De Kennedymars van Someren innoveert

Van maart tot eind september kun je deelnemen aan circa 25 Kennedymarsen. Zelf heb ik in de loop der jaren reeds aan verschillende tochten deelgenomen. Sommige van die Kennedymarsen, zoals die in Venray, bestaan al lang niet meer terwijl andere marsen recent van de wandelagenda zijn verdwenen. Jammer, maar gelukkig komen er ook nieuwe bij en is het dus mogelijk om nieuwe omgevingen te verkennen. De Kennedymars van Someren is naast Sittard één van de weinige tochten van het eerste uur en deze heb ik – omdat ik uit de omgeving afkomstig ben – inmiddels het vaakst gelopen. Op zaterdag 1 juli 2017 stond ik dan ook voor de 16e keer aan de start.

Zoals de afgelopen vijftien jaar gebruikelijk reisde ik samen met Coert Peeters uit Almere met de trein en de bus naar Someren om rond zes uur ’s-avonds te arriveren. Daar kregen we de veterchip uitgereikt die we op onze schoen moesten bevestigen. Van oudsher loopt Someren voorop met technische innovaties en ook nu zetten ze wederom een stap vooruit. Naast de elektronische controle met de veterchip introduceerden ze ook een Kennedymars-app op de smartphone. Ik trachtte tijdens de tocht mezelf te volgen maar merkte dat hij nog niet perfect werkte.

Na het inschrijven was het ons gebruik om eerst wat te gaan eten bij de lokale Chinees Tong Ah. Van Coert, die ook vorig jaar had deelgenomen, begreep ik al dat deze Chinees nu ook op de Japanse toer was gegaan. Naast de gele Chinese karakters op de gevel prijkte er nu ook het opschrift Itadaki Sushi. Toen we binnenkwamen was de zaak helemaal leeg. De tafels en installaties van het Chinese buffet waren er nog, maar werden niet meer gebruikt. Van het personeel kregen we te horen dat ze die avond alleen Japanse gerechten (sushi) serveerden. Hier hadden we geen zin in, dus zijn we maar gaan eten in Hotel Centraal. Daar werd het een soep vooraf en een saté met frites. Helaas liet de bediening tussen de gerechten door op zich wachten…

Na op het plein koffie te hebben gescoord gingen we vooraan in het wachtvak staan. Uiteraard troffen we daar enkele usual suspects aan, zoals Appie en Jannie Bos. Voor ons, net voor het hek, werd door o.a. Marijke en Peter gesleuteld aan de rolstoel van Sabine Tebbens. Met wat kunst en vliegwerk werd de rolstoel gerepareerd, maar helaas moest Sabine onderweg wegens materiaalpech uitvallen.

Voor het gemeentehuis speelde zich het gebruikelijke ceremonie af met onder meer de volksliederen en het “You’ll never walk alone.” Om klokslag 10 uur mochten onder het spelen van het Somerense Kennedymarslied (“Ken-U-die-mars?”) vertrekken. We werden niet meer gescand waardoor de start vlot verliep. Met 1602 wandelaars begonnen we aan onze nachtelijke wandeling rond Someren.

Na een klein rondje door Someren liepen we het dorp uit op weg naar Someren-Heide en Someren-Eind. Het weer was prima; wat fris maar er werd geen regen voorspeld. Onderweg sprak ik met wat wandelaars maar ik verkoos toch om alleen verder te gaan. De eerste twintig kilometer verliepen vlot; de route was gelijk aan vorige edities. Pas in Mierlo merkte ik dat er wat veranderd was. We liepen door enkele enkele nieuwe wijken maar konden ook meegenieten van de muziek van het publiek langs de kant.

Via Mierlo-Hout (tegenwoordig bekend als ’t Hout) liepen we naar de markante Helmondse nieuwbouwwijk Brandevoort. De wijk heeft de allure van een oude binnenstad maar is nog maar amper twintig jaar oud. Daar was in de sporthal de grote rust halverwege gevestigd. Tot mijn verbazing trof ik daar Coert aan. Hij vertelde mij dat hij had besloten te stoppen. Een week eerder was hij met zijn enkel gevallen en nu speelde de kwetsuur opnieuw op. Hij bleef wachten tot het zeven uur, zodat hij vanuit Brandevoort met de trein terug naar huis kon. Zelf was ik even na half vijf gearriveerd en na een half uur rusten begon ik aan de tweede helft van de Kennedymars.

Via een fietspad langs het Eindhovens Kanaal ging ik op weg naar Geldrop. Daar was de rust bij het kasteel. Ik had het tempo er nog goed inzitten, maar dat was relatief. Mijn gps gaf aan dat ik al een eind onder de 6 kilometer per uur was gezakt.

Na Geldrop volgde de Strabrechtse Heide, het enige onverharde stuk in de route. Mooi als altijd, maar opvallend is vooral hoe de natuur zich aan het herstellen is van de heidebrand die hier tijdens de Kennedymars van 2010 woedde. Nu, zeven jaar later zie je dat overal nieuwe boompjes opkomen. Vanaf de 50 kilometer stond elke vijf kilometer een aanduiding van de gelopen afstand. De route voerde me terug naar Lierop, waar de rust was in een witrode tent (zou die ook in Melderslo gebruikt worden?) bij de sporthal. Na een koffie en een broodje ging ik verder. Ik kreeg gezelschap van een wandelaar die dit jaar zijn tweede editie beleefde. Via Asten en Heusden liepen we richting de Zuid-Willemsvaart. Om klokslag 12 uur begon ik aan de wandeling over de brug Kwart voor Twaalf.

In Someren-Eind begon het echter te druppen. Gezien de weersvoorspelling had ik hier niet op gerekend en had ik mijn paraplu in de weekendtas gelaten. Een noodponcho bood uitkomst. Gelukkig regende het niet lang door. We begonnen aan ons laatste stuk, de Boerenkamplaan en dan rechtsaf door de nieuwbouwwijken om de Kanaalstraat te bereiken. Onderweg lette ik nauwgezet op de daken. Vorig jaar werd Someren kort voor de Kennedymars getroffen door een zware hagelbui. De gevolgen hiervan zijn nog goed zichtbaar. Veel daken zijn compleet vernieuwd terwijl op andere daken enkele pannen zijn vervangen.

Om 13.22 arriveerde ik aan de finish. Het was een mooie tocht geweest en ik was tevreden dat ik Someren ook weer binnen had. Na de ontvangst van de medaille hielp een vrijwilligster om de veterchip van mijn schoen te verwijderen en om alle wandelboekjes te stempelen. Daarna maakte ik dankbaar gebruik van de hometrainers om mijn spieren los te houden. En het moet gezegd worden, na dit kleine stukje fietsen had ik geen last van verstijving. Brigitte en Lucas kwamen me ophalen en daarna kon ik met een tevreden gevoel op weg naar eerst mijn ouders en daarna naar huis.

Links:

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

