De Kennedymarsen van 2016

img_1236a-binnenBegin dit jaar publiceerde ik op mijn website een top vijf van de beste Kennedymarsen. Deze was gebaseerd op de tochten die ik tot dan toe had gelopen. Op basis van mijn ervaringen van de afgelopen acht jaren plaatste ik de Kennedymars van Hilversum, georganiseerd door SV De Lat op de eerste plaats. Toen ik mijn lijstje samenstelde was nog niet bekend of de editie van 2016 door zou gaan. Dankzij de inzet van mijn stadgenoot André Loos is de tocht uiteindelijk toch doorgegaan en had ik er wederom tot mijn genoegen aan deel kunnen nemen.

Dit jaar liep ik in totaal zes Kennedymarsen, waarvan er twee voor het eerst. Tijdens drie Kennedymarsen werd er in de avond gestart (Winterswijk-Arnhem, Emmeloord en Hilversum), drie andere tochten begonnen om vijf uur ’s-Ochtends (Cuijk, Hengelo en Melderslo). Geen van de tochten bestond uit twee of vier lussen met rusten op het startbureau. Alleen Melderslo had na 13 kilometer een korte tussenstop in het dorp. Bij mijn lijstje heb ik gelet op verzorging, parkoers en inrichting van de tocht.

1. Cuijk
IMG_0992a Cuijk start
Deze Kennedymars werd op 21 mei 2016 voor het eerst georganiseerd. Organisator is Remy Levink, de neef van Peter Levink die sinds 2014 de Kennedymars van Hengelo organiseert. Remy heeft alles uit de kast gehaald om zijn tocht tot een succes te maken. Dankzij een slimme campagne via social media slaagde hij erin om 500 wandelaars aan de start te krijgen. Op de laatste tien kilometer na was de route fraai en verrassend. Met de perfecte verzorging onderweg (waar elders krijg je als wandelaar appelgebak, patates frites en een pastabuffet van Van der Valk aangeboden?) scoorde de tocht veel punten. Ik ben benieuwd naar de volgende editie van deze perfecte Kennedymars.

2. Winterwijk-Arnhem
IMG_0525a Dieren
Tijdens een Kennedymars in de winter kun je wat weer betreft van alles verwachten. De editie 2016 viel in dit opzicht wel mee. Alleen miezerweer op de IJsseldijk ten noorden van Doesburg viel ons ten deel. De onverharde stukken op de Posbank maakten de tocht zwaar. Helaas zal deze Kennedymars in 2017 niet worden georganiseerd.

3. Hengelo
IMG_1193a Molen Saasveld
Deze Kennedymars liep ik in 2014 voor het eerst. Het was een perfect georganiseerde tocht waar nog wat aan te verbeteren viel. Dit keer was de tocht beter. Het saaie stuk langs het voormalige vliegveld Twente was vervangen door een wandeling door Lonneker. Deze tocht was de snelste Kennedymars die ik in tijden heb gelopen. De tocht scoort ook punten voor de kampeergelegenheid nabij de start. Op vrijdagavond kregen wij kampeerders een warme maaltijd en vóór de start een goed ontbijt. Klasse.

4. Hilversum
IMG_0953a LoenenGoede wijn behoeft geen krans. De tocht was zoals vanouds. Mooi parkoers en prima verzorging door de organiserende vereniging. De afsluiting van de A1 en de plaatsing van de nieuwe spoorbrug over de snelweg gaven deze editie een bijzonder karakter. Overdag was het warm en zonnig, maar dat kon de pret niet drukken.

5. Melderslo
IMG_1902a Melderslo
Deze Kennedymars liep ik eerder in 2007 en 2008. Toen was het nog een nachttocht. Dit keer werd ervoor gekozen om ’s-morgens om vijf uur te starten. Net als Hengelo bood Melderslo een overnachtingsgelegenheid aan. We sliepen in het nieuwe dorpshuis en kregen daar voor de start een goed ontbijt geserveerd. De route was ingrijpend gewijzigd. Naast nieuwe stukken liepen we de oude route nu in omgekeerde richting. Van de gezelligheid rond de start en de finish was door de gewijzigde starttijd niets meer over. Ik betwijfel dan ook of de omschakeling van een nacht- naar een dagtocht wel de goede keuze was.

6. Emmeloord
IMG_0885a Dijk
Deze Kennedymars in de nacht voorafgaand aan Koningsdag liep ik eerder in 2014. Toen werden alle dorpen van de Noordoostpolder aangedaan, nu werden Rutten en Bant ingeruild voor tien kilometer dijk met tegenwind. Voorafgaand aan de tocht waren de weersomstandigheden bar en boos. Gelukkig viel de regen mee waardoor de tocht goed te doen was. De verzorging was prima maar het parkoers scoorde door de dijk en de lange afstanden tussen de rustposten op het einde een onvoldoende.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

