Afwisselende wandeling aan de rand van Zwolle

img_2402a-wandelhonkOp zaterdag 5 november 2016 reden Brigitte, Lucas en ikzelf met de auto naar Zwolle om daar deel te nemen aan de Blauwvingerwandeltocht van de Zwolse Wandelverenigingen. Het weer was op zijn zachtst gezegd wisselvallig. Onderweg naar Zwolle was het mistig, maar toen we daar aankwamen was de mist opgetrokken. Het was nog bewolkt maar de zon liet zich af en toe wel zien. Even na 10 uur arriveerden we bij het Wandelhonk, te laat dacht ik om nog te kunnen starten op de 25 kilometer. Gelukkig gaf Hilly Breunis me nog de gelegenheid om te vertrekken op deze afstand. Brigitte en Lucas zouden het kalm aan gaan doen en kozen voor de 15 kilometer. Na een kop koffie begon ik aan mijn tocht.

img_2414a-zwolleNa de uitgang van het parkeerterrein sloeg ik rechtsaf en passeerde het viaduct onder de A28. De route liep eerst over het industrieterrein en daarna stak ik het Zwolle-IJsselkanaal over bij de loopbrug die ik nog kende van de Zwolse Kennedymars. Ook grote delen van de route kende ik nog van deze Kennedymars, die helaas volgend jaar niet meer wordt georganiseerd. Na de oversteek naderde ik de nieuwbouwwijk Stadshagen. Er werd hard gewerkt aan de oplevering van de deelwijk Frankhuis. Elke huis was voorzien van zonnepanelen.

img_2412a-bootEven later sloeg ik linksaf en ging via een halfverhard natuurpad naar de flats van Stadshagen. Via een brug passeerde ik het Zwarte Water om daarna uit te komen op de Holtenbroekerdijk. Terwijl ik iets verderop de wandelaars zag terugkomen om binnendijks het bos in te slaan ging ik linksaf om de heuvel in het Westerveldse Bos te beklimmen, een voormalige vuilstortplaats. Bovenop de heuvel heb je een wijds uitzicht op het rivierlandschap. Via het haventje aan de Langenholterdijk ging de route weer terug om daarna het binnendijkse deel van het bos te betreden. Via de Kolksteeg naderden we de Zwolse buitenwijk AA-landen. Daar kwamen de vroege lopers op de 25 kilometer mij al tegemoet. Via een kronkelend wandelpad aan de rand van de wijk kwam ik terecht op het sportcomplex om voor de eerste keer te gaan rusten bij voetbalvereniging Storica.

img_2421a-westerveldse-bosNa de rust zette ik mijn GPS weer aan, maar steeds ging mijn Garmin weer uit. De afgelopen weken liet het apparaat dat me op de hoogte hield van de gelopen afstand en mijn snelheid me steeds meer in de steek. Na de derde keer proberen gaf ik het op en zette ik op mijn telefoon de app Topo-GPS maar aan. Door de nog wel opgenomen tracks van mijn Garmin te koppelen met die van mijn telefoon kon ik thuis gelukkig toch een volledige route samenstellen. Na de splitsing met de korte afstanden ging ik rechtdoor voor de 25-kilometerlus. De route liep eerst dwars door de woonwijk en langs de Westerveldse AA om daarna linksaf te slaan om daarna de Zwartewaterallee te volgen tot de A28. Daar sloeg ik linksaf om parallel aan de snelweg te volgen tot de bossen achter het sportpark De Pelikaan. Daarna ging de route verder door een villawijk en via de Brinkhoekweg naar de Wijde Aa. Het was inmiddels zonnig weer geworden en ik genoot van de wandeling.

img_2429a-boerderijNa de Wijde Aa keerden we terug naar de voetbalkantine van vv Storica. Net toen ik daar vertrok begon het wat te regenen. Ik kreeg een telefoontje van Brigitte die meldde dat zij verkeerd zat. Ze was op de splitsing, waar ik nu rechtsaf sloeg rechtdoor gegaan en was op de route van de 25 kilometer terecht gekomen. Ze was bij de snelweg uitgekomen en zou daar door de organisatie worden opgehaald. Samen met een wandelaarster liep ik de laatste kilometers terug naar het Wandelhonk. Om even over drie uur meldde ik mij af. Brigitte en Lucas waren daar inmiddels ook gearriveerd.

blauwvingerwandeltocht-2016Na wat gesprekken met andere wandelaars gingen we weer op weg naar de auto. We waren amper op weg naar huis of het ging echt regenen. Hoewel de wandeltocht goeddeels over voor mij bekend terrein liep, zat er voldoende afwisseling in de route voor een wel besteedde zaterdag.

Links:

Bewaren

2 Reacties op “Afwisselende wandeling aan de rand van Zwolle

Geef een reactie

