Bos en Weidetocht in Dalfsen

Voor zaterdag 22 april 2017 was aanvankelijk het plan om samen met Brigitte en Lucas de Tulpenwandeltocht in Creil te gaan lopen. Toen eerst Lucas en daarna ook Brigitte afhaakte besloot ik dit keer Creil te laten voor wat het was. Ik had even geen zin in lange rechte wegen en bovendien wilde ik ter voorbereiding van een Kennedymars (Dordrecht) een 40 kilometertocht doen. In Creil kan men maximaal 25 km lopen. Ik besloot daarop naar Dalfsen af te reizen om deel te nemen aan de Bos en Weidetocht van de Zwolse Wandelverenigingen.

Nieuwe gezichtspunten
De Bos en Weidetocht liep ik al eens twee jaar geleden. Ook maakte ik twee maanden geleden nog een wandeling in Hoonhorst. De weersomstandigheden waren toen heel anders, zodat een hernieuwde kennismaking zeker weer andere gezichtspunten zou opleveren.

Treinongeluk
Even na half negen arriveerde ik bij het restaurant Madrid, gelegen aan de weg  tussen Dalfsen en Vilsteren. Na een kop koffie met enkele bevriende wandelaars ging ik van start. De route die ik ging lopen was omgekeerd aan die van twee jaar terug. Vanuit het restaurant stak ik de weg over om langs de camping Het Tolhuis de spoorlijn over te steken. Dit was de plek waar op 23 februari 2016 een botsing had plaatsgevonden tussen een trein en stilstaande hoogwerker. Een kleine krans bij de overweg herinnert nog aan dit ongeluk waarbij de treinmachinist om het leven kwam.

Binnenrust
Na de spoorlijn begon ik aan een wandeling door de bossen op de Vennenberg. Allemaal bekend terrein, alleen het gezichtspunt was nu anders. Na tien kilometer lopen kwam ik uit bij het grote houtbedrijf Foreco. Net voor ik ging rusten trof ik daar Gerko Dijkstra uit Enschedé. Ik praatte wat bij over de ontwikkelingen rond zijn wandelvereniging EWB. Daarna ging ik bij Foreco rusten. Dit keer was de rust ingericht in de bedrijfskantine.

Landgoederen
Na de rust vervolgde ik mijn wandeling door de bossen. De route ging nu westwaarts richting Hoonhorst. In het dorp was de rust in het bekende café Kappers. Toen ik daar arriveerde was het café goed gevuld met wandelaars. Ook de 30 kilometerlopers hadden hier hun rust. Na de rust begon ik aan mijn 40-lus, die liep over de landgoederen De Horte en Mataram. Onderweg trof ik geen andere wandelaars, maar dat hinderde niet. In de lente zijn deze landgoederen op hun mooist. Onderweg trof ik een weiland aan met prachtige witte bloempjes. Via het Overijsselse buurtschap Emmen kwam ik terug in Hoonhorst. In het café trof ik nog enkel één andere wandelaarster aan.

Kasteel Rechteren
Via het landgoed Den Berg liep ik terug richting het station van Dalfsen. Daarna stak ik opnieuw de spoorlijn over en sloeg daarna direct linksaf. Onderweg trof ik een excursiekar aan getrokken door twee paarden. Even daarna sloeg ik linksaf om via onverharde paden uit te komen bij de Dalmsholterweg. Waar de route twee jaar geleden een onbewaakte spoorwegovergang passeerde, liepen we nu langs de weg naar de kruising met de weg Dalfsen-Vilsteren. Dit had één groot voordeel. Nu kon ik eindelijk foto’s maken van kasteel Rechteren. Helaas is het kasteel en het park er omheen niet toegankelijk. Ik volgde daarna het fietspad langs de verkeersweg tot de Markeweg, een klinkerweg die ik zo’n twee kilometer moest volgen. Daarna volgde nog een klein stukje bos terug naar restaurant Madrid. Net over 5 uur was ik binnen.

Wisselvallig weer
De Bos en Weidetocht was dit keer voor mij niet zo verrassend, maar daar ging het me niet om. Ik wilde 40 kilometer lopen in een mooie omgeving en daaraan voldeed de tocht. Het weer was wisselvallig. Soms leek het warm te zijn, maar de zon werd afgewisseld met bewolking en korte regenbuitjes. Ook waaide het op zijn tijd behoorlijk.

Links:

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

