Langs wieden en weides bij Giethoorn

Bijna elk weekend zijn er volop mogelijkheden om in Nederland een georganiseerde wandeltocht te lopen. Omdat ik te laat was om me aan te melden voor de Kennedymars van de Waterpoort maakte ik een keuze uit 40-kilometertochten in de buurt. Mijn keuze viel op Giethoorn, waar op zaterdag 11 maart 2017 door wsv TIGO uit Steenwijk de vierde wintertocht werd georganiseerd. De start was vanuit Café-Restaurant Smit in Giethoorn. Na een klein uur rijden arriveerde ik rond half negen bij de start. In het restaurant was het behoorlijk druk, maar het kostte me weinig moeite om me in te schrijven en om daarna nog een kop koffie te bestellen. Het publiek dat ik aantrof kwam me niet zo bekend voor; voor het merendeel waren het naar mijn inschatting FLAL-wandelaars uit de noordelijke provincies. Toch trof ik enkele bekenden die ik al enige tijd niet meer had gesproken.

Rond negen uur verplaatste de drukte zich naar buiten. Net als bij de tochten van WS78 werden de routebeschrijvingen uitgedeeld en konden we daarna op pad. De route ging eerst zuidwaarts langs de Beulakerweg. Via de Veneweg liepen we langs een camping op weg naar Wanneperveen. Via fietspaden keerden we terug naar Giethoorn. Nu volgde een wandeling langs de gracht en over diverse bruggetjes. Het was oud-papierdag. Waar overal in Nederland papier wordt opgehaald met een vuilniswagen, gebeurt dit in Giethoorn per boot. Op het wandelpad door Giethoorn troffen we ook enkele verdwaalde Chinese toeristen. Verder was er die dag van toerisme weinig te bekennen.

Na 9 kilometer ging ik rusten bij Café-Restaurant ’t Vonder, wat vroeg, maar de volgende rustplaats was pas na ruim 25 kilometer. Toen ik er aankwam zag ik direct dat de bediening de toeloop van de wandelaars niet kon verwerken. Het duurde wel even voordat we onze koffie kregen. Het was prachtig weer, dus we konden buiten op het terras genieten van de prille lentezon. Na de rust vervolgde ik met een wandelaarster uit Noord-Holland mijn wandeling door Giethoorn. Aan het einde van het dorp sloegen we rechtsaf en volgden De Bramen, een landbouwweg door het weidegebied tussen Giethoorn en Steenwijk. De 40-kilometerroute liep over saaie asfaltwegen door een open gebied. Na bijna 20 kilometer lopen naderden we Zuidveen, een klein dorp net ten zuiden van Steenwijk. We zagen dat dit dorp en ook Steenwijk duidelijk hoger lag dan het veenweidegebied dat we net achter ons lieten. Een wandelaar die lang in de buurt had gewoond voorzag ons van informatie over de inrichting van de streek.

Na Zuidveen keerden we terug naar het weidegebied. Ik had verzuimd om wat te drinken mee te nemen en kreeg dorst. Mijn medewandelaarster had voldoende bij zich en bood me water uit haar flesje aan. Hiermee kon ik vooruit tot aan de volgende rust. De wandeling liep nu langs vernatte natuurgebieden. Uiteindelijk kwamen we uit in Giethoorn-Noord. Daar was de rust in Hotel de Harmonie. Na enige tijd wachten werden we bediend en konden we daarna verder.

We vervolgden de hoofdweg door Giethoorn-Noord en staken daarna de Beulakerweg en het kanaal over. Langs de Kapelweg passeerden we een mechanisatiebedrijf dat net een open dag had. Daarna sloegen we linksaf en gingen we het Nationaal Park De Weeribben-De Wieden in. Via een halfverhard paadje met de naam “Oude Kerkweg” kwamen we uit in het dorpje Dwarsgracht. Daar lieten we de rust voor wat het was en vervolgden onze wandeling. We liepen door het dorp dat veel gelijkenis vertoont met Giethoorn, alleen is het nog niet ontdekt door het toerisme. Opnieuw passeerden we talloze brugjes aan beide zijden van de gracht.

Na Dwarsgracht volgde nog een wandeling langs de rand van de Beulakerwiede. In de verte zagen we nieuwbouw: het vakantiepark Bodelaeke dat is gebouwd om een ander deel van een voormalig weidegebied te kunnen teruggeven aan de natuur. Na het passeren van de brug over het kanaal liepen we terug naar de start.

De wandeltocht van TIGO was er een van uitersten. Giethoorn en Dwarsgracht waren mooi, alsmede de stukken door het veengebied. De wandeling naar Zuidveen kon me minder bekoren: lange rechte asfaltwegen met weinig bekijks. Toch heb ik genoten. Het was prachtig voorjaarsweer en dat was ook wat waard!

Links:

Bewaren

Geef een reactie

