Groene wissel naar Jelsum

Het laatste weekend van januariimg_3994a-binnenpad 2017 was ook de laatste gelegenheid om de voordelige weekendkaartjes van de Albert Heijn op te maken. Brigitte had zich voorgenomen om naar Leeuwarden te gaan, waar nu nog een tentoonstelling loopt van Alma Tadema. Ik ging mee om samen met mijn zoon Lucas een stevige wandeling te maken, de groene wissel van 18 kilometer naar het weidelandschap ten noorden van de stad. In Lelystad lukte het ons nog om een zitplaats te vinden, maar na de overstap in Zwolle was dat onmogelijk. We stonden op het balkon van een overvolle koploper vol met mensen die ook gebruik maakten van hun goedkope treinkaartjes. Onderweg werd mij al duidelijk dat meer mensen in Leeuwarden naar het museum wilden. Een enkeling had een stadswandeling uitgeprint, maar ik wilde wat meer.

img_3968a-leeuwardenIn Leeuwarden dronken we nog een kop koffie en daarna ging ik samen met Lucas van start. De route voerde allereerst door de binnenstad. De routebeschrijving is bondig maar duidelijk. Alleen na de oversteek van de Groeneweg was ik even het spoor bijster. De beschrijving “door het poortje (wandelbordje) naar de singel en daarvoor RA” was me niet duidelijk. Na het poortje dat toegang gaf naar de Prinsentuin sloeg ik direct rechtsaf en hield de Stadsgracht in het vizier. Verderop was immers de Noorderbrug en die moest ik passeren. Ondertussen reageerde routemaker Bart van der Schagt op mijn tweet en gaf me de tip om de gps-track van de route te downloaden. Hoewel ik gedurende de hele wandeling heb getracht mij aan de papieren routebeschrijving te houden, was de track die ik in TopoGPS had geladen een goede achtervang.

img_4025a-lucasNa de Noorderbrug doken we het Rengerspark in. Ik werd daar getroffen door de tekst bij het monument voor de in Indië gesneuvelde Nederlandse militairen: “gevallen voor orde en vrede in Nederlands Oost-Indië”. Hier denken we tegenwoordig – of je nu historicus bent of niet – in meerderheid anders over. Het ging hier om een ordinaire koloniale oorlog in een poging om het voor onafhankelijkheid vechtende Indonesië voor Nederland te behouden.

Terug naar de route. Dankzij de gps-track zag ik dat WandelBart na het park niet de mooiste route volgde. Hij stuurde mij via de Rengerslaan en de Luchtenrek langs de Hogeschool en daarna langs het winkelcentrum Bilgaard. Linksaf slaan en het Rengerspad volgen had een mooiere route opgeleverd. Het had in ieder geval een extra kronkelend pad in het westelijk deel van het Leeuwarder Bos opgeleverd. Het moet gezegd worden: WandelBart biedt geen zandpadgarantie en dat is voor een keer helemaal niet erg. In grote delen van Friesland is het gewoon onmogelijk om grotendeels onverhard te lopen. Onderweg kreeg ik een telefoontje van Brigitte. Bij het Fries Museum was het te druk en daarom week ze uit naar het Keramiekmuseum.

img_3999a-binnenpadNa het bos kwam ik uit bij het Jelsumer Binnenpad, een smal betonpaadje door de weilanden met smalle loopbruggetjes en klaphekjes. Het pad, dat ooit Middelweg heette, volgt een oud kerkepad tussen Leeuwarden en Stiens. Het werd in 2009 voorzien van beton met als argument dat beton worteldoorgroei voorkomt. Gelukkig voor de wandelaars is er geen betonfietspad van gemaakt. Na het binnenpad naderden we via het buurtschap Finsterbuorren de Dekemastate bij Jelsum. Helaas was het park rond het landhuis gesloten, maar Jelsum is dankzij dit landhuis, enkele mooie boerderijen, woonhuizen en een zadeldakkerkje op een terp een prachtig dorp.

img_4008a-dekemastateNa Jelsum gingen we oostwaarts door de weidevlakten. We volgden de Adlandsdijk langs de Cornjumer Vaart. Aan het einde van de dijk kwamen we uit bij de Dokkumer Ee. Afgelopen week had het soms flink gevroren, maar nu zette de dooi hard in. Er was dan ook geen enkel perspectief op het houden van een Elfstedentocht. Langs de brede Dokkumer Ee volgden we een fietspad terug naar Leeuwarden. We verlieten de Ee om te lopen over graspaden door het Leeuwarder Bos. Door de dooi waren de paden modderig en glibberig. Volgens de reacties op wandelzoekpagina.nl was het bos het afgelopen jaar niet toegankelijk. Nu konden we er weer prima doorheen komen.

img_4016a-oudlandNa het bos kwamen we uit bij de noordrand van Leeuwarden. We liepen terug naar de Dokkumer Ee en volgden daarna een fietspad naar het centrum. Onderweg passeerden we een fietstunnel met mooie graffiti. Na het wederom passeren van de Noorderbrug volgden we de grachten terug naar de bibliotheek van Leeuwarden.

img_4029a-gopherDeze groene wissel is zeer gevarieerd. Ik liep door de binnenstad, door een buitenwijk maar ook door bos en door het Friese weidelandschap. In de buitenwijk Bilgaard zag ik veel hoogbouwflats die kenmerkend zijn voor de Friese hoofdstad. Hoewel door nieuwbouw gepoogd is om de wijk aantrekkelijker te maken blijft het een hoogbouwgetto. Leeuwarden is een stad die erg contrasteert met het omliggende platteland. Van de kleinschaligheid van de omliggende dorpen sta je ineens in een grote stad. Er zijn geen grotere forensenplaatsen in de buurt.

UPDATE: Naar aanleiding van mijn verslag en opmerkingen heeft Bart van der Schagt de route enigszins aangepast. Nu volgt de route niet meer de weg langs het winkelcentrum Bilgaard maar volgt het Rengerspad.

Links:

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

