Na het haventje volgden we enkele lange rechte wegen, zoals de Wyberbuurseweg, de Zeedijk en de Nieuweweg. Op de dijk trof ik nog een wegkruis aan ter ere van de op 16 april 1945 gesneuvelde wachtmeester Harmen Visser. Na de Nieuweweg liepen we weer even langs de Pieter Stuyvesantweg en passeerden we het bovengenoemde monument. Ten slotte volgden we een schelpenpaadje terug naar Munnekeburen met de toepasselijke straatnaam Voetpad. Even na 13.00 uur was ik terug in het startlokaal. Ik nam nog een kop erwtensoep en vertrok daarna naar huis.

Het eerste deel van de Grote Veenpoldertocht was niet erg inspirerend. Veel asfalt en vooral veel lange rechte stukken langs de Pieter Stuyvesantweg. Afgaande op de routekaart was het tweede deel van de route een stuk beter.

Links:

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Een Reactie op “Wandelen in de wereld van Peter Stuyvesant

  1. Pingback: Grote Veenpolder Wandeltocht rond Munnekeburen - Henk-Jan van der Klis·

Geef een reactie

