Vierdaagse zet de eerste dag op zijn kop

Op vrijdag 24 februari 2017 maakte de Stichting De 4Daagse bekend dat de eerste dag (de dag van Elst) dit jaar een ingrijpende wijzing zal ondergaan. Weliswaar blijven de routes (op enkele aanpassingen voor de 30 kilometer na) hetzelfde, maar we gaan dit keer de route andersom lopen. Dus eerst over de dijk naar Oosterhout en later op de dag door Bemmel. De reacties uit de doorkomstplaatsen zijn zoals te verwachten wisselend. Oosterhout is teleurgesteld, terwijl Bemmel zich gaat opmaken voor een groot feest. Voor Elst verandert er weinig. Naar verwachting zal daar de doorkomst van de wandelaars eerder beginnen maar langer doorgaan. In plaats van door elkaar zullen de verschillende afstanden na elkaar Elst passeren.

IMG_7905a

De Dag van Elst van 1989 t/m 1999

De Dag van Elst van 1989 t/m 1999

De reacties van de wandelaars zijn overwegend positief. Dit had al veel eerder moeten gebeuren, zo las ik op Facebook. Ik ben het daarmee eens. Al zolang ik de Vierdaagse loop (vanaf 1986) is de doorstroming vanaf de samenkomst in Elst matig tot slecht. Daar komt nog bij dat de Oosterhoutse Dijk totaal geen bescherming en uitwijkmogelijkheden biedt tijdens een hittegolf. In 2006 zorgden de problemen op deze dijk tot het afgelasten van de Vierdaagse. Na één dag was het feest voorbij. Hoewel nadien er meer voorzorgsmaatregelen zijn genomen – zoals een waterpost halverwege – bleef de dijk een probleem. Ook tijdens het jubileumjaar 2016 moest het Vierdaagselegioen de hitte voor lief nemen en waren hulpdiensten aanwezig op de dijk om wandelaars te helpen. Nu is er dan toch besloten om vanwege de veiligheid van de wandelaars en de moeilijke bereikbaarheid voor de hulpdiensten de route om te gooien.

Driel, Herveld en Huissen

Naast de hitte is ook de betere doorstroming van de wandelaars een motief om de route om te draaien. Deze doorstroming is heeft de afgelopen dertig jaar ook meermalen geleid tot aanpassingen van de route van de 50-kilometer. In mijn eerste twee jaren dat ik deelnam, liepen de 50-ers eerst naar Elden en vervolgens naar Driel. In Elst was dan de samenkomst van alle afstanden. In 1987 was een van de controles midden in Elst. Vanwege opstoppingen moest de post worden opgeheven. Een jaar later werd daarom de route van de 50-ers aangepast en liepen zij een lus na Elst in de omgeving van Herveld en Andelst. Blijkbaar beviel dit niet, want in 1989 koos de organisatie voor twee kleine lussen, één naar Elden en één naar Herveld-Zuid. Deze opzet bleef gehandhaafd tot 2000. Zelf vond ik het een prettige opzet, omdat we dan als 50-ers vóór de grootste drukte Elst konden passeren.

De Dag van Elst vanaf 2004

De Dag van Elst vanaf 2004

In 2000 werd de route opnieuw aangepast en werd Huissen opgenomen in de 50-lus. Naast Huissen bleven wij nog een kleiner lusje bij Herveld-Zuid lopen. Het negeren van Elden was geen succes. Ik herinner me nog de file op de Rijkerswoerdsestraat die we samen met de 40-ers moesten lopen. In 2001 werd Elden gelukkig weer in de route opgenomen. In 2004 werd een ingrijpende routewijziging doorgevoerd. Voortaan liepen de 40 en 50 kilometer over de brede weg parallel aan de A325, de plek waar nu het Vierdaagsebos groeit. De 50 ging sedertdien een volwaardige lus naar Huissen en Elden lopen en de kleine lus bij Herveld verdween uit de routes. Sindsdien was de situatie in Elst en Valburg weer net zo erg – zo niet erger – als in 1987. Opstoppingen bij controleposten en een moeizame doorstroming. Met een groeiend aantal deelnemers (van 28.466 deelnemers in 1987 tot 47.188 gestarte wandelaars in 2016) werd de kans op opstoppingen alleen maar groter en verminderde het looptempo navenant. Hopelijk zal het in 2017 beter gaan en blijven calamiteiten met oververhitting uit.

Naar Duitsland?
Enkele jaren geleden opperde ik om Duitsland in de Vierdaagseparkoersen op te nemen. Dit is niet gebeurd, maar binnen de organisatie werd wel serieus nagedacht over alternatieven voor Elst. Bij het doorbladeren van oude 4Daagse Magazines viel mijn oog op de editie uit 2000, waarin werd vooruitgeblikt op de 100e editie in 2016. In een fictief persbericht werd gesproken over het verdelen van de wandelaars over verschillende parkoersen. Het experiment uit 2015 om de wandelaars te verdelen over twee parkoersen (de 40 liep de Betuweroute, terwijl de 30 en 50 de dag van Wijchen deden) werd opnieuw toegepast, waarbij de dag van Elst voor het eerst werd ingeruild voor parkoersen door de Ooijpolder en de Duffelt in de Duitse gemeenten Kranenburg en Kleve. De toenemende verstedelijking ten noorden van de Waal was een belangrijk motief om de grens over te gaan. Ook wilde men toen voor de 100e Vierdaagse een inschrijflimiet van 100.000 wandelaars (!) instellen. Het persbericht was gebaseerd op de visie van de voormalige marsleider van Chris Bos en de fungerend marsleider (“algemeen manager”) Wim Jansen, die ook in het magazine afgedrukt staan. Bos speculeerde het inruilen van de Betuwe voor de Ooijpolder en de Duffelt terwijl Janssen een inschrijflimiet van 100.000 suggereerde. In 2004 was hij genoodzaakt een inschrijflimiet van 45.000 in te stellen!

Mijn vaste rustplaats in Herveld tot 2000

Mijn vaste rustplaats in Herveld tot 2000

Knelpunt Begonia
Het voorgaande maakt duidelijk dat de Dag van Elst al decennialang knelpunten heeft opgeleverd en heeft geleid tot aanpassingen van de route van met name de 50-kilometerlopers. Natuurlijk zijn er op de andere dagen ook veranderingen doorgevoerd, maar waar dit op de andere dagen heeft geleid tot verbeteringen was dit op de eerste dag niet het geval. Met het verdwijnen van de 50-lus bij Herveld was de organisatie weer terug bij af. Hopelijk zal de beoogde aanpassing van de Dag van Elst wel een oplossing zijn voor zowel de veiligheid van de wandelaars als de opstoppingen onderweg. Eén opstopping zal zich ongetwijfeld wel voordoen. Naar mijn mening is de Via Begonia in Lent te smal voor de terugkerende wandelaars. In de nabijheid zijn voldoende andere wegen beschikbaar om dit knelpunt op te lossen.

Bewaren

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s