Struinen langs de Waal bij Nijmegen

img_2905a-struinrouteAls je vroeger een wandeling maakte in de Ooijpolder was je aangewezen op verharde wegen. De route liep meestal over de Ooijse Banddijk, die ook druk bereden werd door automobilisten en fietsers. Niet bepaald een pretje dus. Sinds eind 2013 is er een alternatief. Toen werd er een wandelbrug geplaatst over het Meertje, de inham van de Waal aan de voet van de oude waalbrug. Deze voetbrug, Ooypoort genaamd, verbindt Nijmegen met het nieuwe natuurgebied langs de Waal door de Stadswaard en rond de gesloopte steenfabriek De Vlietberg. Tijd om deze nieuwe route eens te gaan verkennen.

img_2897a-ooypoortMijn wandeling begint bij de nieuwe voetbrug. Bovenop de brug merk ik direct dat deze is gemaakt van lichtgewicht materiaal. Hij wiebelt een beetje als je erover loopt. Aan de andere kant van de brug kom je terecht in de Stadswaard, vroeger een buitendijks weiland, nu een gebied dat wordt omgetoverd tot een natuurgebied. Je ziet ook dat het gebied nog niet ‘af’ is. Er wordt nog geul gegraven die in de toekomst overtollig rivierwater moet bergen. Voor de wandelaars op het struinpad door het gebied is er daarom een noodbrug aangelegd. De wandeling volgt eerst de rivier en buigt daarna na anderhalve kilometer rechtsaf.

img_2918a-waalbrugNa het passeren van een klaphek ga ik verder over een asfaltweg die mij op het terrein van de voormalige steenfabriek De Vlietberg brengt. Daar zijn nu enkele Bed & Breakfasts gevestigd en een van deze B&B’s heeft bij mooi weer een terras waar je kunt genieten van een kop koffie en huisgemaakte lekkernijen. Ik loop verder en passeer de schoorsteen die nog herinnert aan de gesloopte steenfabriek. Kort daarna wordt het pad onverhard en loop ik langs een weiland met konikpaarden, mij welbekend uit de Oostvaardersplassen. Na drie kilometer kom ik aan op de Ooijse Banddijk. Omdat het midwinter is en het al laat in de middag is, besluit om ik terug te gaan. Ik loop terug over de dijk en word op deze smalle dijk diverse malen gepasseerd door auto’s. Het is half bewolkt en dat geeft een bijzonder licht.

img_2926a-konikpaardenAan het einde van de dijk passeer ik de voormalige spoorwegloods die in de 19e eeuw diende als eindstation van de spoorlijn naar Kleve en vervolgens aan de Ooijse Banddijk dienst deed als fabrieksloods. Dit gebouw is de afgelopen jaren opnieuw opgebouwd en wordt door de huidige eigenaar getransformeerd tot woningen en een horecalocatie. De laatste bestemming is natuurlijk wel interessant maar zal ongetwijfeld ook leiden tot een toename van de parkeeroverlast.

img_2943a-spoorloodsNa 6,5 kilometer ben ik weer terug op mijn vertrekpunt. Een volgende keer wil ik het struinpad nog eens lopen maar dan als onderdeel van een route waarin ook de Bisonbaai, Ooij en Persingen deel uitmaken. Hier hebben boeren hun land toegankelijk gemaakt voor wandelaars en is er ook een pontje in gebruik genomen. Genoeg om nog te ontdekken in de Ooijpolder.

img_2937a-oude-waal

Bewaren

3 Reacties op “Struinen langs de Waal bij Nijmegen

  1. In de Ooijpolder ben ik volgens mij nog nooit geweest. Wellicht een leuk stuk om eens op te nemen in een tocht van WS78? Als de omgeving zich daar verder voor leent…

    Groetjes,

    Roland

  2. Pingback: Een andere kijk op de Ooijpolder | Mari Wandelt·

Geef een reactie

