Vierdaagse 2017 (2): met de klok mee

Voor mij begon de Vierdaagse dit jaar twee uur later dan normaal. Toen ik om 4 uur wakker werd, realiseerde ik me direct dat ik normaliter op dat tijdstip aan de start stond. Dit keer hoefde dat niet; ik kon pas om zes uur starten voor de “late” veertig. Rustig aan kwam ik mijn bed uit, ging ontbijten en ging me opmaken voor mijn vertrek naar de Wedren. Een ander verschil was dat ik nu in het licht naar de start kon fietsen. Om half 6 was ik bij de fietsenstalling en liep ik op mijn gemak naar de start.

Daar merkte ik direct dat er heel ander volk stond te wachten op hun startscan. De 50-kilometerlopers staan al te popelen om te kunnen vertrekken; de adrenaline is zichtbaar. De 40-kilometerlopers, bestaande uit vrouwen en oudere mannen, doen het kalm aan en wachten geduldig op het moment dat het scannen begint. Ik stond achterin, maar voordat ik er erg in had was ik al door de start heen.

De wandeling ging nu in het licht over de Waalbrug en na de brug linksaf. De route is omgekeerd en we kregen daarom als eerste de Oosterhoutse Dijk voor de kiezen. De “killer” van voorheen was daarmee goed te doen. Het was nog koel en de zon zat nog achter een dun laagje bewolking. Voordat ik er erg in had verlieten we de dijk en liepen we door Oosterhout. Daar was van het feest weinig meer over. Langs de weg kwam ik een bord tegen als stil protest tegen het omdraaien van de routes. In het begin lag mijn tempo nog laag, maar verderop kreeg ik meer beenruimte en kon ik mijn looptempo opvoeren.

Via Slijk-Ewijk en Valburg (voorheen een van de knelpunten) kon ik vlot doorlopen naar Elst. Daar ging ik op zoek naar een plek om te rusten. Ik koos voor de gratis koffie van de gemeente; een grote tent langs de route. Ondertussen kreeg ik een Appje van mijn wandelmaat Stan. Hij bevond zich verderop in Elden, op de 50-lus. Mijn route ging nog een stuk noordwaarts, om bij de Rijkerswoerdse Plassen af te buigen. Na een kort stukje “40” bereikte ik de samenkomst met de 50 kilometer. De route ging nu zuidwaarts, over de fietsroute richting Bemmel.

Kort voor Bemmel kwamen ook de dertigers en de militairen erbij. Ik vreesde dat de laatste 10 kilometer wel trager zouden verlopen, maar ook dat viel mee. Bemmel maakte er een mooi feest van. Op 5 kilometer voor het einde nam ik nog een korte rust bij de Gouden Kruisdragers. De zon was nu erg heet geworden, maar gelukkig werden zonnige stukken afgewisseld met schaduwstukken. Uiteindelijk was ik om kwart voor twee binnen, een tijdstip dat ik wel kende als 50-loper.

Na het afmelden werd ik omringd door andere lopers die kun “late” startkaart graag wilden omruilen voor een “vroege”. Ik ging daar niet op in, ook ik wil morgen graag op tijd binnen zijn voor de grootste hitte en voor het moment dat het voorspelde onweer zal losbarsten. Morgen ga ik om 5 uur starten en hoop ik voor 1 uur binnen te zijn.

Links:

Bewaren

Geef een reactie

