Weekendje wandeltraining

In het weekend van 13 tot en met 15 januari 2017 deed ik voor de afwisseling iets totaal anders. Dit keer geen lange wandeltocht door de duinen of de bossen of lopen over een dijk waaraan geen einde komt maar deelnemen aan een trainingsweekend. Al meer dan 25 jaar organiseert de Brabantse wandelvereniging OLAT dit weekend. In kampeerboerderij ’t Caves in Wintelre komen dan circa 30 wandelaars uit het hele land bijeen om te schaven aan hun wandeltechniek en ideeën op te doen voor de warming up en de cooling down. We werden ondergebracht in een gebouw met slaapruimtes voor maximaal 8 personen, toiletten, douches, een keuken en een grote gemeenschappelijke ruimte. Voor het gebouw De Linden is een grasveld dat geschikt is voor het doen van oefeningen.

img_3226a-training

Er zijn wandelaars in soorten en maten. Het weekend was bedoeld voor zowel recreatie-, prestatie- als snelwandelaars. Een mininumeis was wel dat men in staat was minimaal zes kilometer per uur te wandelen. In de praktijk domineerden vooral de snelwandelaars (herkenbaar aan shirts en vesten met het opschrift “Benelux Race Walking Team”), terwijl verschillende andere wandelaars monstertochten als Nijmegen-Rotterdam en de Centurion Walk met succes hebben voltooid. Ik behoorde zelf tot de kleine groep wandelaars voor wie dat echt te ver is en tevreden kan zijn als hij of zij een Vierdaagse of een Kennedymars naar behoren kan voltooien.

Dag 1
Zelf werd ik vrijdagmiddag in Eindhoven opgehaald door organisator Ronnie Timmermans. Hij en Rick Liesting tekenden voor het eerst voor de organisatie. Er had afgelopen jaar een wisseling van de wacht plaatsgevonden. Oudgediende Henk Plasman had een stap terug gedaan maar was nog wel aanwezig om op vrijdagavond en zaterdag trainingen te verzorgen. Na het binnenkomen van de wandelaars was er allereerst een gezamenlijke broodmaaltijd met soep. Voorafgaand aan het eten legde Rick uit wat de bedoeling was.

img_3168a-trainingNa het eten en de gezamenlijke afwas stond er een avondtraining op het programma. De snelwandelaars waren een aparte groep en ik ging als recreatiewandelaar mee met de prestatiewandelaars. De groep werd begeleid door Henk. De groep zette er direct flink de pas in. We liepen eerst naar Wintelre en zouden daar eventueel opsplitsen in twee groepen. Onderweg deden we wat oefeningen. Tot dat moment kon ik het tempo nog goed bijhouden. Henk had direct in de gaten dat mijn manier van lopen afweek. Ik ben een zoolloper en moest mijn voeten beter gaan afwikkelen. Het advies was om af en toe tussen twee lantaarnpalen daar speciaal op te letten en er mijn scheenbeenspieren op te trainen.

Halverwege, na de rotonde nabij Veldhoven ging het tempo omhoog. Aanvankelijk kon ik het nog wel bijhouden maar later moest ik de grote groep laten gaan. Toch bleef ik doorlopen in een voor mij doen hoog tempo. Na afloop bleek dat ik 7,9 kilometer in 1,16 minuten had afgelegd. Als ik meetel dat we twee keer hebben stilgestaan en onderweg enkele oefeningen hebben gedaan dan heb ik zeker meer dan 7 kilometer per uur gelopen!

Teruggekomen in het verblijfsgebouw kregen we een eerste “Boetjecamp” van Boetje Huliselan. We deden oefeningen om de door het wandelen kort geworden spieren weer op lengte te brengen. Na wat bijkletsen ging ik naar bed, maar snel de slaap vatten lukte nog niet.

Dag 2
img_3170a-training
Zaterdagmorgen sneeuwde het. Het was vooral natte sneeuw en voldoende om het dagprogramma enigszins aan te passen. Pas rond kwart over tien gingen we naar buiten. Het sneeuwde nog maar dit was snel voorbij. De warming up oefeningen waren kort. We gingen eerst een stukje wandelen richting het sportpark van Vessem. Daar kregen we eerst van Rick de opdracht om over de verse sneeuw op de parkeerplaats te lopen. Zo kon iedereen zien hoe hij of zij in werkelijkheid liep. Mij viel het op dat mijn linkervoet recht stond en mijn rechtervoet wat naar buiten stond. Een leermoment dus. Behalve letten op de afwikkeling van mijn voeten moet ik dus ook werken aan het neerzetten van mijn rechtervoet.

img_3176a-trainingOnderweg trok de bewolking weg en werd het zowaar zonnig. Na de stop bij het sportpark gingen we het bos in en maakten een tussenstop bij het Grote Ven. Daar waren juist de snelwandelaars bezig met hun training. Wat mij opviel was de verschillen in techniek. Net als bij “gewoon” wandelen zijn er snelwandelaars met een fraaie techniek maar ook “werkers”. Onderweg gaf Fatima Ben Bouazza ons enkele tips over hoe je je handen moest gebruiken. Of je met je duim je wijsvinger raakt of juist tussen de middelvinger en ringvinger zit heeft invloed niet alleen op je armspieren maar ook op de spieren in je schouders en rug. Ze zegde toe om een dag later een korte clinic te geven.

img_3187a-training’s-Middags volgde nog een langere oefening onder leiding van Henk. Nu stond intervaltraining op het programma. Na een warming up gingen we op pad en moesten we afwisselend drie minuten stevig doorwandelen en dan weer drie minuten rustig aan. Ik zat (wederom) in een groep samen met de prestatielopers. In het begin behoorde ik tot de achterhoede maar naar vijf keer stevig lopen vielen er van de voorste groep steeds meer terug. Blijkbaar heb ik meer “ausdauer”. Halverwege gingen we verder met een relaxte wandeling door Vessem en langs het moderne kapelletje aan de Jan Smuldersstraat. In het kapelletje uit 1997 wordt onder meer deze tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nazi-Duitsland omgekomen burgemeester herdacht.

img_3197a-kapelNa terugkomst kregen we nog een cooling down en daarna ging ik douchen. Na het diner werd een wandelkwis georganiseerd. Gelukkig wist ik de historische vragen te beantwoorden maar vragen over snelwandelen waren niet aan mij besteed.

Dag 3
img_3208a-training
Deze dag begon na het ontbijt met een korte instructie over hoe te staan door Fatima. Tot mijn verbazing bleek er met mijn houding weinig mis. Daarna was het schoenen aan voor een uitvoerige oefening buiten op het grasveld. Boetje maakte er een uitgebreid programma van waarbij alle spieren aan de beurt kwamen. Na een korte drinkpauze maakte ik samen met de recreatieve wandelaars een korte wandeling door het dorp Wintelre en daarna door het bos. Na de middagmaaltijd was het tijd om op te ruimen en in te pakken.

Na twee dagen wandelen en oefeningen doen heb ik veel opgestoken over hoe te wandelen en vooral ook welke oefeningen je kunt doen voorafgaand en na afloop van een flinke wandeling. Naast de techniek was het ook vooral een gezellig samenzijn met mensen die serieus bezig zijn met de wandelsport. Je hoort veel en je kunt er je voordeel mee doen. Als het volgend jaar uitkomt wil ik graag opnieuw deelnemen aan zo’n weekend. Na afloop merkte ik wel hoe moe ik was, niet zozeer van het wandelen maar vooral van de uitgebreide rek- en strekoefeningen.

Meer foto’s staan in mijn webalbum.

img_3212a-training

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Een Reactie op “Weekendje wandeltraining

  1. Beste Mari, zo te lezen een rendabel, mooi en gezellig winterweekend. Bescheidenheid over je wandelprestaties siert je. Het meerdere malen volbrengen van de Nijmeegse 4daagse en Kennedymarsen is volgens mij een prestatie van formaat. Slechts circa 0,2 % van de Nederlanders doet mee aan dergelijke evenementen. Je verkeert dus in select gezelschap.
    Wandeltempo is een geliefd onderwerp (op de Nederlandse wandelwegen). Bij tochten in een hoog-alpine (boven 2500 a 3000 meter) omgeving heeft niemand het er over. Een uurtje of 8 ploeteren om 12 km verder te komen, ook voor ervaren bergwandelaars, is dan een behoorlijke prestatie.
    Bedankt voor het verslag en fotos.

Geef een reactie

