Op weg naar de Nieuwe Wildernis

img_2741a-wandelaarsBinnenkort is het tien jaar geleden dat WS78 voor het eerst Lelystad aandeed. Toen kwamen er maar liefst 451 wandelaars naar de stad om deel te nemen aan een tocht van 40 kilometer. Nu moet WS78 blij zijn als dit aantal wordt gehaald als er ook een 20 kilometer wordt aangeboden. De wandelaars worden er niet jonger op en er zijn inmiddels meer mogelijkheden om in de winter te wandelen. Verschillende vaste WS’ers bleken op 10 december te zijn uitgeweken naar Muntendam (FLAL), Velp, Wijk en Aalburg en de lichtjestocht in Scheveningen. Uiteindelijk verschenen er 229 wandelaars ’s morgens vroeg aan de starttafel van WS78 in Lelystad.

Dit keer was ik geen deelnemer van de tocht maar de parkoersbouwer. Dat betekent dat ik op de fiets zat en onderweg nauwelijks wandelaars heb gezien. Mijn taak was het om voor de wandelaars uit de bepijling voor een laatste keer te controleren en waar nodig te verbeteren en te herstellen. En dat bleek nodig. Hier en daar moest ik opnieuw pijlen plaatsen en witte linten ophangen. Dit werk was het laatste onderdeel van een klus die voor mij als anderhalf jaar geleden begon.

img_2734a-inschrijvingIn juni van 2015 werd ik door het bestuur van WS78 benaderd met de vraag of ik een startlocatie kon regelen voor 10 december 2016. Omdat de deadline van het Landelijk Wandelprogramma naderde moest dit op korte termijn gebeuren. Ik zocht contact met de Stichting Welzijn in Lelystad die de meeste wijkcentra in de stad beheerde en met een school. Omdat het de bedoeling was om naar de Oostvaardersplassen te gaan moest de startlocatie niet al te noordelijk in de stad liggen. Uiteindelijk kwamen we uit bij ISG Arcus, een scholengemeenschap dichtbij het stadshart.

img_9745a-natuurpark

Natuurpark Lelystad

De volgende stap was het verkennen van het parkoers en het vastleggen van rustplaatsen. In augustus 2015 begon ik hiermee op de fiets. Ik kwam toen tot enkele kilometers voor het einde. De soeppost bij de autogarage Occasion Totaal was snel geregeld, maar met de koffiepost wilde het niet vlotten. Er waren verschillende alternatieven maar nergens leek het te lukken. En als ik dan eens naar de Uilenweg ging om te kijken of er wat open was, dan was er vaak niemand aanwezig. Op 10 december 2015, exact een jaar voor de tocht, ben ik begonnen om het parkoers zelf te lopen. Dit bood de mogelijkheid om de route te zien in de staat waarin het op de wandeldag er uit zou kunnen zien. In drie etappes heb ik zo de route gelopen en de routebeschrijving aangevuld en verbeterd.

img_0905a-voorlopen

Voorlopen met Martie Dolman, Jeichina Sloots en Willem Ruis

Kort voor het voorlopen met bestuursleden van WS78 – dit gebeurde op 30 april 2016 – lukte het dan toch om een koffiepost te regelen bij Scouting De Bramzijger. Een mooi plekje, waar tevens toiletten aanwezig zijn. Tijdens het voorlopen had ik nog een kennedymars in de Noordoostpolder in mijn benen en ik was dan ook blij dat de zogeheten driehoek – het vier kilometer lange wandelgebied in de Oostvaardersplassen – nog niet toegankelijk was voor publiek. WS78 moest er maar op vertrouwen dat dit deel van de route in orde was!

img_2728a-ephrem

Ephrem Jacobs bevestigt een pijl

Op vrijdag 9 december gingen we in twee ploegen op pad om de route uit te zetten. Zelf vertrok ik vanaf de grote rust samen met Ephrem Jacobs, terwijl Martie Dolman en Henk Dikken het eerste deel van het parkoers voor rekening namen. Zij kwamen één plek tegen waar het niet meer verantwoord was om doorheen te gaan, namelijk achter McDonalds. Na telefonisch overleg werd besloten om de route te verleggen en de fastfoodboulevard aan te doen. Zelf was ik om 1 uur ’s middags klaar met pijlen.

img_9752a-lage-vaart

Helaas niet meer toegankelijk

De wandeldag zelf begon voor mij om 7 uur. Het eerste wat me te doen stond was om de aanlooproute vanuit het NS-station te voorzien van krijtpijlen. Dit moest ook voor de automobilisten gebeuren. Parkeerbeheer Lelystad was niet te vermurwen om een uitzondering toe te staan op de parkeerregels rond de school (alleen parkeren voor vergunninghouders). Daarom werden de wandelaars verwezen naar De Meent, circa 500 meter verderop.

img_2737a-wandelaarsOm 8 uur begon ik aan mijn controleronde. Via het Woldpark en het Natuurpark Lelystad fietste ik naar de soeppost bij de autogarage. Na een kopje soep ging ik verder naar de Oostvaardersplassen. Daar arriveerde ik rond 11 uur. Na een kop koffie en wat afstemming met de beheerders van het Buitencentrum ging ik mijn rondje Oostvaarderplassen lopen. Een verademing om ook even niet op de fiets te zitten! Op de terugweg naar het Buitencentrum kwam ik de eerste wandelaars tegen. Frans Leijtens, zelf parkoersbouwer de fraaie WS78-tocht vanuit Vught, complimenteerde me met het mooie parkoers. Na het einde van mijn rondje ging ik met de fiets verder naar de koffiepost en daarna op weg naar de finish.

img_9777a-konikpaardenOm 2 uur was ik terug en kon ik daar de wandelaars zien binnenkomen en naar hun reacties luisteren. Ik ben blij dat zoveel wandelaars het ondanks het grijze weer het naar hun zin hebben gehad in Lelystad. Om met HeOpa Henk van der Sanden te spreken zouden de wandelaars over een half jaar terug moeten komen om de route opnieuw te lopen en dan valt er zeker nog meer te genieten in de Nieuwe Wildernis.

Links:

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

2 Reacties op “Op weg naar de Nieuwe Wildernis

Geef een reactie

