Tocht naar de Wageningse Berg

Voor het vierde jaar vertrok de voorlaatste tocht van WS78 vanuit Ede. Ook nu was de start vanuit het Marnix College, maar dan wel vanuit het hoofdgebouw aan de overkant van de straat. De bekende aula in het bekende gebouw was gesloopt en werd nu vervangen door nieuwbouw. Ook de kantine in het hoofdgebouw was ruim genoeg om de wandelaars te ontvangen. Toen ik binnenkwam dacht ik even dat ook WS78 in politiek vaarwater terecht was gekomen. Achter de starttafel stonden borden met verkiezingsaffiches. Dit keer was ik naar Ede gekomen samen met Brigitte. Zij was van plan om wederom twintig kilometer te lopen, terwijl ik opging voor de veertig.

img_4318a-marnix-collegeVia Enka naar Quadenoord
Bij de start zag ik weinig bekenden, zodat ik alleen van start ging. De route was in grote lijnen hetzelfde als twee jaar geleden, met dien verstande dat de veertig kilometer nu de lus liep van de zestig naar Wageningen. De route naar de Duno en het kasteel Doorwerth was nu voorbehouden aan de echte bikkels. We liepen terug naar het station Ede-Wageningen, dat binnen afzienbare tijd een nieuw stationsgebouw krijgt. Ik kan me nog herinneren dat het huidige gebouw in de jaren tachtig werd gebouwd. Zoals veel bouwwerken weinig fantasievol en het is dan ook niet erg dat het nu vervangen wordt door een bouwwerk met  meer allure. Een houten toren zal de nieuwe blikvanger worden.

img_4321a-enkaNa het station liepen we verder over het voormalige Enka-terrein. Hier is te zien dat de nieuwbouwwijk groeit en de open plek van de gesloopte fabriek langzaam maar zeker inneemt. Daarna liepen we via het landgoed Hoekelum en de tunnel onder de A12 naar het Beekdal, dat de naamgever van de tocht was. De centrale soep- en koffiepost was nu ingericht nabij de beeldentuin op landgoed Quadenoord. Ik bereikte de post al na acht kilometer maar ik kreeg van parkoersbouwer Willem Ruis te horen dat ik eerst nog een lusje van vier kilometer moest lopen. Deze route liep langs weerszijden van het bekendal. Onderweg kwamen we ook langs het informatiecentrum. In de boerderij waar twee jaar geleden de soep- en koffiepost was ingericht, was nu een restaurant gevestigd. Ik liep nu maar door om bij terugkomst te genieten van een bekertje uiensoep.

img_4367a-soeppostNaar Wageningen
Na de rust liepen we langs de beeldentuin zuidwaarts. Onderweg passeerde ik het restaurant Campman. Zes jaar geleden werd het restaurant getroffen door een uitslaande brand en is daarna weer opnieuw opgebouwd. Dit restaurant kende ik vooral als het eindpunt van de Pegasuswandeltocht. Daarna liepen we verder naar Wageningen. We kwamen langs het vervallen stadion van de voormalige profclub FC Wageningen en gingen via de Generaal Foulkesweg naar het Arboretum Belmonte. Na deze tuin volgde een wandeling over het Bergpad. Hier had je een prachtig uitzicht over de uiterwaarden van de Nederrijn. In het centrum van Wageningen hadden we alle keus om een rustplaats te vinden. Ik koos voor restaurant Robuust vlakbij de Markt. Helaas was de bediening heel traag en duurde het lang voordat we onze bestelling voor onze neus hadden.

img_4401a-bovenste-polderNa de rust doorkruisten we het centrum van Wageningen. Onderweg daar troffen we ook een carnavalsclub. Na een stukje dijk gingen we de uiterwaarden in. De ondergrond was glibberig en nat maar het gebied was prachtig. We liepen langs de voormalige steenfabriek De Bovenste Polder, een industrieel monument dat bijna gesloopt was en vervangen door een buitendijkse nieuwbouwwijk. Gelukkig werd al in de jaren zeventig afgezien van verder bouwen in de uiterwaarden.

img_4404a-steenfabriekTerug naar het Bekendal
Na nog een stuk lopen door het Arboretum en een klim naar de Wageningse Berg staken we de provinciale weg over. We kwamen nu uit op het landgoed Oranje Nassau’s Oord. Hier dachten een aantal wandelaars het spoor bijster te zijn, wat leidde tot wat heen en weer lopen. Na het eerste lint aan het begin van de asfaltweg langs het verpleeghuis waren er geen meer te vinden. Toen we verder liepen zagen we gelukkig weer een routebordje. De route liep nu weer door het Beekdal. Op deze plek stond vroeger één van de papierfabrieken van Van Gelder en Zonen. Het gebied heeft enkele jaren geleden weer zijn oorspronkelijke bestemming als natuurgebied herkregen. Als herinnering aan de gesloopte papierfabriek is in een oude muur van de fabriek een papiermachine uitgebeeld. Via het beekdal keerden we weer terug bij de soep- en koffiepost. Onderweg passeerde ik nog het kabouterbos.

img_4421a-papierfabriekNa de koffie ging de route verder door het beekdal en vervolgens door de bossen ten zuiden van de A12. De route kwam me zeer bekend voor. Het papier stond dat op kampeerterrein Het Vlasveld een fruitpost zou staan. Deze trof ik echter iets verderop aan in de tunnel onder de snelweg. Via het landgoed Hoekelum liep ik terug naar de school.

img_4424a-t-schotDe route was behoorlijk pittig en op zijn tijd drassig. Mede door de twijfel aan de route en de trage bediening tijdens de rust was ik laat binnen. Voor mij was dit de negende en laatste tocht van WS78 die ik dit seizoen loop. Ik wens iedereen die de volgende keer gaat deelnemen aan Klarenbeek veel wandelplezier toe. Ik kijk weer uit naar de eerste tocht van het volgende seizoen in Cuijk.

Links:

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Een Reactie op “Tocht naar de Wageningse Berg

  1. halo Mari ik heb al veel wandelingen gelopen die jij op het internet hebt gezet zijn altijd mooie wandelingen

    nu zoek ik de track Struinen langs de Waal bij Nijmegen die jij op 29 december 2016 hebt gelopen alles af gezocht heb deze track niet gevonden

    zou jij deze track willen delen als ji die hebt

    groeten

    jos boeijen

Geef een reactie

